Sibelius Startet 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 31.Mars.2009 Jeg vurderer å bytte ut min vhf med en som har DCS, og har kikket på Navicom RT650 (Pronav). Denne har også innebygget AIS, og ifølge forhandler kan den kobles opp mot Raymarine C120 for AIS-visning. Se produktlink: Navicom RT650 Er det noen som har gjort erfaringer med denne vhf'en? Sitér dette innlegget Link to post
Champagne Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 (redigert) Såvidt meg bekjent er Navicom RT650 ikke i salg ennå (sjekket forrige torsdag) Den venter stadig på Norsk godkjenning. Jeg endte opp med å velge separat Comar AIS kl B transponder for å koble opp mot C120W (heller ikke ankommet men forventet å leveres i løp av april) og Ray55E DSC-VHF. Denne AIS'n får hos meg separat GPS antenne og separat VHF(AIS) antenne. Mvh M\Y Champagne Redigert 31.Mars.2009 av MY Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Har ikke erfaring med den VHFen men den er sikert bra, seriøs importør er jo en betryggelse. Skal selv bytte VHF og vurderer noe lignende men tror ikke jeg vil ha trådløst nr 2 panel. Det har jo batterier som må skiftes/lades tror det er bedre med et som er oppkoblet med kabel. Sitér dette innlegget Link to post
Sibelius Svart 31.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Er det noen som vet eller har en formening om hvordan kvaliteten på en slik innebygget AIS vil være i forhold til en separat AIS-mottaker? Og om innebygget AIS kan påvirke kvaliteten på VHF-signalene? Sitér dette innlegget Link to post
Champagne Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Sibelius, det var akkurat det du nevner som min forhandler fortalte meg at var sansynligvis grunnen for at det drøyer med sertifisering av RT650 Radioen. Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Fleste innstallasjoner av AIS i fritidsbåter er med splitter på VHF kabel til AIS signaler. VHF med innebygget AIS har også innebygget splitter. Jeg tror grunnen til forsinkelsen er annen en din forhandler forteller deg. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Champagne Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 Servicemannen, i følge ProNav's sider så står det iallefall nå: NB! Levering utsatt grunnet pågående godkjenning. Jeg tror ikke min leverandør holdt meg for narr om dette. Men kan være at de har blitt feilinformert? Vet du den eksakte grunnen for hvorfor RT650 VHF'n er på andre året i godkjennings modus? Jeg valgte min vhf og ais kombinasjon med separate antenner og egen GPS antenne til AIS på grunn av at jeg skal ha transponder (CTRX) ikke bare mottak (RX). Hadde jeg valgt å gå kun for mottak så hadde jeg intensjon om å bruke antenne splitter på VHF kablingen, da evt forsinkelse dette vil gi på AIS signalet var noe jeg så for meg at jeg kunne leve med. I og med at båten også skal sende ut signaler så tenker jeg konservativt og forsikrer meg om at alle komponentene får tilgang på det de trenger være seg sende\mottak og samtidig forsikre 100% at man ikke går glipp av deler av (nød,haste,trafikk) meldinger på VHF'n. Mulig det er overkill, jeg tenkte iallefall at dersom man først skal ha AIS mottager, så er det sikrere for meg og tryggere for omverden om båten min syntes til en hver tid for de som har utstyr for å se disse signalene også. Jeg har trebåt og har blitt fortalt at den gir lav radar refleksjon. Tenkte AIS var en grei måte å bli mer synlig på for nyttetrafikken og evt småbåteiere som har AIS mottager ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 Jeg har ikke fått avklart fra ProNav hvad gjelder den forsenkelsen. ProNav har eksempel AIS med sender og mottaker og splitter fra en og samme produsent og den henter GPS signaler via NMEA0183 fra kartplotter. Du kan bruke VHF antenne også til AIS sender, men den kobler seg ut altid når noen prater på kanal 16. Heldigvis er forbudd med bestendig bruk av den kanalen og hvis du ikke har kona som maser meget i VHF-en skal dette ikke være noet problem. Du med den fine båten bør passe på den ikke blir som juletre med antenner og duppedingser over alt. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Champagne Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 (redigert) Hehe Servicemannen! Jeg har ikke lyst å lage russisk spionfartøy av skuta det var en av grunnene for at jeg valgte C120Wide plottern da denne kommer med innebygget GPS. Hvis ikke måtte jeg ha hatt TO GPS sopper i masten Det jeg har grublet litt på, er hvordan jeg kan finne ut i forkant av montasje om en antenne splitter på en VHF pisk antenne (har bestilt Celwave VHF pisk antenne) begrenser mindre enn om jeg monterer både Celwave VHF pisk og en tilsvarende Celwave som brukes til AIS med nesten ingen avstand til hverandre (interferens). Det blir vel som å sammenlikne epler med pærer. Jeg har sett på AIS for småbåter tråden her på forumet at det bør være god avstand mellom AIS og VHF antenne. Jeg har 20 cm bredde på "maste hylla" der jeg kan montere antennene. (blir desverre i samme høyde dersom jeg ikke bruker en forlenger på en av antennene) samtidig som jeg er usikker på om det lar seg gjøre å trekke 2 stk coax i den trange masten min. Det finnes ikke noen andre synlige steder jeg kan leve med å ha antenne® uten at det vil se veldig feil ut på denne båten. Mvh M\Y Champagne Redigert 1.April.2009 av MY Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 Dette er en annen modell med innebygd AIS http://vhfgroup.com/no/produkter/icom/mari...ais_information Er nok litt dyrere men Icom er gjerne et hakk hvassere. Ellers likte eg den trådløse håndsettet, noen som kjenner rekkevidden til den trådløse enheten? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 Hvis du bruker eksempel ProAIS-B og splitter AIS/VHF fra samme firma har du mottaker/sender som bruker VHF antennen og henter GPS signal fra C-120W. Den AIS-en er skjult bak innretning og eneste synlige duppedingsen på båten blir en VHF antenne. Nå er bare å finne VHF antenne lagd i teak... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Champagne Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 Supert Servicemannen, takk skal du ha, jeg skal se på om ikke jeg kan få til den kombinasjonen der!! Mht teak antenne.. sender du meg en IM når du finner en i hondurasmahogany Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Fikk tilsent ProAIS-B transceiver. Med følger passive GPS antenne!!! Nå er bare å lage den og av hondurasmahogany Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Champagne Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Servicemannen, fikk svar fra min leverandør som sier: Jeg har diskutert spørsmålet med teknisk ansvarlig på ProNav og han kommer med dette svaret: Du kan benytte signalsplitter til vhf antennen (VHF/AIS), resultatet vil da være at sending av AIS meldinger blokkeres ved VHF trafikk ut(sending/samtale). AIS transpondere må derimot ha en egen dedikert GPS antenne(passiv), de kan ikke hente den informasjonen på vanlig måte via NMEA fra andre, eksterne givere. Så det er nok ikke mulig å ungå å ha gps antenne i masten dersom jeg skal ha full transponder og ikke bare receiver. Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Sibelius Svart 29.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 Da har jeg fått melding om at denne VHF'en endelig er godkjent. Se spesifikasjoner jeg har fått tilsendt på mail: Funksjoner Simplex VHF DSC klasse D RT-650 - med AIS-mottaker Ny type VHF med innebygd AIS for mottaker og trådløst håndsett Med trådløst håndsett passer RT-650 bra for større fritidsbåter og seilbåter Inntil 2 trådløse håndsett kan benyttes på 1 VHF Med AIS-mottaker innebygd behøver man kun 1 VHF-antenne AIS-signalet som mottas kan sendes ut via NMEA og presenteres på PC eller kartplotter Kan enkelt tilkobles GPS og/eller ekstern høyttaler Skruknapp for volum og av/på, skruknapp for kanalvalg og squelch forenkler betjeningen Stort display med justerbar bakgrunnsbelysning i tre nivå, 39x39mm Vanntett i.h.t. IPX7 55 kanaler inkl. alle internasjonale, 10 minnekanaler Frekvenser; TX 156.050 – 157.425, RX 156.025 – 162.025 Modulasjonstype; FM, Antenne impedance; 50 Ohm Programmerbar skanning - hurtigvalg av kanal 16 Dobbel og trippel lyttevakt; kanal 16 + en eller to til Alarmer; visuell og lyd Dimensjoner; 72 x 167 x 157mm, vekt: 1,2kg Spenning; 13.8Vdc, Utgangseffekt: 1 eller 25W Srømforbruk: 6A ved sending 25W - 1,5A ved sending 1W mindre enn 250mA ved stand-by Noen som har formening om dette er på nivå med sammenlignbare VHF'er? Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 (redigert) Min er bestillt :) Jeg er dog foreløpig usikker på om det er muligheter for L1-L3 kanalene. Redigert 29.April.2009 av SamH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Hei, er det noen som vet om den er kommet? Navicom RT-650. Og om noen der ute har prøvd den? Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Den er kommet, min ligger pt på posten. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 ... og henter GPS signal fra C-120W. Nei dette går ikke. AISen skal ha innebyggetGPS mottaker med tilhørende antenne. Grunnen til dette er at transponderen skal ha riktig klokke. Vi har skrevet mye om dette tidligere her på BP. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Raymarine sin AIS bruker signaler fra antenne til kartplotter. Nye sender/mottaker fra dem gjør de også og med W-serien har man ingen synlig antenne på båten uten en VHF antenne. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
jonn Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 SamH, vi må få raport hvordan det går, når du får prøvd den, og hvordan du kobler den til. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Jeg har en pdf av manualen, pm meg mailadressen din om du vil ha en kopi. Jeg får ikke testet AIS her på heddalsvannet, omtrent like mange sendere her som det er stavkirker på Færder.. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Grei manual SamH, Jeg var en tur i en båtbutikk her, og der sto den utstillt, jeg klarte med nød og neppe å holde meg i fra og kjøpe den. Hvordan kobler du den mot usb og pc? Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Signalene derfra skal innnom en brookhouse multiplexer m/USB/Seatalk/38.4 så fort disse er tilgjengelige igjen. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 20.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2009 Hei igjen, er det noen som har prøvd denne vhf/ais? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.