Speedy Startet 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 31.Mars.2009 Hei alle kunnskapsrike. da jeg tok opp båten fra sjøen i høst vasket jeg selvfølgelig hele skroge med høytrykkspyler inkludert trimflapsene. Når jeg spylte sistnevnte så flasset alt av bunnsmøring av og nå er nesten alt helt blankt og ubehandlet igjen spesielt på oversiden / solsiden. Undersiden som vender ned i sjøen er helt fine... Jeg har våren 2008 skrapet av og rengjort trimflapsene for så å ha på 4-5 lag med antipest og deretter bunnsmøring for å få dette til å bli bra igjen. Mitt spørsmål er hva jeg skal bruke nå for at bunnsmøringen skal sitte fast på trimflapsene? Min faste malingsforhandler ( som også har et rikholdig utvalg av båtprodukter) var ikke helt sikker på hva jeg skulle bruke for å få bunnstoffet til å sitte. Tenker da på en primer før bunnstoff. Noen som har tips å komme med? Jeg har selvfølgelig zink på begge trimflapsene. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Du bør matte ned og grunne - det funker. Første sesong jeg hadde nye trimplan ble alt også borte - da hadde jeg slipt før påføring. Det ble ingen suksess. Året etter mattet jeg ned og la på to-koponent primer først - bunnsmøringen satt som et skudd hele sesongen! Sitér dette innlegget Link to post
Speedy Svart 31.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Husker du hvilket produkt du brukte på flapsene dine? Hvilken type 2 komponent primer? Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Jeg brukte SeaJet sin to-komponent primer, mener det var nr 117 Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 (redigert) Et søk her på båtplassen vil vise at temaet har vært tatt opp i mange tråder tidligere. Viser bl.a. til Lotus sitt eminente råd om saltsyrebehandling i denne tråden, som kan utlegges i klartekst slik: 1) Først behandle med saltsyreoppløsning (som fås i alle malersjapper). OBS! Verne hud / øyne!!!! Spyle av med ferskvann. 2) Deretter gjerne både pusse med slipepapir og avfette med Lynol om du føler for det. (Kanskje overflødig, etter saltsyrebehandlingen...) 3) Deretter prime med 2-komp. epoxyprimer 4) Til slutt bunnstoff, jeg anbefaler SeaJets 034 Emperor som også kan brukes på metall. (Men her ligger jo uansett primeren mellom stålet og bunnstoffet, så det er kanskje ikke noe problem.) Lykke til! Redigert 1.April.2009 av Skvulpen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nyste Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 Når jeg spylte sistnevnte så flasset alt av bunnsmøring av og nå er nesten alt helt blankt og ubehandlet igjen spesielt på oversiden / solsiden. Undersiden som vender ned i sjøen er helt fine... Jeg har selvfølgelig zink på begge trimflapsene. Har du vurdert å la de være ubehandlet, uten bunnstoff? Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 Har du vurdert å la de være ubehandlet, uten bunnstoff? Det er ikke en god idè! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 På de 3 båtene vi har hatt med flags har alltid bunnstoffet flasset av flapsene. Jeg har lurt masse på dette - men har konkludert med at det er slik det skal være. Det er vel slik det blir på alu under vann har jeg tenkt. Om det gror mye dykker jeg ned og skraper det av med en liten stålsparkel. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 ...men har konkludert med at det er slik det skal være. Det er vel slik det blir på alu under vann har jeg tenkt... Det skal ikke være slik! - btw - mine er i syrefast. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 Men er det egentlig noe problem så lenge bunstoffet sitter på helt til du skal spyle om høsten? Høres egentlig praktisk ut. tenk om all bunnstoffet under båten lot seg spyle vekk om høsten. Det hadde vært befriende når våren kom! Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 Men er det egentlig noe problem så lenge bunstoffet sitter på helt til du skal spyle om høsten? Ikke hvis du synes rur tilfører båten noe! - hva er problemet med skikkelig grunnarbeide? Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 Hei alle kunnskapsrike. da jeg tok opp båten fra sjøen i høst vasket jeg selvfølgelig hele skroge med høytrykkspyler inkludert trimflapsene. Når jeg spylte sistnevnte så flasset alt av bunnsmøring av og nå er nesten alt helt blankt og ubehandlet igjen spesielt på oversiden / solsiden. Undersiden som vender ned i sjøen er helt fine... Hvis flapsene blir blanke kun med bruk av høytrykksspyler er det vel ikke rur som er problemet. Problemet tolker jeg er at bunnstoffet forsvinner! Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 Jeg har vasket, avfettet, pusset med 180 papir, avfettet på ny og sett lett strøk med Etchprimer for bil. Dette har jeg gjørt på stålror og flapser av alu/stål før jag har lagd på epoxyprimer. Har funkert utmerket. På deksel omkring seildrev og baugpropeller har jeg sett en strøk med transparent primer til støtfangere og lignende og bunnstoff direkte på den. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
nimbuster Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Jobben består egentlig å legge litt arbeid i det. Matt ned flatene og påfør primer (evt. to-komonent), spesielt for alu. Deretter 2 lag med bunnstoff. Works for me! Men, rur kan man ikke forhindre helt, for det kommer an på hvilke vannområder en ligger i, og om solen og lys kommer lett til. Sitér dette innlegget Link to post
jorhan Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Jeg har akkurat kjøpt trimflaps og driver å monterer nå. De er jo syrefaste så jeg hadde helt seriøst ikke tenkt å smøre dem med noe som helst. Hvorfor skal de smøres inn så lenge de er syrefaste? Er det på grunn av det visuelle at de tildekkes? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Nei, på grunn av groe, rett og slett! Av samme grunn som man bunnsmører resten av båten... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Speedy Svart 2.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Jeg leser her at man selvfølgelig bør tildekke flapsene med bunnstoff. Noe annet for meg er ikke et alternativ heller. Jeg har nå gått til innkjøp av produktet Seajet 017 som er et tokomponent system beregnet for bl.a. aluminium. Forrige gang jeg gjorde dette brukte jeg Seajet 117 som også er en to komponent primer. Det jeg nå fikk vite var at dette var kun beregnet for plast og glassfiber og da kan jeg også skjønne hvorfor resultatet ble som det ble i høst under vaskingen med høytrykkspyler... Det grunnleggende for at primere skal sitte fast (har jeg blitt fortalt av forhandler) er forarbeidet før dette påføres blankt metall. Ble fortalt at jeg først skulle gjøre helt rent for eventuell gammel moro og vaske rent med Lynol, Tynner el lign. Deretter skulle jeg pusse over med fint sandpapir og igjen gjøre helt rent. Når jeg er sikker på at alt ser helt bra ut mtp grunnarbeide så kan primer påføres det blanke (og rengjorte) metallet. Så skal jeg vente min. 4 timer men ikke mer enn 30 timer før bunnstoff påføres. Slik sett har primeren fått god tid til å herde seg men den "suger" også til seg bunnstoffet slik at dette i kombinasjon skal bli en suksess. Det er meldt godt vær her til helgen så jeg har planlagt å gjøre hele prosessen iløpet av lørdagen og håpe på at jeg slipper å ta det igjen (nok engang) til neste år. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Forrige gang jeg gjorde dette brukte jeg Seajet 117 som også er en to komponent primer. Det jeg nå fikk vite var at dette var kun beregnet for plast og glassfiber og da kan jeg også skjønne hvorfor resultatet ble som det ble i høst under vaskingen med høytrykkspyler... For aluminium er nok 017 best, for stål er det det 117 som gjelder...(ikke bare plast og glassfiber) Alu: http://oud.seajetpaint.com/n_site/recommen...s/aluminium.htm Stål: http://oud.seajetpaint.com/n_site/recommen...tions/steel.htm Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 (redigert) Det er meldt godt vær her til helgen så jeg har planlagt å gjøre hele prosessen iløpet av lørdagen og håpe på at jeg slipper å ta det igjen (nok engang) til neste år. Du må nok dessverre belage deg på det (å gjenta prosessen), hvis du sløyfer saltsyrebehandlingen. Lynol og tynner og alt slikt er bortkastet hvis du sløyfer saltsyra ... Ifølge Lotus. Sitat: Jeg gjorde ALT dette GRUNDIG (unntatt saltsyra...), men nok en gang forsvant stoffingen og grunningen gradvis utover sesongen, og der begynte å gro ganske friskt... Og ved opptak av båten i forrige uke forsvant de siste rester under høytrykksspyleren Der sa du det. Alt unntatt saltsyra. Da kunne du spart deg det andre. Det er bare en måte å få noe til å sitte skikkelig på syrefast. Du MÅ beise platene med 30% saltsyre for å bryte ned belegget og få feste. DERETTER kan du prime. Mange kommer med et utall teite løsninger. Felles for dem er at de er teite og ikke virker. Så hvorfor lage mye jobb til ingen nytte når du kan gjøre det etter boka i første runde? Lotus Redigert 2.April.2009 av Skvulpen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 (redigert) Syns jeg båd ser å hører mannen i butikken si det med egne ord! haha : Det grunnleggende for at primere skal sitte fast (har jeg blitt fortalt av forhandler) er forarbeidet før dette påføres blankt metall. Ble fortalt at jeg først skulle gjøre helt rent for eventuell gammel moro og vaske rent med Lynol, Tynner el lign. Deretter skulle jeg pusse over med fint sandpapir og igjen gjøre helt rent. Når jeg er sikker på at alt ser helt bra ut mtp grunnarbeide så kan primer påføres det blanke (og rengjorte) metallet. Så skal jeg vente min. 4 timer men ikke mer enn 30 timer før bunnstoff påføres. Slik sett har primeren fått god tid til å herde seg men den "suger" også til seg bunnstoffet slik at dette i kombinasjon skal bli en suksess. Det er meldt godt vær her til helgen så jeg har planlagt å gjøre hele prosessen iløpet av lørdagen og håpe på at jeg slipper å ta det igjen (nok engang) til neste år. Redigert 2.April.2009 av alma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.