Jump to content

Erfaringer regulator - vindmølle.

Catlina

Recommended Posts

Har anskaffet vindmølle fra en ny produsent, effekten er 120 W 10 amp ved 12 m/sek - Max effekt er 270W. Har noen erfaring med god regulator? Batteribanken er på 440 ah. Produsenten av vindmølla leverer ikke egne regulatorer. Forskjellen med denne mølla i forhold til de fleste andre er at den begynner å levere strøm allerede ved 2 m/sek.

Den regulatoren som leveres som standard til D400 er bra, men du kan få en som er enda bedre som koster ca 100 Pund mer. Husker ikke navnet på den, men det er Maritim som selger D400 og Duogen.

Den som koster mer har jeg vært nødt til å bestille selv, for det er liten etterspørsel etter bra greier til vindgeneratorer også.

Hei !

Ytelesene på denne vindgeneratoren var interresant. Kan du fortelle hvilken type/produsent det er ?

Grunnet mulig import av denne møllen for distribusjon holder jeg dette for meg selv innen jeg har testet møllen på egen båt en sesong.Vil ikke selge noe jeg ikke kan gå god for selv. Den er produsert av et større europeisk elektrofirma som startet med blanke ark. Bladene har gode aerodynamiske profiler og justerbar pitch. Send meg en IM så kan du få flere detaljer hvis du er interessert.

Jeg synes det er flott at du vil teste vindmøllen før du vurderer import, og jeg vil anbefale deg å teste flere regulatorer i den sammenheng. Noe av utfordringen med vindgenerator er regulerning i forhold til vindstyrke.

Ofte anbefaler produsenten av vindmøllen en billig regulator for å holde prisen på produktet nede, og det er litt synd at man ikke får det beste alternativet som en opsjon. Jeg ville spurt produsenten om dette for å se om det kunne tilbys flere regulatorer.

Dette med enøk tiltak er vi Nordmenn litt dårlige på, kanskje fordi strøm er billig i Norge. Når det gjelder fritidsbåt så utvikles de fleste enøk løsninger av de som ønsker mer komfort i båten. Med dette mener jeg at de effektive løsningene finnes i de kostbare båtene hvor eieren ønsker lang rekkevidde for fartøyet med minst mulig drivstoff om bord.

For denne kundegruppen betyr ikke drivstoffkostnaden noen ting, det er kun snakk om å få en båt som fungerer for dem med mye komfort.

Skal man få effektive løsninger for en viss sum så må man ikke bare tenke energikilder, for det er tross alt energisparing som har størst effekt i batterisystemer. Dette kommer jo av at alle energikilder har to effekttap i batterisystemer mens strømsparing er ren netto gevinst.

Har man ikke LED lanterner, så er det mer effektivt å anskaffe slike før man bruker ekstra penger på en regulator som øker effekten i vindmøllen bare litt og kun når det blåser. Begge deler er best.

Har man ikke LED lanterner, så er det mer effektivt å anskaffe slike før man bruker ekstra penger på en regulator som øker effekten i vindmøllen bare litt og kun når det blåser. Begge deler er best.

Nå skal vi ikke glemme at vindmøller og solceller er svært viktige for dem som ligger på svai eller har bryggeplass uten landstrøm, og da er regulator med god kvalitet langt viktigere enn om du har LED-lanterner og slikt.

• 1 år senere...
  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...