Landmann Startet 31.Mars.2009 Del på Facebook Startet 31.Mars.2009 Tilbake fra fisketur med lånt sjark og "merkelig fartskontroll"? Kort fortalt: Eieren sa i en bisetning "husk, det er omstyring!" Jøss, ja - klart, ingen problem Når jeg så begynte å gå fikk jeg ikke særlig fart selv om turtallet lå på 2000 omdreininger. Så fattet jeg etterhvert at jeg måtte dreie på en rattpumpe og det som så skjedde var: Turtallet sank og båten økte hastigheten betraktelig. Ved å vri på rattet kunne jeg regulere hastighet og turtall. Tilbake på land spurte jeg eieren hva dette var og han svarte at det var montert Nogva omstyring. Men jeg skjønte ikke hva han ellers forklarte, så derfor poster jeg "trygt" spørsmål her. Derfor: (1) Hvordan virker en slik omstyring? (2) Hvordan skal den brukes? (3) Før jeg la til kai kjørte jeg på lavt turtall. Når jeg så vred på rattpumpen gikk motoren svært tungt. Hvorfor? Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Med rattet vrir du propellbladene. Dette er "giret" ditt, istedetfor å ha revers og framover. Gassen justerer du turtallet på motoren. Dette vil naturlig nok synke litt når du dreier på propellen for framdrift og motoren får motstand. Ikke drei for mye på rattet når du har høyt turtall. Helst slå gassen ned på tomgang før du vrir propellen. Hvertfall sånn på min SABB. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Var det ikke sånn ca 1000 omreininger på SABBEN som var ok for generell manøvrering til og fra kai ? Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 (1) Hvordan virker en slik omstyring? På Nogva så går det en aksel inne i propell akselen som vrir propellvingene når den gå att og fram. Hydraulisk overføring. dette foregår inne i giret. (2) Hvordan skal den brukes? Ikke bruke den mye under stort press, fart. Veldig fint til ønsket fart, ved liten fart. Prøve på fjorden hviken vei båten går når du bakker, slik at du utnytter dette når du skal legge til. Ha litt fort tomgang når du legge til, ca 1000 omdr. bruk omstyringen, fram og tilbake. dette lærer du ikke med en gang, men se på fiskerne når de legger til, det er en nytlese å se på. (3) Før jeg la til kai kjørte jeg på lavt turtall. Når jeg så vred på rattpumpen gikk motoren svært tungt. Hvorfor? Proppelvingene var max vridd, da blir det tungt til motoren på lavt turtall. Jeg vil anbefale å ikke kjøre med full vridning på marsfart, ta av litt, slik at du får normal belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Landmann Svart 31.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 (redigert) Takk for svar! (- jeg får låne båten flere ganger; eieren er i utlandet. Derfor er det viktig at jeg ikke gjør feil/skader motoren). (1) Hvordan vet jeg hvilken "stigning"/posisjon som er riktig på propellene når jeg går framover? (Det er en 2-sylindret dieselmotor med 22 hk) (2) Jeg tellet meg fram til ca 3.6 (eller var det 4.6??) omdreininger fra "ende til ende" på rattpumpa. Går det an å si hvilket rattutslag som gir optimal/raskest gange framover? Redigert 31.Mars.2009 av Landmann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 1.April.2009 Del på Facebook Svart 1.April.2009 TEGNING på et slikt system i denne tråden.. Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 1.April.2009 Del på Facebook Svart 1.April.2009 Var det ikke sånn ca 1000 omreininger på SABBEN som var ok for generell manøvrering til og fra kai ? Stemmer det. I følge boka holdes under 1000rpm ved betjening av hurtigomstyringen :) Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 1.April.2009 Del på Facebook Svart 1.April.2009 Prøve på fjorden hviken vei båten går når du bakker, slik at du ... Det er alltid like spennende å se hvilken vei båten går når man bakker! Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 1.April.2009 Del på Facebook Svart 1.April.2009 Her har du en liten oversikt over Nogva sine propellsystemer: Nogva propeller Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.