Marulf Startet 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 31.Mars.2009 Så en Maxi 1080 annonsert for salg, men uten bilder. Hvilken båt er det? Noen som har erfaringer med denne typen båt? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Det er ikke en Maxi 1060, vel? http://www.maxiyachts.com/modelpage_1060.aspx?pageid=32 Jeg mener at huske at jeg engang lå ved siden af en stor Maxi (synes at det var en 1080 men jeg kan huske forkert) Andy Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Eller er det en 108? Kommer an på hvilken årsmodell og pris den har, men har ikke sett noen som heter 1080. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 Tror ikke det finnes noen Maxi 1080 - det finnes derimot en maxi 108 (den eldre serien), og en maxi 1050 (den nyeres serien). Her har du hele rekken med modeller Maxi 33 Maxi 34 Maxi 35 Maxi 38+ Maxi 39 Maxi 68 Maxi 77 Maxi 84 Maxi 87 Maxi 95 Maxi 100/PS Maxi 108 Maxi 120 Maxi 130 Maxi 140 Maxi 340 Maxi 380+ Maxi 777 Maxi 800 Maxi 900 Maxi 909 Maxi 999 Maxi 1000 Maxi 1050 Maxi 1100 Maxi 1200 Maxi 1300 Fenix Maxi Magic Maxi Racer Mixer Exclusive Competition Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Mouche Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 Maxi 1060; http://www.maxiyachts.com/modelpage_1060.aspx?pageid=32 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Marulf Svart 1.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 Mye sansynlig det er en Maxi 108. Så forresten ut som en brisen båt dette. Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 Er det en 108 er det i såfall en årsmodell fra slutten av -70 og antagelig til rundt midten av -80 tallet. Dette er storebroren til Maxi 95 som jeg hadde en -85 modell (tror jeg det var). Min var 15 år når jeg solgte den og den så fortsatt like fin ut. Riktignok var den litt påkostet siden det var den siste utstillingsbåten til Maxi og den var uten den blå stripen, men en veldig solid båt. Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 2.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Var å så på den i går. Det Var en Maxi 108 med vindskjerm og cocpit-kalesje, ny rigg ny rullegenoa etc. Så ut som en veldig grei båt, men det var jo litt arbeid som må gjøres før den er ferieklar. Det var originalmotoren som stod i den en 25 hk Volvo med seildrev. Tror denne motoren heter Volvo Penta MD11C Er det noe spesiellt jeg bør se etter på denne typen båt/motor? Er det noen som kjenner disse motorene/drevene. Er en så gammel Volvo motor noe jeg kan stole på? Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Hvilke modell var det? Med seildrev ville jeg spurt om når belgen var skiftet sist. Mange sier dette bør gjøres hvert 7. år "just in case" men jeg tror det går veldig bra å drøye det lenger. Min var som sagt 15 år når jeg solgte den og belgen var like fin fortsatt, men får du en lekkasje her er det et stort hull rett ut. Er motoren saltvannskjølt kan det være en del som må gjøres. Sjekk hvor varm den blir etter en stund gange på marsjfart for å se om kjølingen er grei. Den skal ikke mye opp på det grønne feltet normalt. Forsøk og avtale om å starte motoren etter at den har stått noen dager spesielt på denne tiden. Da får du svar på om kompresjonen er bra. Starter den lett, kjølingen er grei og det ser ut som om den er vedlikeholdt er den sikkert grei i mange år til. Er den tungstartet med kald motor (d.v.s. etter noen dager uten bruk) kan det tyde på at ventilene må slipes, stempelringer byttes og sylinder hones. En forholdsvis grei jobb dersom du er litt "handyman" men motoren må ut så det tar litt tid. Dårlig kjøling tyder på tette kanaler. Noen ganger funker det greit med et stoff du kjører gjennom kjølingen, hvis ikke må det nok stakes opp/pusses. Er den ferskvannskjølt har jeg ca 0 erfaring med denne, men mye av det over bør gjelde for det. Med ny rigg og nytt forseil er det helt sikkert en veldig bra båt, men prisen bør gjenspeile at det er en gammel motor. Skrog, innredning og dekksutstyr er det stort sett bare å sjekke om det er skader på. Du klarer ikke å ta livet av denne båten med normalt vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Jeg har en Maxi 95 med en Volvo MD11C fra 1981. Min motor er ferskvannskjølt med Martec siden ca 2000, og virker å være i svært god stand. Andre har måttet kassere sin -jeg ser det stadig vekk på Maxi 95 - relaterte sider. Mange velger å bytte til ny motor - det var planen for meg også. Jeg har ikke byttet ennå fordi det ikke er noen god grunn til det - men så snart det blir snakk om utlegg av noen størrelse så kommer det en VetusMitsubishi inn. Maxi 108 er en solid, litt underrigget båt av den gode første generasjonen PP-båter, med god plass inni, litt mørk inni, og med en flott sentercockpit. Den seiler ikke så lett opp mot LYS-tallet sitt. Prisen er helt avgjørende for om du gjør et godt kjøp! Der bør ikke lukte mugg/ dårlig inne i båten, alt dyrt utstyr bør være nyere/ løpende skiftet/ godt vedlikeholdt (også seilgarderobe) - og motoren er egentlig ikke verdt så mye. Du må regne inn det det vil koste deg å skifte den. Hvis den tilfredsiller disse kravene Så kan du sammenligne med andre båter av nyere type (f.eks Bavaria) og se hva prisforskjellen bør være. Etter mitt skjønn: En slitt båt bør ned på 3-hundretusen-tallet - og en topp båt vil gjerne ligge over 400' - opp mot 450'. Mvh, Even - som foretrekker lillesøstra Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 2.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Om det i verste fal må byttes motor, hva anslår du det til festina lente? (ser ut for at du har undersøkt litt vedr Vetus) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Jeg har sjekket på en 27 -hester til min Maxi -95, og der kommer den på ca 55 -60 000. Monterer selv -på min båt med aksling så er dette en 5 - timers jobb: ut/inn. 108'en har vel drev - du bør skifte både drev og motor, du bør også opp i størrelse til 35 - 40 hester, så her blir kostnaden en annen. I tillegg er jeg ikke sikker på adkomsten - den er mer lik på tradisjonell seilbåt, under trappen, jeg har som du sikkert vet motoren under bordet i salongen, veldig tilgjengelig og lett å skifte. Sjekk på Maxiklubben og nettet - det er sikkert folk som har beskrevet motorbytte på 108. Mvh, Even Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Oppdaget idag en lenke til en som nettopp har skiftet til Yanmar: http://arn.zoomin.se/index/73281.html Der finnes diverse andre lenker til andre som har skiftet til Volvo, VetusM på nettet. En av fordelene med å ha Maxi: det er enorme mengder info og kunnskap å finne for oss som vil gjøre endringer/ forbedringer eller bare er usikker på noe. Mvh, Even Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.