Nidelv 28 Søgne Startet 1.April.2009 Link til dette innlegget Startet 1.April.2009 (redigert) Hvordan lakkere dere innvendig teak?for å få fin jevn farge?Ujevn farge nå!Hvit, blasset, vil ha det mørkt og jevnt! Redigert 1.April.2009 av Nidelv 28 Søgne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 Fjern all gammel lakk, beis med teakbeis (eventuelt mahognibeis om du vil ha det ekstra mørkt), og lakker til slutt. Teak blekner i solen over tid, så om man vil ha tilbake den mørke teakfargen må man beise før lakking. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Larspo Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 Pusse godt ned slik at treet blir rødt. Lakke mange tynne lag med blank lakk (5-6). Avslutt med et lag matt på toppen. Det synes jeg blir heeelt nydelig. Ikke "glossy" og reflekterende, men god dybde og farge i lakken. Jeg har altid brukt epifanes lakk, men fremgangsmåte, lakkvalg osv er det nok mange meninger om. Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 28 Søgne Svart 1.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 Takker masse for svar, ble også anbefalt herdins oljebeis 922 teak med svamp, deretter benar olje, dette hørtes veldig fornuftig ut, er dere enige? Tusen takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 28 Søgne Svart 1.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 kan man bare fin matte med sandpapir? Sitér dette innlegget Link to post
Champagne Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 (redigert) Nidelv 28 Søgne, For innvending bruk kan jeg anbefale alternativt å ikke slipe helt ned til tre. Dvs dersom lakken du har ombord er hel og ikke skaller av og du kun egentlig ønsker å få mer farge i eksisterende interiør. Rylard har en spritbasert beis som funker fint. Det eneste du må sørge for er å mattslipe godt den gamle lakken for så bruker du denne Rylard beisen (sprit basert) til å farge opp treverket (på utsiden av gamle lakken) Når du har fått lagt på ett godt strøk med dette (selv bruker jeg klut) så kan du når det har tørket, lakke interiøret opp igjen. Dersom du ikke fikk nok farge etter ett strøk med lakk, matter du denne ned og beiser igjen, sørg bare for at lakken er god og tørr siden det er spritbasert beis. Raskt og enkelt i forhold til å slipe alt ned til tre. Rylard lakken er også veldig bra syntes jeg, den er snill og grei å jobbe med og gir fantastisk resultat. Alternativt kan du benytte Epifanes. Det er de eneste to lakkene jeg har brukt i kombinasjon med denne beisen så jeg kan ikke kommentere noen andre produsenter av lakk i kombinasjon med denne beisen. En norsk forhandler for denne beisen er Asdal Trading Mvh M\Y Champagne Redigert 1.April.2009 av MY Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 Følg oppskriften på denne siden: http://www.stormy-iw31.eu/ JRO Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 Som du sier at teaken nå er "Ujevn farge nå!Hvit, blasset" kan jeg ikke skjønne annet enn at du må skrape eller slipe ned den gamle lakken for å få teakfargen jevn og mørk igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Dannyboy11 Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 Høres ut som man må slipe ned, ja. Jeg gjorde samme selv i fjor. Oljet 6 lag først med Jotuns Clipper 1. Dette gav en mørk og fin farge og mettet teaken. Så lakket jeg minst 4 lag med Clipper 2. Helt nydelig resultat. Dette er produkter som er i serie og skal brukes sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 28 Søgne Svart 2.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Hei , setter utrolige pris på alle disse svarene, jeg er i gang med å mattslipe..takker!! Digger denne baatplassen altså!! One big happy family! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.