Jump to content

Bunnsmøring på trimplan flasset av

Speedy

Recommended Posts

Hei alle kunnskapsrike.

da jeg tok opp båten fra sjøen i høst vasket jeg selvfølgelig hele skroge med høytrykkspyler inkludert trimflapsene. Når jeg spylte sistnevnte så flasset alt av bunnsmøring av og nå er nesten alt helt blankt og ubehandlet igjen spesielt på oversiden / solsiden. Undersiden som vender ned i sjøen er helt fine...

Jeg har våren 2008 skrapet av og rengjort trimflapsene for så å ha på 4-5 lag med antipest og deretter bunnsmøring for å få dette til å bli bra igjen.

Mitt spørsmål er hva jeg skal bruke nå for at bunnsmøringen skal sitte fast på trimflapsene?

Min faste malingsforhandler ( som også har et rikholdig utvalg av båtprodukter) var ikke helt sikker på hva jeg skulle bruke for å få bunnstoffet til å sitte. Tenker da på en primer før bunnstoff. Noen som har tips å komme med?

Jeg har selvfølgelig zink på begge trimflapsene.

Et søk her på båtplassen vil vise at temaet har vært tatt opp i mange tråder tidligere.

Viser bl.a. til Lotus sitt eminente råd om saltsyrebehandling i denne tråden, som kan utlegges i klartekst slik:

1) Først behandle med saltsyreoppløsning (som fås i alle malersjapper). OBS! Verne hud / øyne!!!! Spyle av med ferskvann.

2) Deretter gjerne både pusse med slipepapir og avfette med Lynol om du føler for det. (Kanskje overflødig, etter saltsyrebehandlingen...)

3) Deretter prime med 2-komp. epoxyprimer

4) Til slutt bunnstoff, jeg anbefaler SeaJets 034 Emperor som også kan brukes på metall.

(Men her ligger jo uansett primeren mellom stålet og bunnstoffet, så det er kanskje ikke noe problem.)

Lykke til! :seeya:

Redigert av Skvulpen (see edit history)

Hei alle kunnskapsrike.

da jeg tok opp båten fra sjøen i høst vasket jeg selvfølgelig hele skroge med høytrykkspyler inkludert trimflapsene. Når jeg spylte sistnevnte så flasset alt av bunnsmøring av og nå er nesten alt helt blankt og ubehandlet igjen spesielt på oversiden / solsiden. Undersiden som vender ned i sjøen er helt fine...

Hvis flapsene blir blanke kun med bruk av høytrykksspyler er det vel ikke rur som er problemet. Problemet tolker jeg er at bunnstoffet forsvinner!

Jeg har vasket, avfettet, pusset med 180 papir, avfettet på ny og sett lett strøk med Etchprimer for bil. Dette har jeg gjørt på stålror og flapser av alu/stål før jag har lagd på epoxyprimer. Har funkert utmerket. På deksel omkring seildrev og baugpropeller har jeg sett en strøk med transparent primer til støtfangere og lignende og bunnstoff direkte på den.

Jeg leser her at man selvfølgelig bør tildekke flapsene med bunnstoff. Noe annet for meg er ikke et alternativ heller.

Jeg har nå gått til innkjøp av produktet Seajet 017 som er et tokomponent system beregnet for bl.a. aluminium.

Forrige gang jeg gjorde dette brukte jeg Seajet 117 som også er en to komponent primer. Det jeg nå fikk vite var at dette var kun beregnet for plast og glassfiber og da kan jeg også skjønne hvorfor resultatet ble som det ble i høst under vaskingen med høytrykkspyler...

Det grunnleggende for at primere skal sitte fast (har jeg blitt fortalt av forhandler) er forarbeidet før dette påføres blankt metall. Ble fortalt at jeg først skulle gjøre helt rent for eventuell gammel moro og vaske rent med Lynol, Tynner el lign. Deretter skulle jeg pusse over med fint sandpapir og igjen gjøre helt rent.

Når jeg er sikker på at alt ser helt bra ut mtp grunnarbeide så kan primer påføres det blanke (og rengjorte) metallet. Så skal jeg vente min. 4 timer men ikke mer enn 30 timer før bunnstoff påføres.

Slik sett har primeren fått god tid til å herde seg men den "suger" også til seg bunnstoffet slik at dette i kombinasjon skal bli en suksess.

Det er meldt godt vær her til helgen så jeg har planlagt å gjøre hele prosessen iløpet av lørdagen og håpe på at jeg slipper å ta det igjen (nok engang) til neste år.

Forrige gang jeg gjorde dette brukte jeg Seajet 117 som også er en to komponent primer. Det jeg nå fikk vite var at dette var kun beregnet for plast og glassfiber og da kan jeg også skjønne hvorfor resultatet ble som det ble i høst under vaskingen med høytrykkspyler...

For aluminium er nok 017 best, for stål er det det 117 som gjelder...(ikke bare plast og glassfiber)

Alu: http://oud.seajetpaint.com/n_site/recommen...s/aluminium.htm

Stål: http://oud.seajetpaint.com/n_site/recommen...tions/steel.htm

Det er meldt godt vær her til helgen så jeg har planlagt å gjøre hele prosessen iløpet av lørdagen og håpe på at jeg slipper å ta det igjen (nok engang) til neste år.

Du må nok dessverre belage deg på det (å gjenta prosessen), hvis du sløyfer saltsyrebehandlingen. Lynol og tynner og alt slikt er bortkastet hvis du sløyfer saltsyra ... Ifølge Lotus. :wink:

Sitat:

Jeg gjorde ALT dette GRUNDIG (unntatt saltsyra...), men nok en gang forsvant stoffingen og grunningen gradvis utover sesongen, og der begynte å gro ganske friskt... Og ved opptak av båten i forrige uke forsvant de siste rester under høytrykksspyleren

Der sa du det. Alt unntatt saltsyra. Da kunne du spart deg det andre.

Det er bare en måte å få noe til å sitte skikkelig på syrefast. Du MÅ beise platene med 30% saltsyre for å bryte ned belegget og få feste. DERETTER kan du prime.

Mange kommer med et utall teite løsninger. Felles for dem er at de er teite og ikke virker. Så hvorfor lage mye jobb til ingen nytte når du kan gjøre det etter boka i første runde?

Lotus

Redigert av Skvulpen (see edit history)

Syns jeg båd ser å hører mannen i butikken si det med egne ord! haha :smiley: :

Det grunnleggende for at primere skal sitte fast (har jeg blitt fortalt av forhandler) er forarbeidet før dette påføres blankt metall. Ble fortalt at jeg først skulle gjøre helt rent for eventuell gammel moro og vaske rent med Lynol, Tynner el lign. Deretter skulle jeg pusse over med fint sandpapir og igjen gjøre helt rent.

Når jeg er sikker på at alt ser helt bra ut mtp grunnarbeide så kan primer påføres det blanke (og rengjorte) metallet. Så skal jeg vente min. 4 timer men ikke mer enn 30 timer før bunnstoff påføres.

Slik sett har primeren fått god tid til å herde seg men den "suger" også til seg bunnstoffet slik at dette i kombinasjon skal bli en suksess.

Redigert av alma (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...