Jump to content

Hydraulisk styring standard i 2007mod Yamarin 58BR?

kjoenik

Recommended Posts

Jeg har hydraulisk styring på min 5810 BR som er noen år eldre. Var ikke standard. Ettermontert. Men det er jo rimelig enkelt å se om det er hydraulisk styring eller ikke.

Hvordan kan man se dette?

Tror kanskje jeg tok litt hardt i når jeg sa at den var veldig tung på styringen.

Den er tyngre enn jeg trodde. Hadde kanskje forestilt meg rattfølelse som i en bil med servo...

Hadde tilsvarende motor på Yamarin for noen år siden - det er ikke standard med hydraulisk styring, men noe som kalles for NFB styring (noen feed back)- dette er et Yamahasystem som motvirker at sidekrefter fra propellen/motoren dreier rattet når dette slippes. På min båt var rattet noe "tyngre" å dreie på enn på en bil med servo, men ikke slik at jeg opplevde det som "problem". Men etter et par år skal jo dette systemet smøres opp både på "styrestaget" ved motoren og på "klokken" bak rattet. Husker ikke om det var smørenipler, men uansett ville jeg tatt det opp med leverandør da jo dette som det skrives over en i utgangspunktet klar garantisak. Eller kan det være så enkelt at et eller annet har kommet i klem mellom ratt og motor???

Har NFB styring på min 04 5940, den går lett og fint. Kan være at det har kommet fuktighet inn i kabelen.

På Weslingen har jeg Morse teleflex styring, der bruker jeg å ta ut wiren fra strømpen årlig, rense og inspisere den og smøre opp på nytt.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ok, takk for svar!

Ser ut som om jeg må ta dette med forhandler.

Yamarin 58 fra 2008 har hydraulisk styring som standard.

Det er riktig som terron skriver at det er non feedback steering. Dette står skrevet på rattstammen.

Det betyr altså at Yamarin satte inn hydraulisk styring som standard i 2008.

Min båt og motor er kjøpt ubrukt av privatperson som importerte fra Sverige. Derfor noe kronglete å forholde seg til forhandler.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...