Jump to content

Hva skal man se etter ved kjøp av 83' seilbåt med gammel VP MD5?

Kaptein Kødd

Recommended Posts

Etter mening bør du ikke det medmindre du tar høyde for et motorbytte på kort sikt. En sjøvannskjølt VP fra 1983 kan holde et par år eller ta kvelden i morgen. Mye avhenger av hva slags stell den har fått ifm. vinterkonservering. Deler er også et problem på disse gamle motorene og du vil uansett mest sannsynlig oppleve driftsproblemer. Dersom du var en motorkyndig person kunnde jo dette være greit men er du ikke det bør du holde deg unna.

Har selv hatt mange seilbåter i denne klassen med eldre innenbordsmotorer. Har faktisk aldri opplevd noe problemer utover normalt med de. De har da selvfølgelig fått det stellet en gammel dieselmotor trenger på våren men det er også det eneste. Har byttet ett eksosbend en gang. Det var dyrt, men ikke avskrekkende. Tror at en slik motor kan gå nærmest evig om den får rett stell. Det er ofte begrenset hvor mye de går i løpet av en sesong, og når de går er gjerne belastningen ikke veldig høy. Løp og kjøp, kjempebåt :yesnod:

Fenix er en kjempe båt! Hadde en sånn for et par år siden.

Når jeg kjøpte den så motoren strøken ut på utsiden og det var ingenting å utsette på den.

Den startet helt fint og gikk som en klokke.

Men en dag et par måneder etter jeg hadde kjøpt den fikk jeg ikke start.

Da var det heller ikke noe kompresjon i motoren.

Etter å ha skrudd den fra hverandre fant jeg ut at det var hull i toppen.

Jeg kjøpet ny topp koste vel ca 9000 med toppaking.

Jeg fikk den i gang igjen og den virket kjempe bra så lenge jeg hadde den.

MD5 er en kjempe bra motor synd den ikke er ferskvannskjølt da ville den vart evig :smiley:

Vanskelig å si hva du skal se etter, min MD5 så helt fin ut, men var rustet opp fra innsiden.

Men alt går an å fikse og noe plukk er det med alle båter.

Så liker du båten er det bare å handle.

Lars

Se etter fargen på eksosen!

Hvit eller gråhvit røyk:

* Ved høyt turtall og lett belastning, mulig unormal lukt på eksos: For lav temperatur på motor.

* Ved høyt turtall og lett belastning, mest synlig ved kald motor. Farge skifter til sort ettersom temperatur stiger: Insprøytningstidspunkt for sent.

* Ved lett belastning og normal driftstemperatur, mulig bankelyd fra motor: Lekkasje i en eller flere dyser.

Sort eller mørk grå røyk:

* Ved belastning, mest ved høyt turtall: Lufttilførsel/innsug blokkert.

* Ved belastning, mest ved høyt og middels turtall. Motor kan mangle kraft: Feil på innsprøytningsdyse.

* Ved belastning, mest ved høyt og middels turtall. Motor går mer stille (mykere) enn normalt: Innsprøytningstidspunkt for sent.

* Ved belastning, mest ved lavt og middels turtall. Motor støyer mer (går hardere) enn normalt: Innsprøytningstidspunkt for tidlig.

* Ved alle turtall, mest synlig ved lavt og middels turtall. Startvansker: Dårlig kompresjon.

* Periodevis røyk. Fusking eller banking kan forekomme: Feil på dyse.

* Mest ved lavt og middels turtall. Motor kan fuske: Feil ventilklaring.

Blå eller gråblå røyk:

* Ved akselrasjon etter tomgangskjøring: Lekkasje ved ventiltetninger, slitte ventilstyringer eller ventilstammer.

* Ved alle turtall, varierende belastning og varierende driftstemperaturer: Slitte stempelringer eller sylindere.

* Ved høy driftstemperatur og alle turtall og belastninger: Smøreolje for tyntflytende.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Hvor mye vil det evt. ca. koste og sette inn en ny? Båten er en Maxi Fenix.

Hadde for et par år siden en Fenix i vinteropplag ved siden av meg og eier og jeg kom i prat og han fortalte at han hadde måttet bytte ut tilsvarende motor som deg. Første overslag var 70.000 og da jobben til slutt var gjort inkl. bytte av seildrev så måtte han ut med rundt 120.000! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hadde en MD5B i snekka jeg solgte i fjor. Den hadde ferskvannskjøling, og det så ut som noe hjemmesnekra saker. Fungerte fint selv om det hang fast med dobbel hesjetråd.

Eiegod motor. Solid og pålitelig. For egen skyld ville jeg gått over diesel tilførselen, vasket tanken og byttet dieselfilter. Husk å rense grov filter.

Spør eieren om hvor han har hatt båtplass. En venn av meg har en 1978 Yanmar med saltvannskjøling, den er gullende god da den har båtplassen et stykke opp i utløpet av Glomma og dermed blir motoren kjørt ren for salt før hver gang han stopper.

Presisering:

Jeg mener at Kaptein Kødd bør tenke seg noe helt vanvittig godt om før han kjøper denne båten. Ikke du, Gunga Din, søta bror ;)

Ikke kjøp båten hvis du ikke vil skifte motoren med en gang (for det er det du kan risikere og bør ha tenkt nøye gjennom).

Det finnes mange andre Fenixer til salgs, selv om de fleste av de har orginal motor.

Det kom inn en med ny motor for kanskje 6 uker siden og den ble solgt med en gang.

Tenk deg om enda en gang til ;)

Lykke til.

JRO

PS! Hvis resten av båten er i veldig god stand og du kan få presset prisen veldig langt ned, slik at du kan forsvare å kjøpe ny motor, så kan det jo være et veldig godt kjøp.

Redigert av JRO (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...