Jump to content

Kobling av batterier

gruff

Recommended Posts

Bygger om det elektriske anlegget ombord, og setter i denne sammenheng inn nye batterier.  Har 2 motorer, og lurer på om jeg skal holde disse helt adskilt, eller koble alt sammen i en stor suppe.  Tenker å bruke 4 batterier til forbruk (2 pr motor?)  og 1 til felles startbatteri.  Skal jeg da koble + og - felles for begge batteriene, også for startbatteriet, og så sette inn et rele for å forhindre uttapping av dette, eller?  Hva med om jeg monterer Ladac på den ene dynamoen?  Hva om jeg kobler et solcellepanel/regulator inn i dette opplegget, hvor gjør jeg det?  Er klar over at det er skrevet mye om strøm tidligere, men finner ikke noe som diekte omhandler dette.

Mest effektiv utnyttelse vil du få ved å parallellkoble alle 4 forbruks-batterier i en bank og så ha et felles batteri for start start av motorene.

Begge dynamoer lader forbruksbanken med releforbindelse til start-batteriet.

Da blir det også enkelt å koble til et sol-celle panel.

Hvorvidt en Ladac kan drive 2 dynamoer vet jeg ikke, noen som har erfaring med dette?

Mulig det vil fungere bedre dersom man bruker de innbygde regulatorene i tillegg slik at Ladac'en får litt "hjelp" under høy belastning når forbruksbanken er utladet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...