Baltic Startet 21.Mai.2004 Del på Facebook Startet 21.Mai.2004 Synd at sommeren lar vente på seg, men den som venter på noe godt osv... Er det noen som vet om dette er normalt for årstiden eller har våren vært unormal? Selv om vi har trivelig båt med gode fasiliteter ombord er det langt fra like mye kos med båt (-er) som det ville vært med varmere og behageligere klima. Spesielt når en har tre små gutter som er full av energi og gjerne vil i land eller prøve gummibåten (ro el. påhenger). Håper at sommeren snart kommer for fullt Sitér dette innlegget Link to post
unknownuser Svart 21.Mai.2004 Del på Facebook Svart 21.Mai.2004 Håper at sommeren snart kommer for fullt Tiltredes! Sitér dette innlegget Link to post
Anders Svart 21.Mai.2004 Del på Facebook Svart 21.Mai.2004 www.tv2.no/storm : "Ikke uvanlig; Ifølge meteorologene er ikke dette været uvanlig i Norge i mai." Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 21.Mai.2004 Del på Facebook Svart 21.Mai.2004 www.tv2.no/storm : "Ikke uvanlig; Ifølge meteorologene er ikke dette været uvanlig i Norge i mai." Litt uvanlig kanskje. Her i Stavanger-området har vi hatt antydning til sluddbyger i dag. I følge meteorologisk institutt er dette noe som inntreffer med 10-15 års mellomrom. Sist, var den 19 mai 1995. Uansett ikke ekseptionelt. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
GOE Svart 21.Mai.2004 Del på Facebook Svart 21.Mai.2004 Sjøsatte båten i starten av mai. Har tilbragt en del tid på sjøen. Noen turer har vært nokså kalde, men vi får håpe på bedring i temraturen snart. Været til tross, det er deilig å være i gang med nok en båtsesong. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
Anders Svart 21.Mai.2004 Del på Facebook Svart 21.Mai.2004 Jeg er heller ikke enig med meterologenes uttalelse om at dette er normalt. Jeg synes ikke været er normalt, tvert imot. Kan ikke huske at det har vært slikt i mai måned før. Akkurat nå er det 2 grader ute og det sludder! Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 22.Mai.2004 Del på Facebook Svart 22.Mai.2004 Akkurat nå er det 2 grader ute og det sludder! Det er slikt vær som får oss til å huske at vi bor i Norge, og det er slikt vær som rettferdiggjør kjøp av en lukket båt. . Ikkeno' i veien med en båttur i sludd, nybakt sjokoladekake fra gasskomfyren, nytrukket kaffe og 23 grader inne. Det er kosetur, det. M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Arnstein Svart 22.Mai.2004 Del på Facebook Svart 22.Mai.2004 Det er slikt vær som får oss til å huske at vi bor i Norge, og det er slikt vær som rettferdiggjør kjøp av en lukket båt. . Ikkeno' i veien med en båttur i sludd, nybakt sjokoladekake fra gasskomfyren, nytrukket kaffe og 23 grader inne. Det er kosetur, det. M/Y Ellen Marie Å, ja kom en tur opp i kulingen på Boknafjorden så kan det nok hende det blir så som så med kakebaksten. Men for all del kos dere alle så godt dere kan. Tror drivhuset og tomatplantene skal prioriteres i dag. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Syvert Svart 22.Mai.2004 Del på Facebook Svart 22.Mai.2004 Å, ja kom en tur opp i kulingen på Boknafjorden så kan det nok hende det blir så som så med kakebaksten. Men for all del kos dere alle så godt dere kan. Tror drivhuset og tomatplantene skal prioriteres i dag.Jo takk Arnstein!Jeg har vært i Stavanger en uke i håp om å seile "SKIBET" til Oslo. Jeg var ute på Boknafjorden på torsdag og fikk en føling med kulingen. "SKIBET" klarte seg utmerket på redusert fart, men det fristet ikke å prøve Jæren i det været. Hovedredningssentralen kunne fortelle om bølgehøyde på 5 meter! "SKIBET" forblir derfor i Stavanger i påvente av mindre krøllete føreforhold! Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 22.Mai.2004 Del på Facebook Svart 22.Mai.2004 Å, ja kom en tur opp i kulingen på Boknafjorden så kan det nok hende det blir så som så med kakebaksten. Men for all del kos dere alle så godt dere kan. Tror drivhuset og tomatplantene skal prioriteres i dag. He he, ja KULING er no' dritt. ....men det jeg snakket om var sludd og lave temperaturer. Enig med deg. Vinden er den værste fiende. Ellers har allslags vær sin sjarm sålenge en er i båt (lukket båt, vel å merke ) M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Arnstein Svart 22.Mai.2004 Del på Facebook Svart 22.Mai.2004 He he, ja KULING er no' dritt. ....men det jeg snakket om var sludd og lave temperaturer. Enig med deg. Vinden er den værste fiende. Ellers har allslags vær sin sjarm sålenge en er i båt (lukket båt, vel å merke ) M/Y Ellen Marie Ja, det var derfor jeg skaffet meg en slik en også, ellers hadde det ofte blitt noe rått og hustrig her på disse kanter. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Hebbe Svart 22.Mai.2004 Del på Facebook Svart 22.Mai.2004 Himmelspretten ble innvielsestur for gutta mine og meg, en tur som stertet i Evjua på Toten, derfra til Kapp (for å kjøpe is som vi desverre ikke fikk kjøpt da alt var stengt). Fra Kapp gikk vi til Hamar for å spise på "Peppes." Etter det var det strake vegen hjem. En tur på ca 40 sjømil. Skal ikke skryte av temperaturen i det hele tatt. Bra det finnes klær som varmer godt. Turen gikk fint og båten fungerte fint hele vegen. Da vi kom tilbake så jeg at båtplassen min fra i fjor var klargjort slik at jeg kunne legge til der. Greit nok... Jeg ligger nesten innerst i båthavna og det er greit å komme inn uten å dulte borti noe, men det er når jeg skal ut art problemene kommer. Det er trangt, fryktelig trangt, og med ei snekke som svinger akkurat ingenting bakover, så var jeg å trente i dag.... hmmmm, fikk taket på det.... Så nå skal jeg komme fint ut om det er en masse folk å beskuer meg når det er tid for å tøffe på Mjøsa... Måtte jo ut å kjøre litt i dag også, kaldt var det, men med kalesjen oppe og en kopp kaffe var det jo koselig. Bølger var det også så jeg fikk husket meg litt... Gleder meg til sommer og badebuksevær... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Victora III Svart 23.Mai.2004 Del på Facebook Svart 23.Mai.2004 Ja, det har vært en merkelig mai også her på sørlandet. Først tropevarme med opp mot 25 grader de første ukene og så iskald siste del med ned mot et par grader om natta. Men heldigvis har sola vært mye framme og da blir det varmt om en finner ei lun vik. Var ute i dag på tross av liten kuling og 13 grader. Men etter å ha funnet ei lun vik med le for vinden ble det jo rene sommerdagen der i sola! Nesten ikke krusning på vannet en gang! Utrolig hva en kan få ut av heller gufne dager om en bare finner lune plasser :eek:. Og det samme ser en jo gang etter gang - det er jo bare å komme seg ut på så blir det ofte bedre en det ser ut for. Ellers til det med innelukket båt. Har heller ikke problemer med å få 20 grader og nybakt sjokoladekake i min kalesjebåt. Dette er da ikke noe som bare er forbehold de med lukket båt! Et godt varmeapparat og gasskomfyr kan da monteres i annet en lukkede båter Fordelen er bare at når sola steiker og termometeret kryper over 20 så slipper vi å sitte inne å svette men kan heller kjenne sjøluft i håret. Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 23.Mai.2004 Del på Facebook Svart 23.Mai.2004 Ja, det har vært en merkelig mai også her på sørlandet.Det er helt sikkert. I dag var det litt vind, men god temperatur. En fin dag på sjøen I går derimot, opplevde jeg faktisk at det regnet fra skyfri himmel ved Brekkestø . Nærmeste sky langt unna. Dette skjønte vi ikke. På 17 mail skulle vi kjekt gå fra Høvåg til Kristiansand, sånn rundt totida, i vår 22 fots daycruiser. Det var en del vind, men vi merket det ikke så mye på land. Når vi rundet Gamle Hellesund, lå det faktisk folk og solte seg på Helenas brygge. Når vi så kommer til Natviktangen en knapp nm lenger sør, merker vi at det blåser på, samtidig som havtåka kommer sigende sørfra, temperaturen synker drastisk. Vi er godt kjent, samt har GPS og gode kart, så vi prøver et stykke til. Men etter å ha passert skjermingen fra Ramsøya (ut i 'Lille Kvåsen' som den kalles - ble kulingen rett og slett for sterk. Den kom rett forfra, og etter at et par bølger hadde slått rett over og gjort oss dyvåte i håret, fant vi det ikke tilrådelig å gå lenger, med tanke på Kvåsen i sørvestlig kuling og tåke. Vet ikke vindstyrken. Fikk heldigvis greit snudd. Der og da forsmederlig, men helt klart en klok beslutning. P.S. vi måtte ta til takke med bilen for å komme oss fram... Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 23.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2004 Husk alltid: Det er ingen skam å snu,- heller ikke til sjøs!!! Helt sikkert et fornuftig valg!!! GRATULERER,- det er mange nok som redd og forskremt ikke har mot til å snu, men på død og liv absolutt skal tøye grensene. Det er jo ikke alltid så klokt... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.