Njord Startet 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 31.Mars.2009 Hei ! En kollega har ryddet på loftet og kom til meg med denne. Utfra hva jeg har lært hos Båtskolen Poseidon under D5LA, så må det være en gjenstand for måling av asimut til himmellegemer. Den saken er sannsynligvis grei, men skal den legges oppå et dertil egnet kompass eller på en peileenhet? Noen som har en formening? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Bergen Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Det er vel restene av en peileskive som du riktig antyder at legges oppå en gyrorepiter, ofte plassert på brovingene. Sitér dette innlegget Link to post
Øya Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Som Bergen sier. Jeg husker disse fra jeg var med min far på sjøen. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
kes Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 (redigert) Det er ikke bare restene etter en peileskive, det er en komplett peileskive. Jeg har benyttet en slik tusenvis av ganger opp gjennom årene som navigatør. Som det framgår av skiltet, er den laget av Sperry for en type gyrokompass hvor repeaterkompasset normalt sto ute på brovingene og som ble produsert fra begynnelsen av 60-årene og utover i mange år. Siste båten jeg var på som hadde samme type repeaterkompass med samme peileskive ble bygget i 1975 så den ble i hvert fall produsert fram til da. Redigert 3.April.2009 av kes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.