Jump to content

Startproblemer på Cummins Mercruiser 2,0L QSD 130 hk

John Kjell

Recommended Posts

Innledningsvis må jeg kanskje fortelle at jeg hadde ei 24 fots snekke med FM-motor en gang på 60 tallet. Siden har det bare blitt båter med påhengsmotor inntil i februar. Da bestemte vi oss for å kjøpe en Quicksilver 640 Weekend med Cummins Mercruiser 2,0L QSD 130 hk . Vi mente båten var passe stor for to personer, og prisen var gunstig. Siden min erfaring med nyere båter var liten, ønsket vi oss en ny båt med garanti, og trodde at nye båter skulle være pålitelige. Akk ja sann.

Båten ble kjøpt av Tore Larsen som driver et importfirma, Elvegata båt. Han kjøpte båten fra Lerkils Båtvarv i Sverige. Sparte mye på det. Tore stod for alt han sa, var pålitelig og kom med båten personlig til en gunstig pris. Syntes det var greit slik. Vi satte båten på vannet, og Tore og en kamerat og jeg gikk ombord. Tore skulle demonstrere, men båten ville ikke starte. Omsider etter 10 til 12 forsøk startet den, og alt fungerte bra. Etter en liten prøvetur ble båten fortøyd. Tore mente at problemene med å starte båten skyldtes at dieselen hadde runnet tilbake under transport, og at problemene nå var i orden. Riktignok hadde disse motorene hatt kaldstartproblemer tidligere, men det skyldtes en elektroniske styringsboks, som nå var oppgradert slik at problemet på nyere motorer skulle være løst.

Neste dag dro vi forventningsfulle ned i båten for å prøve nyerhvervelsen. Det var masse fisk i fjorden og kanskje kunne vi slå to fluer i et smekk, prøve båten og fiske litt. Men motoren ville ikke starte. Nå kjente jeg den vonde følelsen i magen vokse. Her hadde vi kjøpt en importert båt med en så moderne motor at det lokale verkstedet ikke kunne røre motoren av garantihensyn og fordi de ikke hadde utstyr til å programmere elektronikken. Nærmeste norske forhandler var to timers kjøring med båt eller bil borte. Forresten hadde de nettopp gått konkurs også.

Ringte Lerkils båtvarv og snakket med en mekaniker som mente at dieselfilteret måtte luftes. Fant fram rette nøkkel og var i ferd med å dra til båten da jeg kom på at jeg hadde lest på Båtplassen om noen som hadde diskutert disse båtene og hadde nevnt startproblemer. Søkte litt og fant ut at Yngve i Bergen hadde en slik båt og hadde hatt kaldstartproblemer. Sendte han en epost og fikk prompte svar. Yngve mente at det var styringboksen (ECM) som var problemet. Han hadde hatt tilsvarende problemer om enn ikke så alvorlig. Yngve ga meg telefonnummer til den svenske importøren. Sendte han en epost med forespørsel om hjelp. Ringte så Lerkils Båtvarv igjen og fikk snakke med sjefen. Han mente at problemene med disse ECM'ene var løst, men sikker kunne man ikke være. Han hjalp meg med å finne en norsk servicebedrift som kunne hjelpe. Tok kontakt med dem, og de tok saken opp med norsk importør. Fikk beskjed tilbake om at de har bestilt ny ECM og kommer og skifter den. Leveringstid er midten av april. Lang tid å vente, men uroen i magen ga seg, det blir en løsning. Fikk også svar fra svensk importør som mente at jeg måtte sjekke at batteriene var av rette sort og hadde god spenning og at kablene hadde stort nok kvadrat. Svarte at jeg hadde to batterier parallellkoblet og at batteriene var original.

Tore mente at jeg kunne varme motoren med Webastoen (luftvarmer). Prøvde det, og motoren startet som en drøm. Vi fikk endelig prøvd båten og kjørt motoren inn etter skjemaet. Alt så bra ut. Men neste dag, samme problem. Motoren måtte varmes for å starte. Dette skapte usikkerhet, tør jeg bruke båten på sjøen og stoppe motoren for å fiske. Vil den starte igjen? Den gjorde det så lenge den var varm, men usikkerheten var skapt. Ville være flaut å måtte få slep av en ny båt til lands.

Oppdaget at tenningslåsen ikke var i orden. Ringte Lerkils båtvarv. Ny kom etter to dager i posten. Prøvde å koble til gassflaske. Oppdaget at koblingen ikke passet til norske flasker. Måtte kjøpte ny ventil ++. Pris vel 500 kroner. Klaget til Tore, som tok klagen til følge. Kunne endelig koble til med det resultat at det var en lekkasje under koketoppen. Klaget til Tore, og ny koketopp kom etter noen dager. Har ikke koblet til den nye. Tror kanskje for forsikringen sin del at det bør gjøre at fagfolk.

Så ny telefon fra servicebedriften i midten av mars. ECM'en var kommet, og de kom neste dag for å skifte den. De kom og skiftet, og motoren startet ikke. Nye samtaler med Yngve, og nye henvendelser til svensk importør. Yngve hadde engasjert seg hele tiden. Hver gang jeg hadde et problem gikk jeg til Yngve, og han hadde en ny innfallvinkel på problemet. Svensk importør spurte om den nye ECM'en var programmert for min motor eller om de bare hadde skiftet den. Hadde en følelse av bare det siste var gjort. Svensk importør ba meg ta kontakt med norsk importør. Prøvde å søke han ut på nettet. Fant hjemmesiden, men ikke epostadresse eller telefon. Søkte telefonkatalogen uten resultat. Ny epost til Sverige, hadde de telefon og epost til norsk importør? Det hadde de. Epost til norsk importør. Intet svar. Ny epost. Intet svar. Presser på den norske servicebedriften, var ECM'en programmert for min motor og norsk klima. Nei, det var den ikke. De kommer for å programmere den, men først måtte jeg dra ned i båten og gi dem nummeret på ECM'en. Da de fikk det, viste det seg etter undersøkelse hos norsk importør at hverken den siste ECM'en eller den opprinnelige ECM kunne programmeres for min båt og mitt klima. Ny ECM er bestilt med levering begynnelsen av mai. Der står saken nå.

Må jo nevne at alle parter har vist vilje til å løse problemene, men det synes å skorte på kompetanse på disse motorene både hos den svenske leverandøren, importør og norske verksteder.

Derimot har Yngve i Bergen førstehånds kjennskap til båt og motor etter alt arbeidet han har gjort med å bygge om sin båt. Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten hans støtte og hjelp. Nå håper jeg bare at tilstrekkelig kompetanse er opparbeidet hos alle aktuelle parter slik at motoren starter i mai.

Ja kanskje, men verkstedet jeg bruker sier at hverken den opprinnelige ECM eller den jeg fikk installert senere, kan modifiseres slik at problemene blir borte. Jeg må ha en helt ny ECM som så tilpasses min motor og vårt klima. Rart at Lerkils båtvarv utstyrer båten med feil ECM. Også rart at verkstedet, jeg bruker, etter å ha tatt kontakt med importør får tilsendt feil ECM.

Følte vel egentlig at jeg ikke ble forstått når jeg første gang tok opp problemene. Nå ser det ut til at verkstedet har kommet på riktig spor.

Etter hva jeg forstår er jeg ikke den eneste som har hatt slike problemer med disse motorene.

• 3 uker senere...

Hei.

Kjedelig at du har problemer med denne motoren. Jeg har også en lik båt med samme motor. Den ble kjøpt fra Eliasson bårvarv i februar. Jeg kom i kontakt med Yngve før jeg hentet den og han ba meg spørre om ECM var oppdatert. Eliasson svarte da at de første modellene hadde kaldstart problemer men på den jeg skulle kjøpe var dette utbedret.

Jeg var uansett litt skeptisk når jeg satte ut båten og skulle starte den opp Det har jo stått litt om kaldstartproblemene til denne motoren. Det var 8 minusgrader i luften og jeg hadde kjørt båten på henger fra sør for Gøteborg og til Trondheim. Motoren startet imidlertid med en gang. Dette har den også gjort siden. Den har nå gått ca 100 timer og den har bestandig startet på første forsøk. Den tåler kraftig sjø og motoren surrer og går uten problemer av noen slag. Selv om det har vært ned mot -10 grader og stiv kuling, og at båten ligger utsatt til helt ute i havgapet. Eneste minus er at jeg kunne tenkt meg noe mer hestekrefter. Tar litt tid å få den opp i plan hvis det er med flere i båten. Service på motoren tar jeg hos Quicksilverforhandeler i Trondheim. Ikke noen sure miner for at jeg har importert båten og jeg får kjempebra service.

Jeg er også veldig fornøyd med båten. Passer glimrende til mitt bruk, som er glad i å fiske, dykke samt noen lengre turer med familien. Det er synd å lese om problemene dine og jeg skønner godt at det går an å bli usikker på båten. Håper det ordner seg og at du får en båt/ som starter når den skal. Når den gjør det så får du ihvertfall en kjempebåt

• 4 måneder senere...

Svar til Ørnvik 640 Week

Kom først over svaret ditt i kveld.

Må vel fortelle at Helala i Bodø i mai kom med ny ECM, og etter det har motoren startet på første forsøk under alle forhold. Båten er jeg svært tilfreds med. Passer fint til vårt behov, dagsturer og fiske. Har likevel et problem med pentryet. Gassbrenneren er farlig. Enten kommer det ikke gass eller så kommer det så mye at det blir en ildkule rundt brenneren. Klaget til den svenske leverandøren, Lerkil. Fikk ny brenner med samme problem. Klaget på nytt, men de har hatt problemer med å finne en annen som passer. Så foreløpig kan jeg ikke bruke gassapparatet. Bortsett fra det fungerer alt fint og båten kan anbefales.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...