Jump to content

Får ikke ut impeller

Figaro

Recommended Posts

Hei, nå begynner "moroa" med ting som ikke fungerer------Jeg bestilte en mcPeller som flere her på BP har god erfaring med for å få impelleren ut på en lett måte. Men da jeg igår skulle bruke den, glapp klørne i bakkant som skulle dra impelleren ut, og etter flere forsøk sitter den der enda.

Så nå må jeg finne et annet "genialt" verktøy for å få den ut, for det viste seg at den er moden for utskifting. Men som sagt, Mc Pelleren fungerte ikke i mitt tilfelle. Impelleren sitter" for godt". Jeg har sett avbildet (påBP?) et redskap med klør og en sentertapp som man setter mot akslingen i impellerhuset og presser impelleren ut ved å skru på sentertappen (med klokken) Dette er nok det eneste som vil fungere, for jeg må ligge på dørken å strekke armene ned til pumpa. Får ikke brukt noe særlig med armkrefter for å trekke impelleren ut.

Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt eller lånt et slikt redskap, eller har et bilde av det? Eller et triks for å benytte Mc Pelleren?

Redigert av Figaro (see edit history)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Oppsss.... her har du hatt flaks ja... ser at flere av vingene på impelleren er i ferd med å brekke av.

En bekjent kjørte i stykker en impeller på samme måte, hvor gummidelene forsvant inn i kjølesystemet og kilte seg fast i kjølegangene i blokka. Dette blokkerte kjølevannssirkulasjonen med havari som resultat (dette var en gammel saltvannskjølt motor).

Jeg har veldig god erfaring med McPeller, og har nå brukt den på mange motorer som tilhører venner og kjente.

Den har uten unntak fungert greit, men noen impellere korroderer fast hvis de har sittet mange år i pumpa.

Mitt råd er å kjøre på med CRC eller annet korrosjonsløsende middel i pumpehuset og la dette virke noen timer før du prøver igjen.

Bruk for all del ikke skrujern eller andre hjelpemidler med anlegg mot pumpehuset, da er du garantert ujevnheter i metallet med lekkasjer som resultat. Bruk litt propellakselfett på akselen til impelleren når du monterer ny. Da glir den lettere på plass og er enkel å ta av igjen forutsatt at det ikke går altfor mange år mellom skiftene.

Redigert av Phoebe (see edit history)

Bruk for all del ikke skrujern

Helt enig, fikk selv noen små grader i huset , nesten usynlige, men nok til at impelleren sugde falsk luft og ikke klarte å pumpe vann. Men en får god kraft med to skrujern. Så dersom du har mulighet til å lage en metallring som du kan skru fast med et par av skruene og benne mot denne, er det et alternativ til å få impelleren ut. Kunne det kanskje vært enklere å skru ut hele impellerhuset? Da kommer du bedre til og slipper å jobbe med litt for korte armer langt nedi dypet.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takk for linkene TMe! Akkurat den jeg tenkte på. Jeg får spørre på LaSa, de har jo Jabsco deler. Ellers prøver jeg rådet fra Lars H, ved å legge en liten treplate på kanten av huset, stikker inn en skrutrekker i mc Peller og benner mot denne platen. Jeg sprøytet med CRC igår før jeg ga opp å få den ut, så kanskje det har løsnet. Ellers skal jeg montere pinneskruer og skru fast lokket med vingemuttere. Impelleren har sittet 3 sesonger (hvis det er riktig at forrige eier skiftet like før jeg overtok båten----------- :confused:)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

..............

Jeg har sett avbildet (påBP?) et redskap med klør og en sentertapp som man setter mot akslingen i impellerhuset og presser impelleren ut ved å skru på sentertappen (med klokken) Dette er nok det eneste som vil fungere, for jeg må ligge på dørken å strekke armene ned til pumpa. Får ikke brukt noe særlig med armkrefter for å trekke impelleren ut.

.................

Det er kanskje enklere å demontere hele pumpa?

Hadde selv et tilfelle der jeg hadde problemer med impellerskift.

Løsningen ble å demontere pumpen fra motor. Fikk samtidig skiftet lager og simmering der fjæra var helt ødelagt (Ikke rustfri).

Monterte pumpen fast igjen med syrefaste skruer for å lette tilsvarende arbeid neste gang!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Impelleren har sittet 3 sesonger (hvis det er riktig at forrige eier skiftet like før jeg overtok båten----------- :confused:)

Ut fra bildet virker det som om impelleren har sittet mye lengre enn 3 år, alternativt må den være av utrolig dårlig kvalitet.

Yanmar anbefaler for eksempel etter serviceboka utskiftning av impeller etter 1000 timer eller hvert 4. år,

og da ser normalt impelleren fremdeles ut som ny.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Denne så sliten ut, ja.

Er det en form for låsering/seegering som skimtes på den innerste metallringen, eller er det bildet som bedrar?

Maya

Først, takk for mange råd og tilbakemeldinger! Jeg lurte selv på om det er en låsering siden den sitter så inni hampen fast. Men jeg fikk ikke løsnet den. Jeg skal fortsette imorgen, og jeg skal forsøke noen av rådene jeg har fått her :yesnod: Ellers har jeg fått vite hos Haugen Maskin (de kjenner disse motorene ut og inn) at det er enkelt å ta ut hele pumpa. Sitter med 3 bolter. Men erfaringsmessig er det aldri noe som er enkelt, så jeg prøver alle metoder for å løsne impelleren.

Jeg tror også at den må ha sittet mye lenger enn 3 år. Fikk litt sjokk når jeg så tilstanden. Men nå skal den ut, det er sikkert. Kommer tilbake med flere bilder og info. :seeya:

Jeg hadde en impeller som hadde satt seg skikkelig. Løsningen ble McPeller samt en glidehammer av typen som benyttes til karosseriarbeid! Fest McPelleren godt, fest glidehammeren i tverrstengene og dunk forsiktig med loddet. Etter å ha dratt McPelleren av et par ganger løsnet det, og problemet var løst! Siden har jeg pleid å påføre et tynt lag med kopperpasta på akslingen ved impellerbytte, da setter den seg ikke så godt fast...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

De som selger impellere vil gjerne ha oss til å tro det. Selv skifter jeg hvert tredje sånn ca, og da ser impelleren ut som ny ved bytte. Men det er vel litt forskjell på hvilken gummiblanding impelleren er laget av. De jeg har er laget av Nitril, og merket "Long Life". Impelleren bør uansett sjekkes for sprekker hvert år, og skiftes hvis nødvendig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

jeg kjøpte motoren min for ett par år siden.. nissan 240hk.. brukt og billig.. monterte, og på jomfruturen var alt såre vel. alt funket og ingen lyder.. plutselig oppdager jeg at temperaturen blir faretruende høy ca 110 grader.. . stopper motoren og løfter opp en av motorlukene,. en jævelig gofs med røyk slår imot meg og jeg hopper opp på dollbordet klar til å bli våt.. røyken velter ut men jeg kan ikke se flammer . så det blir til at jeg står å titter ned. skjønner etterhvert at det er vanndamp :crazy: folk fra land kommer til unnsetning i lettbåter sikre på at her brenner det..

årsaken var at impelleren var defekt og den saltvannskjølte eksospotta ble nesten rødglødende og dermed smeltet den en nærliggende kjøleslange til ferskvannsiden av motoren.. ble slept inn til land og lot motoren kjøle seg ned..

fikk en impeller av en vp 41 som en hadde med seg og byttet den morran etter.. et under at motoren klarte seg. olja hadde også kokt , og det veltet grå røyk ut eksosen og luktet brendt ved oppstart.... men funker alle tiders nå igjen ..

skal aldri mere skippe impeller bytter....

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

p3280008.jpg

Da er impelleren ute! Etter et døgn med CRC og nytt forsøk med mc Peller idag, lyktes det. Men jeg måtte bruke en trebit (skaftet på en radiatorpensel) som et anlegg på siden av huset, og et stemjern gjennom macen som en brekkstang. Da skle den ut. Heldigvis var ingen biter falt av, den var bare sprukket i vingene ytterst mot lokket. Jeg tenker da at hvis den ser hel ut ved neste års kontroll, er den også hel lenger inn. Da er det ikke nødvendig å skifte hvert år, men kanskje hvert 3.

Den nye er forskriftsmessig smurt inn med fett hvor akslingen sitter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...