Jump to content

Sjømann 22 på Svensk! :o)

Walter_S

Recommended Posts

Dette er den Svenske utgaven av Sjømann 22 - Der borte heter den vistnok noe annet - Sitat fra annonsen: "Klinkersbyggd plastsnipa, Tidan 22 " .....Prisidé: 95 000 kr eller högstbjudande. (!?!)

Bilde

http://www2.blocket.se/view/2633861.htm?l=0&c=1&city=0

Det er ingen tvil om at dette er en Sjømann 22......

:smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Oj - oj! Artig sak. Siden jeg ikke hadde hørt om "Tidan 22" før, har jeg søkt litt her og der uten å finne antydning til spor av "Tidan 22" andre steder enn i denne annonsen. Det får meg til å tro at dette er et engangstilfelle hvor en norsk Sjømann har forvillet seg over grensen og så har noen der og da syntes det var passende å kalle fabrikatet for "Tidan". Tviler på at det eksisterer flere "Tidan 22" i Sverige. Noen som kan motbevise det?

Hva betyr forresten "Klinkersbyggd", eller klinkbygget, i dette tilfellet? Har sett utrykket mange ganger før også, men har ikke tatt meg tid til å sette meg inn i hva det betyr.

Hva betyr forresten "Klinkersbyggd", eller klinkbygget, i dette tilfellet? Har sett utrykket mange ganger før også, men har ikke tatt meg tid til å sette meg inn i hva det betyr.

Det er fordi skroget har "bordganger". På klinkede trebåter legges bordgangene med overlapp og nagles sammen med nagler som kliknes. Naglene er som spiker med STORT hode (10-15mm dia.) og der settes på en skive på baksiden og naglen klinkes med hammer på ene siden og slegge som mothold på andre siden.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Det betyr rett og slett at det er synlige bordganger i skroget, til forskjell fra et slett (kravellbygget) skrog. :sailing:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det er fordi skroget har "bordganger". På klinkede trebåter legges bordgangene med overlapp og nagles sammen med nagler som kliknes. Naglene er som spiker med STORT hode (10-15mm dia.) og der settes på en skive på baksiden og naglen klinkes med hammer på ene siden og slegge som mothold på andre siden.

Det var noe i denne retningen jeg forestilte meg det var også. Men kunne ikke få det til å stemme at et plastskrog er bygget opp av nagler. Men i plastbåtsammenheng betyr det rett og slett at skroget ser ut som et tilsvarende trebåt skrog som er klinkbygget. Takk for svaret begge to. Da lærte jeg noe i dag også.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...