kjoenik Startet 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 30.Mars.2009 Hei, Er det noen av dere som vet om det er hydraulisk styring som standard i en Yamarin 58BR 2007mod? Motoren er en 2008mod Yamaha 115. Styringen er veldig tung. Er det evt noe jeg kan gjøre for at styringen skal bli lettere? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Styringen skal ikkje vere så tung at den er ekkel. Båt frå 2007 og motor frå 2008? Det vil seie at du har plenti med garanti/reklamasjonstid igjen. Eg anbefaler deg på det varmeste å ta kontakt med leverandør av båten for å få det fiksa gratis Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Jeg har hydraulisk styring på min 5810 BR som er noen år eldre. Var ikke standard. Ettermontert. Men det er jo rimelig enkelt å se om det er hydraulisk styring eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
kjoenik Svart 31.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Jeg har hydraulisk styring på min 5810 BR som er noen år eldre. Var ikke standard. Ettermontert. Men det er jo rimelig enkelt å se om det er hydraulisk styring eller ikke. Hvordan kan man se dette? Tror kanskje jeg tok litt hardt i når jeg sa at den var veldig tung på styringen. Den er tyngre enn jeg trodde. Hadde kanskje forestilt meg rattfølelse som i en bil med servo... Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Hadde tilsvarende motor på Yamarin for noen år siden - det er ikke standard med hydraulisk styring, men noe som kalles for NFB styring (noen feed back)- dette er et Yamahasystem som motvirker at sidekrefter fra propellen/motoren dreier rattet når dette slippes. På min båt var rattet noe "tyngre" å dreie på enn på en bil med servo, men ikke slik at jeg opplevde det som "problem". Men etter et par år skal jo dette systemet smøres opp både på "styrestaget" ved motoren og på "klokken" bak rattet. Husker ikke om det var smørenipler, men uansett ville jeg tatt det opp med leverandør da jo dette som det skrives over en i utgangspunktet klar garantisak. Eller kan det være så enkelt at et eller annet har kommet i klem mellom ratt og motor??? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Har NFB styring på min 04 5940, den går lett og fint. Kan være at det har kommet fuktighet inn i kabelen. På Weslingen har jeg Morse teleflex styring, der bruker jeg å ta ut wiren fra strømpen årlig, rense og inspisere den og smøre opp på nytt. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kjoenik Svart 31.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Ok, takk for svar! Ser ut som om jeg må ta dette med forhandler. Yamarin 58 fra 2008 har hydraulisk styring som standard. Det er riktig som terron skriver at det er non feedback steering. Dette står skrevet på rattstammen. Det betyr altså at Yamarin satte inn hydraulisk styring som standard i 2008. Min båt og motor er kjøpt ubrukt av privatperson som importerte fra Sverige. Derfor noe kronglete å forholde seg til forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.