Jump to content

Hvilken styresylinder er dette og hvor kan den overhales?

o.b.lix

Recommended Posts

skal være ein grei sak på den type sylingere :wink:

Har du praktisk erfaring med dette sjølv, eller har du berre "høyrt" det frå andre, Sandvik?

Får av og til følelsen av at en del ting her på forumet blir framstilt som enklare enn kva eg opplever at det faktisk er (men det kan jo vera eg som er treig :blush: ).

Slit også med lekkasje på ein styresylinder. Her er ikkje utan vidare gitt at vanleg pakningshyllevare er brukbart. Min sylinder er vistnok ein 30 år gamal piratkopi av Tennfjord, men Tennfjord sine pakningar kan ikkje brukast.

Eg vurderer å skifta til ein ny styresylinder.

Redigert av janb (see edit history)

Ja, ser ut til å være en Tennfjord sylinder. I såfall har de sannsynligvis rep. sett til den, kontakt detaljer her

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Ring Tennfjord (Rolls Royce) og spør etter Nils Myklebust. Han har full oversikt og kan også hjelpa med å fastslå om dette er ein ekte Tennfjord (skal ha eit femsifra prod.nr prega inn på eine flensen). Det var han som også kunne fortelja meg at min båt har ein finsk pirat-kopi av Tennfjord-sylinder...

Redigert av janb (see edit history)
Har du praktisk erfaring med dette sjølv, eller har du berre "høyrt" det frå andre, Sandvik?

Får av og til følelsen av at en del ting her på forumet blir framstilt som enklare enn kva eg opplever at det faktisk er (men det kan jo vera eg som er treig :blush: ).

Slit også med lekkasje på ein styresylinder. Her er ikkje utan vidare gitt at vanleg pakningshyllevare er brukbart. Min sylinder er vistnok ein 30 år gamal piratkopi av Tennfjord, men Tennfjord sine pakningar kan ikkje brukast.

Eg vurderer å skifta til ein ny styresylinder.

Født og oppvokst i et landbruksverksted, så denn typen har eg vert borti en del ja :yesnod:

O Erland

med båtførerbevis

• 4 år senere...
  • 11 måneder senere...

For å skifte tettinger i pakkboksene/endelokkene på sylinder, må først ene lokket av slik at stempelstangen kan trekkes ut. Tettingene er lagt inn i et spor i pakkboksen, disse kommer til syne når stempelstangen trekkes ut. Tettingene pirkes ut med en syl e.l. Disse ser ut som en simmering, men uten stålringen. Ofte er en nylonring bak tettningsringen. Viktig å merke seg hvilken vei pakningene er montert.

I Bergen kan et firma som heter Vestpak dreie ut slike tettinger, uansett dimensjon, såfremt en har målene på sylinder og stang etc. Vestpak holder til på Midttun i Ulsmågvegen.

Sef viktig å sjekke stempelstang for hakk som kan skade tettningene...

Du måkke komme her og komme her :-)

fra 01.01.15 er det slutt på at man kan komme på døren

til vestpak og bestille tetninger uten å være registrert kunde.

Dette var teksten som møtte meg på døren deres. Jeg kan selvsagt

ikke lese, så jeg gikk inn å spurte om de kunne hjelpe meg.

De kunne fortelle at tetningen jeg trengte heter Quad-ring, og at dette

kan de maskinere, eller sågar ha på lager. men det ville da koste

600 henholdsvis 300 pr ring. Etter ei ny runde til E Lund

for å sjekke lagerstatus på nevnte ring, enda jeg hos vestpak igjen.

de råda meg til å bruke en vanlig o-ring, og evt komme tilbake om

dette ikke holdt. Så om man bare handler gjennom er registrert

forhandler, er Vestpak en genial plass for tetninger og gode råd.

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...