Lars H. Startet 30.Mars.2009 Del på Facebook Startet 30.Mars.2009 Hei. Har et Wallas Safeflame 95D kokeapparat for diesel, og jeg har tenkt å ta dieselen fra en av båtens dieseltanker via et stigerør gjennom lokket over mannhullet. Stigerør, gjennomføring (se bilde) og fittings mot sugeslangen kan jeg få fra Wallas, men til en pris på rundt 600 kroner! Er det noen med en lur ide til en enkel gjennomføring som ikke koster skjorta? Stigerør i passende dim har jeg. Mitt eget forslag er en kabelgjennomføring i metall og innvendig kjemikaliebestandig klemring. Men den eneste jeg har funnet har for kort gjengeparti til å rekke gjennok lokket over mannhullet. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jonn Svart 30.Mars.2009 Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 Hei, Har du ikke et ekstra uttak på dieselfiltret ditt da? Enklere det. Jeg tar dieselen ut der fra, til Webasto thermo top. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 Diesel til motoren og Eber'n (med eget stigerør) taes fra styrbord dieseltank. På den siden er også filtrene til motoren. Kokeapparatet står imidlertid rett over babord dieseltank. Å strekke lang sugeslange gjennom motorrommet over motoren til styrbord tank, gjør jeg ikke. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
OdinIII Svart 30.Mars.2009 Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 Gjeng opp mannlokket så kan du skru nippelen rett i Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 Glimrende! Det ser ut til at det kan være 12mm gjenger. Nå blir det rett i "snikkarboden" for å se om jeg har slikt gjengesnitt og finne en alu-plate for å teste i. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 30.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 Hadde nok ikke rett gjengetapp. Gjengene er noe som ELFA kaller PG7 art.nr. 55-191-03, mens jeg har gjengetapp 12mmx1,5. Men, da er det bare å svippe innom ELFA neste gang jeg er i nærheten. De har nemlig samme gjennomføringen med 12mmx1,5 gjenger! Så igjen, takk for tipset. Men gjengedimmensjoner har jeg null greie på, - hva er PG-gjenger? Jeg har en føler for gjenger, Whitworth og mm, og der ser det ut til at "kammen" merket Whitworth 55o 20G 1/4" passer? Men pytt pytt san, kan jeg kjøpe ny gjennomføring med mm gjenger for ca. 20kr. er det ikke noe å gruble over. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TMe Svart 30.Mars.2009 Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 PG-gjenger er typiske gjenger for elektriske nipler. PG = panserrørgjenger Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Mars.2009 Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 (redigert) Hulda har montert aggeregatdieselen med gjnnomføringer/rør kjøpt hos Son Båtservice og levert fra Moss Slangeservice. De var ikke kostbare. De er gjenget i mannlokket på dieseltanken som er av 4 mm plate. Forbindelsen er lekkasjetett og fungerer utmertket. Jeg skal se om jeg finner et bilde og legge det inn, må lete en del.... Redigert 30.Mars.2009 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 30.Mars.2009 Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 Jeg monterte i en tidligere båt et system hvor jeg kunne tømme tankene med stigerør som gikk helt ned i bunnen av tankene. Dette var syrefaste rør levert fra Moss Slangeservice i Moss - samme som Hulda viser til. Poenget er at Moss Slangeservice også laget nødvendige gjennomføringer. Jeg monterte stigerøret i mannelokkene. Det var helt tett og fungerte godt for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Mars.2009 Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 (redigert) Redigert 30.Mars.2009 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.