Jump to content

Gjennomføring til dieseltank for diesel til kokeapparat

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Har et Wallas Safeflame 95D kokeapparat for diesel, og jeg har tenkt å ta dieselen fra en av båtens dieseltanker

via et stigerør gjennom lokket over mannhullet. Stigerør, gjennomføring (se bilde) og fittings mot sugeslangen

kan jeg få fra Wallas, men til en pris på rundt 600 kroner! Er det noen med en lur ide til en enkel gjennomføring

som ikke koster skjorta? Stigerør i passende dim har jeg.

gjennomforing.png

Mitt eget forslag er en kabelgjennomføring i metall og innvendig kjemikaliebestandig klemring. Men den eneste

jeg har funnet har for kort gjengeparti til å rekke gjennok lokket over mannhullet.

fitting1.jpgfitting2.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Diesel til motoren og Eber'n (med eget stigerør) taes fra styrbord dieseltank. På den siden er også filtrene til motoren. Kokeapparatet står imidlertid rett over babord dieseltank. Å strekke lang sugeslange gjennom motorrommet over motoren til styrbord tank, gjør jeg ikke.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Glimrende! Det ser ut til at det kan være 12mm gjenger. Nå blir det rett i "snikkarboden" for å se om jeg har slikt gjengesnitt og finne en alu-plate for å teste i.

Lars H.

Hadde nok ikke rett gjengetapp. Gjengene er noe som ELFA kaller PG7 art.nr. 55-191-03, mens jeg har gjengetapp 12mmx1,5. Men, da er det bare å svippe innom ELFA neste gang jeg er i nærheten. De har nemlig samme gjennomføringen med 12mmx1,5 gjenger!

Så igjen, takk for tipset. Men gjengedimmensjoner har jeg null greie på, - hva er PG-gjenger? Jeg har en føler for gjenger, Whitworth og mm, og der ser det ut til at "kammen" merket Whitworth 55o 20G 1/4" passer? Men pytt pytt san, kan jeg kjøpe ny gjennomføring med mm gjenger for ca. 20kr. er det ikke noe å gruble over.

Lars H.

Hulda har montert aggeregatdieselen med gjnnomføringer/rør kjøpt hos Son Båtservice og levert fra Moss Slangeservice. De var ikke kostbare. De er gjenget i mannlokket på dieseltanken som er av 4 mm plate. Forbindelsen er lekkasjetett og fungerer utmertket.

Jeg skal se om jeg finner et bilde og legge det inn, må lete en del....

bilde260207_015.jpg

Redigert av Hulda (see edit history)

Jeg monterte i en tidligere båt et system hvor jeg kunne tømme tankene med stigerør som gikk helt ned i bunnen av tankene. Dette var syrefaste rør levert fra Moss Slangeservice i Moss - samme som Hulda viser til. Poenget er at Moss Slangeservice også laget nødvendige gjennomføringer. Jeg monterte stigerøret i mannelokkene. Det var helt tett og fungerte godt for meg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...