Jump to content

Erfaringer med VHF - Navicom RT650?

Sibelius

Recommended Posts

Såvidt meg bekjent er Navicom RT650 ikke i salg ennå (sjekket forrige torsdag) Den venter stadig på Norsk godkjenning.

Jeg endte opp med å velge separat Comar AIS kl B transponder for å koble opp mot C120W (heller ikke ankommet men forventet å leveres i løp av april) og Ray55E DSC-VHF. Denne AIS'n får hos meg separat GPS antenne og separat VHF(AIS) antenne.

Mvh

M\Y Champagne

Redigert av MY Champagne (see edit history)

Servicemannen, i følge ProNav's sider så står det iallefall nå: NB! Levering utsatt grunnet pågående godkjenning.

Jeg tror ikke min leverandør holdt meg for narr om dette. Men kan være at de har blitt feilinformert? Vet du den eksakte grunnen for hvorfor RT650 VHF'n er på andre året i godkjennings modus?

Jeg valgte min vhf og ais kombinasjon med separate antenner og egen GPS antenne til AIS på grunn av at jeg skal ha transponder (CTRX) ikke bare mottak (RX). Hadde jeg valgt å gå kun for mottak så hadde jeg intensjon om å bruke antenne splitter på VHF kablingen, da evt forsinkelse dette vil gi på AIS signalet var noe jeg så for meg at jeg kunne leve med. I og med at båten også skal sende ut signaler så tenker jeg konservativt og forsikrer meg om at alle komponentene får tilgang på det de trenger være seg sende\mottak og samtidig forsikre 100% at man ikke går glipp av deler av (nød,haste,trafikk) meldinger på VHF'n. Mulig det er overkill, jeg tenkte iallefall at dersom man først skal ha AIS mottager, så er det sikrere for meg og tryggere for omverden om båten min syntes til en hver tid for de som har utstyr for å se disse signalene også.

Jeg har trebåt og har blitt fortalt at den gir lav radar refleksjon. Tenkte AIS var en grei måte å bli mer synlig på for nyttetrafikken og evt småbåteiere som har AIS mottager ombord.

Jeg har ikke fått avklart fra ProNav hvad gjelder den forsenkelsen. ProNav har eksempel AIS med sender og mottaker og splitter fra en og samme produsent og den henter GPS signaler via NMEA0183 fra kartplotter. Du kan bruke VHF antenne også til AIS sender, men den kobler seg ut altid når noen prater på kanal 16. Heldigvis er forbudd med bestendig bruk av den kanalen og hvis du ikke har kona som maser meget i VHF-en skal dette ikke være noet problem. Du med den fine båten bør passe på den ikke blir som juletre med antenner og duppedingser over alt.

Hehe Servicemannen!

Jeg har ikke lyst å lage russisk spionfartøy av skuta det var en av grunnene for at jeg valgte C120Wide plottern da denne kommer med innebygget GPS. Hvis ikke måtte jeg ha hatt TO GPS sopper i masten :crazy:

Det jeg har grublet litt på, er hvordan jeg kan finne ut i forkant av montasje om en antenne splitter på en VHF pisk antenne (har bestilt Celwave VHF pisk antenne) begrenser mindre enn om jeg monterer både Celwave VHF pisk og en tilsvarende Celwave som brukes til AIS med nesten ingen avstand til hverandre (interferens). Det blir vel som å sammenlikne epler med pærer.

Jeg har sett på AIS for småbåter tråden her på forumet at det bør være god avstand mellom AIS og VHF antenne. Jeg har 20 cm bredde på "maste hylla" der jeg kan montere antennene. (blir desverre i samme høyde dersom jeg ikke bruker en forlenger på en av antennene) samtidig som jeg er usikker på om det lar seg gjøre å trekke 2 stk coax i den trange masten min. Det finnes ikke noen andre synlige steder jeg kan leve med å ha antenne® uten at det vil se veldig feil ut på denne båten.

Mvh

M\Y Champagne

Redigert av MY Champagne (see edit history)
  • 2 uker senere...

Servicemannen, fikk svar fra min leverandør som sier:

Jeg har diskutert spørsmålet med teknisk ansvarlig på ProNav og han kommer med dette svaret:

Du kan benytte signalsplitter til vhf antennen (VHF/AIS), resultatet vil da være at sending av AIS meldinger blokkeres ved VHF trafikk ut(sending/samtale).

AIS transpondere må derimot ha en egen dedikert GPS antenne(passiv), de kan ikke hente den informasjonen på vanlig måte via NMEA fra andre, eksterne givere.

Så det er nok ikke mulig å ungå å ha gps antenne i masten :nonod: dersom jeg skal ha full transponder og ikke bare receiver.

Mvh

Champagne

• 2 uker senere...

Da har jeg fått melding om at denne VHF'en endelig er godkjent.

Se spesifikasjoner jeg har fått tilsendt på mail:

Funksjoner

Simplex VHF DSC klasse D

RT-650 - med AIS-mottaker

 Ny type VHF med innebygd AIS for mottaker og trådløst håndsett

 Med trådløst håndsett passer RT-650 bra for større fritidsbåter og seilbåter

 Inntil 2 trådløse håndsett kan benyttes på 1 VHF

 Med AIS-mottaker innebygd behøver man kun 1 VHF-antenne

 AIS-signalet som mottas kan sendes ut via NMEA og presenteres på PC eller kartplotter

 Kan enkelt tilkobles GPS og/eller ekstern høyttaler

 Skruknapp for volum og av/på, skruknapp for kanalvalg og

squelch forenkler betjeningen

 Stort display med justerbar bakgrunnsbelysning i tre nivå, 39x39mm

 Vanntett i.h.t. IPX7

 55 kanaler inkl. alle internasjonale, 10 minnekanaler

 Frekvenser; TX 156.050 – 157.425, RX 156.025 – 162.025

 Modulasjonstype; FM, Antenne impedance; 50 Ohm

 Programmerbar skanning - hurtigvalg av kanal 16

 Dobbel og trippel lyttevakt; kanal 16 + en eller to til

 Alarmer; visuell og lyd

 Dimensjoner; 72 x 167 x 157mm, vekt: 1,2kg

 Spenning; 13.8Vdc, Utgangseffekt: 1 eller 25W

 Srømforbruk: 6A ved sending 25W - 1,5A ved sending 1W

mindre enn 250mA ved stand-by

Noen som har formening om dette er på nivå med sammenlignbare VHF'er?

• 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...