Jump to content

Maxi 1080 hvilken båt er det?


Marulf

Recommended Posts

Tror ikke det finnes noen Maxi 1080 - det finnes derimot en maxi 108 (den eldre serien), og en maxi 1050 (den nyeres serien).

 

Her har du hele rekken med modeller

 

Maxi 33

Maxi 34

Maxi 35

Maxi 38+

Maxi 39

Maxi 68

Maxi 77

Maxi 84

Maxi 87

Maxi 95

Maxi 100/PS

Maxi 108

Maxi 120

Maxi 130

Maxi 140

Maxi 340

Maxi 380+

Maxi 777

Maxi 800

Maxi 900

Maxi 909

Maxi 999

Maxi 1000

Maxi 1050

Maxi 1100

Maxi 1200

Maxi 1300

Fenix

Maxi Magic

Maxi Racer

Mixer

Exclusive Competition

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Er det en 108 er det i såfall en årsmodell fra slutten av -70 og antagelig til rundt midten av -80 tallet. Dette er storebroren til Maxi 95 som jeg hadde en -85 modell (tror jeg det var). Min var 15 år når jeg solgte den og den så fortsatt like fin ut. Riktignok var den litt påkostet siden det var den siste utstillingsbåten til Maxi og den var uten den blå stripen, men en veldig solid båt.

Link to post

Var å så på den i går. Det Var en Maxi 108 med vindskjerm og cocpit-kalesje, ny rigg ny rullegenoa etc. Så ut som en veldig grei båt, men det var jo litt arbeid som må gjøres før den er ferieklar.

Det var originalmotoren som stod i den en 25 hk Volvo med seildrev. Tror denne motoren heter Volvo Penta MD11C

Er det noe spesiellt jeg bør se etter på denne typen båt/motor? Er det noen som kjenner disse motorene/drevene.

Er en så gammel Volvo motor noe jeg kan stole på?

Link to post

Hvilke modell var det?

 

Med seildrev ville jeg spurt om når belgen var skiftet sist. Mange sier dette bør gjøres hvert 7. år "just in case" men jeg tror det går veldig bra å drøye det lenger. Min var som sagt 15 år når jeg solgte den og belgen var like fin fortsatt, men får du en lekkasje her er det et stort hull rett ut.

 

Er motoren saltvannskjølt kan det være en del som må gjøres. Sjekk hvor varm den blir etter en stund gange på marsjfart for å se om kjølingen er grei. Den skal ikke mye opp på det grønne feltet normalt. Forsøk og avtale om å starte motoren etter at den har stått noen dager spesielt på denne tiden. Da får du svar på om kompresjonen er bra. Starter den lett, kjølingen er grei og det ser ut som om den er vedlikeholdt er den sikkert grei i mange år til. Er den tungstartet med kald motor (d.v.s. etter noen dager uten bruk) kan det tyde på at ventilene må slipes, stempelringer byttes og sylinder hones. En forholdsvis grei jobb dersom du er litt "handyman" men motoren må ut så det tar litt tid. Dårlig kjøling tyder på tette kanaler. Noen ganger funker det greit med et stoff du kjører gjennom kjølingen, hvis ikke må det nok stakes opp/pusses.

 

Er den ferskvannskjølt har jeg ca 0 erfaring med denne, men mye av det over bør gjelde for det.

 

Med ny rigg og nytt forseil er det helt sikkert en veldig bra båt, men prisen bør gjenspeile at det er en gammel motor. Skrog, innredning og dekksutstyr er det stort sett bare å sjekke om det er skader på. Du klarer ikke å ta livet av denne båten med normalt vedlikehold.

Link to post

Jeg har en Maxi 95 med en Volvo MD11C fra 1981. Min motor er ferskvannskjølt med Martec siden ca 2000, og virker å være i svært god stand. Andre har måttet kassere sin -jeg ser det stadig vekk på Maxi 95 - relaterte sider. Mange velger å bytte til ny motor - det var planen for meg også. Jeg har ikke byttet ennå fordi det ikke er noen god grunn til det - men så snart det blir snakk om utlegg av noen størrelse så kommer det en VetusMitsubishi inn.

Maxi 108 er en solid, litt underrigget båt av den gode første generasjonen PP-båter, med god plass inni, litt mørk inni, og med en flott sentercockpit.

Den seiler ikke så lett opp mot LYS-tallet sitt. Prisen er helt avgjørende for om du gjør et godt kjøp! Der bør ikke lukte mugg/ dårlig inne i båten, alt dyrt utstyr bør være nyere/ løpende skiftet/ godt vedlikeholdt (også seilgarderobe) - og motoren er egentlig ikke verdt så mye. Du må regne inn det det vil koste deg å skifte den. Hvis den tilfredsiller disse kravene Så kan du sammenligne med andre båter av nyere type (f.eks Bavaria) og se hva prisforskjellen bør være. Etter mitt skjønn: En slitt båt bør ned på 3-hundretusen-tallet - og en topp båt vil gjerne ligge over 400' - opp mot 450'.

Mvh,

Even - som foretrekker lillesøstra

Link to post

Jeg har sjekket på en 27 -hester til min Maxi -95, og der kommer den på ca 55 -60 000. Monterer selv -på min båt med aksling så er dette en 5 - timers jobb: ut/inn. 108'en har vel drev - du bør skifte både drev og motor, du bør også opp i størrelse til 35 - 40 hester, så her blir kostnaden en annen.

 

I tillegg er jeg ikke sikker på adkomsten - den er mer lik på tradisjonell seilbåt, under trappen, jeg har som du sikkert vet motoren under bordet i salongen, veldig tilgjengelig og lett å skifte.

Sjekk på Maxiklubben og nettet - det er sikkert folk som har beskrevet motorbytte på 108.

Mvh, Even

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...