Jump to content

Spørsmål om valg av festemidler i kjøl og stevn. Tresjekte 22 fot.

OyvindS

Recommended Posts

Hei, har vært innom her mange ganger og funnet fornuftige og fine svar på flere ting som jeg har lurt på angående tresjekta som jeg har anskaffet meg. Men fikk først registrert meg i dag... Ser at det finnes en masse eksperter her som kanskje kunne hjelpe meg med et lite spørsmål. Jeg er trekyndig, siden jeg jobber som snekker, men ingen erfaring med trebåt.

Så det jeg lurer på er: Hva kan jeg bruke som festemiddel langs kjølen? Altså, nederste bordgangen virker løs enkelte steder, og gamle spiker har rustet bort. Regner med dette kan ha vært galvaniserte spiker en gang. (Ellers på båten finnes kobbersøm.) Fjerner jeg gamle spiker og plasserer nye spiker eller skruer på samme sted? Supplere mellom gamle spiker?

I tillegg har tre bodganger løsnet fra stevnen bak på båten. Der har det også antagelig vært galvanisert spiker en gang ettersom de har delvis rustet bort nå. Hva gir best feste? Og hva kan være forsvarlig å bruke?

:crazy:

hilsen Øyvind

Bruk rustfrie skruer i kjølen du med store skiver. Dette er nok lettest og få godt grep med og du får nok strammet det godt inntil, dette gjelder både i kjøl og i stevn. Det ser kanskje ikke så fint ut i stevnen, her kan du jo bruke skipspiker om du syns det ser fælt ut med skruer men jeg ville brukt skruer.

Det med og sette skruene imellom de gamle spikerhullene hadde ikke jeg tørt og prøve på. Det er sikkert nok huller på rekke allerede og med nye kan du lett kløyve hele bordet. HVorfor kan du ikke bruke de gamle hullene?

Takk for svar. Ja det høres fornuftig ut. Har prøvd å få tak i noen bra rustfrie skruer. Ikke enkelt å finne noen som ikke har gjenger på hele lengden. Jeg tror det med å plugge i stevnen kan være litt risikabelt. Det vil jo svekke borgangen litt med et såpass stort hull. (Skal jo være plass til både skruehode og en liten plugg.) Så bli nok isåfall synlige skruer der. Hvis jeg får fjernet restene av gamle spiker så burde det sikkert gå bra å skru i de gamle hullene.

Hvis skruene holder, er det OK. Men på gamle trebåter gjør de ikke alltid dét, og en båtbygger vil i så fall skifte hele stevnen, en dyr og/eller vanskelig operasjon.

Selv bruker jeg gjenget stang og mutre tvers gjennom det hele, med bøy på stangen på hver side, så skivene legger seg flatt inntil bordet. Den ene bøyen lager jeg før stangen stikkes inn, den andre etter at stangen er satt på plass. Er nøye med å fylle alle hull med fibermasse, f. eks. Icopal Tak-kitt. Når mutrene er skrudd skikkelig til, kapper jeg av det som er for mye av gjengstang, men lar det stå ca 1 mm over mutteren. Så klinker jeg forsiktig på dette, så mutteren ikke kan skru seg av.

Hullene til gjengstengene må lages litt spesielt; først bore tvers gjennom vinkelrett på stevnens lengdeplan, og så et hull i hvert bord, som skal stå vinkelrett på bordets flate. Dette siste hullet skal møte det første der bord og stevn ligger inntil hverandre, og treverket mellom dem må fjernes, slik at stangbøyene kan bevege seg ned til det siste hullet. Det første hullet, tvers gjennom, må bores noe innenfor hodene på saumen/spikerne/skruene som er brukt før.

I rosjektene kan jeg greie meg med 5 mm stang, men du må kanskje opp i 6 eller 8.

Skal du bruke skruer, er det viktig at hullet i bordet er så romt at gjengene ikke får tak her - men det visste du kanskje. Vær raus med fibermassen her også!

Når du trenger gjengestang igjennom kjøl/stevn for og holde det isammen da syns jeg det er på tide og skifte ut kjølen/stevnen eller hele båten. Da er det rett og slett ikke mye igjenn. Han har jo ikke nevnt noe om råte i stevnen bare at de gamle spikrene har rustet bort, visst veden i kjølen/stevn er sånn noenlunde god vil jeg tro det virker ypperlig med treskruer.. Dessuten med så mange 6mm huller igjennom ville jeg tro kjøl/stevn blir ganske mye svekket?

En god metode er og stikke et tynt skrujern/syl under hodet på spikrene og prøve og vippe litt på hodet. Knekker hodet er det selvfølgelig modent for utskiftning. Jeg gjorde dette på den gamle sjarken min og i kjølen var vel 3/4 av kjølspikrene gåne. Glad jeg fikk skiftet det før sjøsetting eller så hadde vel vannet fosset inn. Her brukte vi vanlige skippspiker men det hadde vært mye bedre med treskruer. Da får du trukket bordet skikkelig inntil noe du ikke får med spikring. Da må du isåfall ha et verktøy som presser bordgangen mot kjølen før du spikrer.

Men kjør på med rustfrie treskruer du, litt større dimensjon enn hva de gamle spikrene hadde. Som tetting ville jeg brukt drevgarn og farm.

Lykke til, og sleng gjerne inn noen bilder av båten!

Når du trenger gjengestang igjennom kjøl/stevn for og holde det isammen da syns jeg det er på tide og skifte ut kjølen/stevnen eller hele båten....

Men kjør på med rustfrie treskruer du, litt større dimensjon enn hva de gamle spikrene hadde. Som tetting ville jeg brukt drevgarn og farm.

Riktig så enkelt er det ikke. Gjengestang tvers gjennom, i huller som er boret for dette, svekker stevnen minimalt, nettopp fordi der er huller til dem. Selv om man borer for for skruer, må de få et visst press fra treverket for å holde, og dermed presser de ut treverk og sprekker som alt er der på grunn av gamle spiker, uten at det nødvendigvis er så råttent.

Å "vippe" på hodene med et verktøy er usikkert; for det første lager man lett fordypninger og sår i treverket, og for det annet kan et hode gjøre nok motstand til å bli sittende, men spikeren likevel være farlig tynnrustet.

Sleipner: "Da må du isåfall ha et verktøy som presser bordgangen mot kjølen før du spikrer."

Vi borer små huller i bordgangene, og spenner dobbel snor mellom dem. Så vikler vi snorene rundt hverandre, og bordene trekkes sammen. Det er derimot nærmest umulig å få tvinger til å sitte!

Farm og drev er jo noe gugge med fiber, så det er vel kanskje greit. Men jeg brukte Farm på noen flater for 40 år siden, og det gikk så dårlig at jeg "har fått stygge for det"!

Forstår det at skruer/spiker vil presse mye på treverket, men jeg synes det kanskje høres litt farlig ut med så mangen 6mm hull.. For all del, du har sikkert rett. Jeg er egentlig helt fersk innen "faget" og lærer stadig nye ting.. Men jeg fikk ihvertfall anbefalt fra en båtbygger at spiker var ut og skruer var inn...

Det med snoren var jo en glup metode for og få bordene trukket sammen. Jeg vet det finnes spesielle tvinger for og klemme bordganger isammen. Hva de heter kan jeg ikke i hodet men jeg har en bok liggende hvor det sansynligvis står om ikke noen andre vet det.. Disse ble nok ofte også laget selv av båtbyggerne.

Supert at dere har noen synspunkter. Det hjelper... har fått litt mer klarhet i hva jeg bør velge. Jeg har ikke oppdaget noe råte på båten, og stevnen ser helt fin ut, bortsett fra dette med bordene som har løsnet pga rustne spiker.

Når det gjelder gjennomgående stag, så har jo tanken streifet meg, men tenkte meg at det ville oppstå problemer når treverket blir fuktig og sveller flere ganger. Det må jo bli slarkete og løst etterhvert? Muttere er heller ikke så fristende å ha synlig.

Jeg heller nok mot noen solide treskruer, hvis jeg kan finne noen som ser bra ut. Altså syrefast med passelig stort hode som er flatt på undersiden.

Ja jeg skal prøve å ordne noen bilder etterhvert. Har ikke startet arbeidet med selve båten enda. Holder på med motoren, som er overhalt og nesten ferdig=)

Er du sikker på at syrefast er riktig iforhold til klinken du har ellers? (Er vel kobber?). Jeg tør ikke si hva som går bra sammen med hva, men visst du ikke er sikker, forhør deg her først..

Det trenger ikke være så veldig stort hode på skruene, jeg la bare rustfrie skiver på i tillegg.. :wink:

Når det gjelder gjennomgående stag, så har jo tanken streifet meg, men tenkte meg at det ville oppstå problemer når treverket blir fuktig og sveller flere ganger. Det må jo bli slarkete og løst etterhvert? Muttere er heller ikke så fristende å ha synlig.

Jeg heller nok mot noen solide treskruer, hvis jeg kan finne noen som ser bra ut. Altså syrefast med passelig stort hode som er flatt på undersiden.

Jo, mutre er litt iøynefallende - selv om du kan kamuflere dem en del med fibermasse (der kommer takkittet igjen!) Det er ikke noe problem med at gjengestagene holder for "hardt" på bordene; de er ikke mer utsatt for å bli slarkete enn skruer.

Hvis du vil bruke skruer, er det PAN-hode plateskruer bra; disse har nokså flate hoder som er rette på undersiden; ligger godt mot skiver. Fordelen med at stammen over gjengene er tynnere enn gjengedelen, er at du kan bruke samme bor hele veien; du trenger ikke bruke ett gjennom bordet for stammen, og et tynnere i stevnen for gjengene.

Hvis skruene er gjenget hele veien, må du bruke et like tykt bor som disse gjennom bordet, for gjengene må ikke gripe her! Så må du bore med tynnere bor i kjøl/stevn for at gjengene skal få tak. Treverket sveller litt, så treet rundt stamme eller gjenger i bordet blir tettet igjen. Dessuten bør du i alle fall bruke fibermasse i hullene og under skivene.

Men det er to ting jeg ikke vet sikkert:

1) Hvor lange skruene må være før stammen er ugjenget; selv bruker jeg elokserte (ikke rustfrie) 6x50, 6x60, 6x70 osv, og 6x50-skruene har gjenger helt opp til hodet ("6" er tykkelsen i mm; "50", "60" osv er lengden) Lengden på skruene vil være avhengig av tykkelsen på stevnen/kjølen.

2) Om PAN-hodeskruer kan skaffes rustfrie eller syrefaste

Jeg tror f. ø. kobber og rustfritt står så nær hverandre i spenningsrekka at de tærer lite på hverandre.

Og i den tabellen går det jo klart og tydelig frem hvorfor en aldri bruker syrefast under vannlinja på trebåt hvor det ellers er brukt kobber/bløtt stål. Gjenger helt opp gir mindre gods i stammen, svakere og mindre å korrodere bort, samt øker risikoen for et anaerob miljø fordi vann blir stående i tomrommet rundt.

Bruk ordentlig materiell, det koster så lite i forhold til skadene quickfixer kan gjøre. Plateskruer til plater, treskruer til tre. Bruk kobber hvor det har vært kobber, galvanisert hvor det har vært galvanisert.

Trenger en høyere kvalitet, finn noe som ligger innenfor 30mV i spenningsrekka. Nevnte jeg f.eks silicon bronse ?

Gjennomgående stang med bøy for og holde bord til stemnen? Ikke på min båt..

Tabellens tall viser at "400-series stainless steel" står nær kobber i rekka, "300-series" ikke langt unna, det heller. Det er nok grunnen til at mange har erfart at det går bra med rustfritt stål likevel. Og de midlene jeg har beskrevet, har fungert bra i mine båter to-tre årtier - så da synes jeg det er OK.

Men i det SamH skriver ligger det skjult et viktig poeng: Det er usikkert hvordan korrosjonen slår ut; jeg vet f. eks. ikke hva "400-series" og "300-series" rustfritt stål betyr, og hva slags stål det er i ulike skruer. Bruker man "alt likt", skjer det selvsagt ikke noe mer korrosjon på det ene enn på det andre. - Som kjent(?) blander båtbyggere syrefaste skruer med både kobber- og jernsaum.

Det skal ikke være noe tomrom rundt skruen i bordet, enten det er glatt stamme eller gjenger på; det er her fibermassen er viktig.

A4=316 .. I beste fall 280mV unna kobber i saltvann.

Rådene dine kan/vil føre til korrosjon på eksisterende skruer/spiker, potensiellt føre til behov for omspikring av hele båten,

tæring på kjølbolter, skroggjennomføringer, propellanlegg og annet av tradisjonell metaller du finner under vannlinjen.

Ja, jeg er såpass lite opptatt av dette med korrosjon, at jeg ikke engang har fått med meg at tabellen snakker om Volt, ikke milliVolt. En av grunnene er selvsagt at jeg bare driver med robåter, og unngår spørsmålene om ulike metaller i kjølbolter, propeller, aksling osv. For her er det svært ofte forskjeller, som man også må tenke over!

MEN: På en motorbåt bør det vel offeranoder på i alle fall - og hva er da problemet?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...