Jump to content

Edit History

X10an

X10an

 

Okkaby skrev On 12.4.2021 at 8.10:

Noen som har prøvd denne forbruks måleren?

 

Jeg blir ikke helt klok på hva denne egentlig gjør? Dette virker ikke som en "stand-alone" enhet med display du kan lese av på en enkel måte. Informasjonen er litt vanskelig å tolke, men det ser i beste fall ut som den kan telle motortimer og måle "liter/time" (volum/tidsenhet). Men det viktigste parameteret i en båt vil nok være "liter/nm" (volum/distanse), det er nemlig denne du trenger for å kunne justere inn flaps og tilt for å oppnå det beste resultatet. Da ser du enkelt hvilken hastighet som er mest økonomisk i motsjø også. Min påstand er at en forbruksmåler for båt som ikke viser "volum/distanse" er totalt bortkastede penger.

 

Meg bekjent finnes ikke "volum/distanse" som eget parameter i NMEA protokollen, så integrering mot eksisterende utstyr blir ikke helt enkelt det heller. Det betyr at selv om denne enheten hadde hatt tilgang til GPS slik at den kunne regnet ut "volum/distanse" så ville den likevel ikke kunne overført disse dataene over NMEA 2k. I prinsipp kan instrumentet (Garmin plotteren i båten?) kunne motta både "volum/tidsenhet" og GPS over NMEA, slik at "volum/distanse" kan regnes ut lokalt i instrumentet. På det nederste bildet i den første linken din finnes det tross alt et felt for "l/nm", så jeg utelukker ikke at det finnes muligheter.

 

Det virker som enheten du linker til kun er selve sensoren som måler "volum/tidsenhet" og temperatur, og at den ikke behandler de respektive målingene utover dette. Så registrerer jeg også at forhandleren tilsynelatende kan selge noen kompatible displayer også, men klarer ikke bli overbevist om at disse er særlig brukervennlige i en båt. Jeg finner ingenting som virker hensiktsmessig å montere direkte i en båt uten at du allerede har en plotter som kan regne ut "volum/distanse". Dersom du er villig til å nøye deg med "volum/tidsenhet" tror jeg de fleste moderne NMEA 2k plottere kan vise dette. Jeg tror egentlig dette i bunn og grunn kun er en sensor som krever en betydelig mengde post-prosessering før dataene kan komme til nytte. I tillegg avhenger alt dette av om den utfører intern temperaturkompensering av dieselflowen (noe det tyder på at den faktisk gjør), eller om den overlater utregningen av dette til en ekstern enhet.

X10an

X10an

 

Okkaby skrev On 12.4.2021 at 8.10:

Noen som har prøvd denne forbruks måleren?

 

Jeg blir ikke helt klok på hva denne egentlig gjør? Dette virker ikke som en "stand-alone" enhet med display du kan lese av på en enkel måte. Informasjonen er litt vanskelig å tolke, men det ser i beste fall ut som den kan telle motortimer og måle "liter/time" (volum/tidsenhet). Men det viktigste parameteret i en båt vil nok være "liter/nm" (volum/distanse), det er nemlig denne du trenger for å kunne justere inn flaps og tilt for å oppnå det beste resultatet. Da ser du enkelt hvilken hastighet som er mest økonomisk i motsjø også. Min påstand er at en forbruksmåler for båt som ikke viser "volum/distanse" er totalt bortkastede penger.

 

Meg bekjent finnes ikke "volum/distanse" som eget parameter i NMEA protokollen, så integrering mot eksisterende utstyr blir ikke helt enkelt det heller. Det betyr at selv om denne enheten hadde hatt tilgang til GPS slik at den kunne regnet ut "volum/distanse" så ville den likevel ikke kunne overført disse dataene over NMEA 2k. I prinsipp kan instrumentet (Garmin plotteren i båten?) kunne motta både "volum/tidsenhet" og GPS over NMEA, slik at "volum/distanse" kan regnes ut lokalt i instrumentet. På det nederste bildet i den første linken din finnes det tross alt et felt for "l/nm", så jeg utelukker ikke at det finnes muligheter.

 

Det virker som enheten du linker til kun er selve sensoren som måler "volum/tidsenhet" og temperatur, og at den ikke behandler de respektive målingene utover dette. Så registrerer jeg også at forhandleren tilsynelatende kan selge noen kompatible displayer også, men klarer ikke bli overbevist om at disse er særlig brukervennlige i en båt. Jeg finner ingenting som virker hensiktsmessig å montere direkte i en båt uten at du allerede har en plotter som kan regne ut "volum/distanse". Dersom du er villig til å nøye deg med "volum/tidsenhet" tror jeg de fleste moderne NMEA 2k plottere kan vise dette. Jeg tror egentlig dette i bunn og grunn kun er en sensor som krever en betydelig mengde post-prosessering før dataene kan komme til nytte. I tillegg avhenger alt dette av om den har intern temperaturkompensering av dieselflowen (noe det tyder på at den faktisk gjør), eller om den overlater utregningen av dette til en ekstern enhet.

X10an

X10an

 

Okkaby skrev On 12.4.2021 at 8.10:

Noen som har prøvd denne forbruks måleren?

 

Jeg blir ikke helt klok på hva denne egentlig gjør? Dette virker ikke som en "stand-alone" enhet med display du kan lese av på en enkel måte. Informasjonen er litt vanskelig å tolke, men det ser i beste fall ut som den kan telle motortimer og måle "liter/time" (volum/tidsenhet). Men det viktigste parameteret i en båt vil nok være "liter/nm" (volum/distanse), for det er nemlig denne du trenger for å kunne justere inn flaps og tilt for å oppnå det beste resultatet. Da ser du fort hvilken hastighet som er mest økonomisk i motsjø også. Meg bekjent finnes ikke "volum/distanse" som eget parameter i NMEA protokollen, så integrering mot eksisterende utstyr blir ikke helt enkelt det heller. Det betyr at selv om denne enheten hadde hatt tilgang til GPS slik at den kunne regnet ut "volum/distanse" så ville den likevel ikke kunne overført disse dataene over NMEA 2k. I prinsipp kan instrumentet (Garmin plotteren i båten?) kunne motta både "volum/tidsenhet" og GPS over NMEA, slik at "volum/distanse" kan regnes ut lokalt i instrumentet. På det nederste bildet i den første linken din finnes det tross alt et felt for "l/nm", så jeg utelukker ikke at det finnes muligheter.

 

Det virker som enheten du linker til kun er selve sensoren som måler "volum/tidsenhet" og temperatur, og at den ikke behandler de respektive målingene utover dette. Så registrerer jeg også at forhandleren tilsynelatende kan selge noen kompatible displayer også, men klarer ikke bli overbevist om at disse er særlig brukervennlige i en båt. Jeg finner ingenting som virker hensiktsmessig å montere direkte i en båt uten at du allerede har en plotter som kan regne ut "volum/distanse". Dersom du er villig til å nøye deg med "volum/tidsenhet" tror jeg de fleste moderne NMEA 2k plottere kan vise dette. Jeg tror egentlig dette i bunn og grunn kun er en sensor som krever en betydelig mengde post-prosessering før dataene kan komme til nytte. I tillegg avhenger alt dette av om den har intern temperaturkompensering av dieselflowen (noe det tyder på at den faktisk gjør), eller om den overlater utregningen av dette til en ekstern enhet.

X10an

X10an

 

Okkaby skrev On 12.4.2021 at 8.10:

Noen som har prøvd denne forbruks måleren?

 

Jeg blir ikke helt klok på hva denne egentlig gjør? Dette virker ikke som en "stand-alone" enhet med display du kan lese av på en enkel måte. Informasjonen er litt vanskelig å tolke, men det ser i beste fall ut som den kan telle motortimer og måle "liter/time" (volum/tidsenhet). Men det viktigste parameteret i en båt vil nok være "liter/NM" (volum/distanse), for det er nemlig denne du trenger for å kunne justere inn flaps og tilt for å oppnå det beste resultatet. Da ser du fort hvilken hastighet som er mest økonomisk i motsjø også. Meg bekjent finnes ikke "volum/distanse" som eget parameter i NMEA protokollen, så integrering mot eksisterende utstyr blir ikke helt enkelt det heller. Det betyr at selv om denne enheten hadde hatt tilgang til GPS slik at den kunne regnet ut "volum/distanse" så ville den likevel ikke kunne overført disse dataene over NMEA 2k. I prinsipp kan instrumentet (Garmin plotteren i båten?) kunne motta både "volum/tidsenhet" og GPS over NMEA, slik at "volum/distanse" kan regnes ut lokalt i instrumentet. På det nederste bildet i den første linken din finnes det tross alt et felt for "l/nm", så jeg utelukker ikke at det finnes muligheter.

 

Det virker som enheten du linker til kun er selve sensoren som måler "volum/tidsenhet" og temperatur, og at den ikke behandler de respektive målingene utover dette. Så registrerer jeg også at forhandleren tilsynelatende kan selge noen kompatible displayer også, men klarer ikke bli overbevist om at disse er særlig brukervennlige i en båt. Jeg finner ingenting som virker hensiktsmessig å montere direkte i en båt uten at du allerede har en plotter som kan regne ut "volum/distanse". Dersom du er villig til å nøye deg med "volum/tidsenhet" tror jeg de fleste moderne NMEA 2k plottere kan vise dette. Jeg tror egentlig dette i bunn og grunn kun er en sensor som krever en betydelig mengde post-prosessering før dataene kan komme til nytte. I tillegg avhenger alt dette av om den har intern temperaturkompensering av dieselflowen (noe det tyder på at den faktisk gjør), eller om den overlater utregningen av dette til en ekstern enhet.

X10an

X10an

 

Okkaby skrev On 12.4.2021 at 8.10:

Noen som har prøvd denne forbruks måleren?

 

Jeg blir ikke helt klok på hva denne egentlig gjør? Dette virker ikke som en "stand-alone" enhet med display du kan lese av på en enkel måte. Informasjonen er litt vanskelig å tolke, men det ser i beste fall ut som den kan telle motortimer og måle "liter/time" (volum/tidsenhet). Men det viktigste parameteret i en båt vil nok være "liter/NM" (volum/distanse), for det er nemlig denne du trenger for å kunne justere inn flaps og tilt for å oppnå det beste resultatet. Da ser du fort hvilken hastighet som er mest økonomisk i motsjø også. Meg bekjent finnes ikke "volum/distanse" som eget parameter i NMEA protokollen, så integrering mot eksisterende utstyr blir ikke helt enkelt det heller. Det betyr at selv om denne enheten hadde hatt tilgang til GPS slik at den kunne regnet ut "volum/distanse" så ville den likevel ikke kunne overført disse dataene over NMEA 2k. I prinsipp kan instrumentet (Garmin plotteren i båten?) kunne motta både "volum/tidsenhet" og GPS over NMEA, slik at "volum/distanse" kan regnes ut lokalt i instrumentet. På det nederste bildet i den første linken din finnes det tross alt et felt for "l/nm", så jeg utelukker ikke at det finnes muligheter.

 

Det virker som enheten du linker til kun er selve sensoren som måler "volum/tidsenhet" og temperatur, og at den ikke behandler de respektive målingene utover dette. Så registrerer jeg også at forhandleren tilsynelatende kan selge noen kompatible displayer også, men finner ingen bilder eller spesifikasjoner på dette. Jeg finner ingenting som virker som det kan monteres direkte i en båt uten at du allerede har en plotter som kan regne ut "volum/distanse". Dersom du er villig til å nøye deg med "volum/tidsenhet" tror jeg de fleste moderne NMEA 2k plottere kan vise dette. Jeg tror egentlig dette i bunn og grunn kun er en sensor som krever en betydelig mengde post-prosessering før dataene kan komme til nytte. I tillegg avhenger alt dette av om den har intern temperaturkompensering av dieselflowen (noe det tyder på at den faktisk gjør), eller om den overlater utregningen av dette til en ekstern enhet.

X10an

X10an

 

Okkaby skrev On 12.4.2021 at 8.10:

Noen som har prøvd denne forbruks måleren?

 

Jeg blir ikke helt klok på hva denne egentlig gjør? Dette virker ikke som en "stand-alone" enhet med display du kan lese av på en enkel måte. Informasjonen er litt vanskelig å tolke, men det ser i beste fall ut som den kan telle motortimer og måle "liter/time" (volum/tidsenhet). Men det viktigste parameteret i en båt vil nok være "liter/NM" (volum/distanse), for det er nemlig denne du trenger for å kunne justere inn flaps og tilt for å oppnå det beste resultatet. Da ser du fort hvilken hastighet som er mest økonomisk i motsjø også. Meg bekjent finnes ikke "volum/distanse" som eget parameter i NMEA protokollen, så integrering mot eksisterende utstyr blir ikke helt enkelt det heller. Det betyr at selv om denne enheten hadde hatt tilgang til GPS slik at den kunne regnet ut "volum/distanse" så ville den likevel ikke kunne overført disse dataene over NMEA 2k. I prinsipp kan instrumentet (Garmin plotteren i båten?) kunne motta både "volum/tidsenhet" og GPS over NMEA, slik at "volum/distanse" kan regnes ut lokalt i instrumentet. På det nederste bildet i den første linken din finnes det tross alt et felt for "l/nm", så jeg utelukker ikke at det finnes muligheter.

 

Det virker som enheten du linker til kun er selve sensoren som måler "volum/tidsenhet" og temperatur, og at den ikke behandler de respektive målingene utover dette. Så registrerer jeg også at forhandleren tilsynelatende kan selge noen kompatible displayer også, men finner ingen bilder eller spesifikasjoner på dette. Jeg finner ingenting som virker som det kan monteres direkte i en båt uten at du allerede har en plotter som kan regne ut "volum/distanse". Dersom du er villig til å nøye deg med "volum/tidsenhet" tror jeg de fleste moderne NMEA 2k plottere kan vise dette. Jeg tror egentlig dette i bunn og grunn kun er en sensor som krever en betydelig mengde post-prosessering før dataene kan komme til nytte. I tillegg avhenger alt dette av om den har intern temperaturkompensering av dieselflowen, eller om den overlater utregningen av dette til en ekstern enhet.

X10an

X10an

 

Okkaby skrev On 12.4.2021 at 8.10:

Noen som har prøvd denne forbruks måleren?

 

Jeg blir ikke helt klok på hva denne egentlig gjør? Dette virker ikke som en "stand-alone" enhet med display du kan lese av på en enkel måte. Informasjonen er litt vanskelig å tolke, men det ser i beste fall ut som den kan telle motortimer og måle "liter/time" (volum/tidsenhet). Men det viktigste parameteret i en båt vil nok være "liter/NM" (volum/distanse), for det er nemlig denne du trenger for å kunne justere inn flaps og tilt for å oppnå det beste resultatet. Da ser du fort hvilken hastighet som er mest økonomisk i motsjø også. Meg bekjent finnes ikke "volum/distanse" som eget parameter i NMEA protokollen, så integrering mot eksisterende utstyr blir ikke helt enkelt det heller. Det betyr at selv om denne enheten hadde hatt tilgang til GPS slik at den kunne regnet ut "volum/distanse" så ville den likevel ikke kunne overført disse dataene over NMEA 2k. I teorien kan instrumentet (Garmin plotteren i båten?) kunne motta både "volum/tidsenhet" og GPS over NMEA, slik at "volum/distanse" kan regnes ut lokalt i instrumentet, men jeg kjenner ikke til at noen har implementert dette per i dag.

 

For å oppsummere litt enkelt: Det virker som enheten du linker til kun er selve sensoren som måler "volum/tidsenhet" og temperatur, og at den ikke behandler de respektive målingene utover dette. Så registrerer jeg også at de tilsynelatende kan selge noen kompatible displayer også, men finner ingen bilder eller spesifikasjoner på dette. Jeg finner ingenting som virker som det kan monteres direkte i en båt. Jeg tror dette i bunn og grunn kun er en sensor som krever en betydelig mengde post-prosessering før dataene kan komme til nytte.

X10an

X10an

Jeg blir ikke helt klok på hva denne egentlig gjør? Dette virker ikke som en "stand-alone" enhet med display du kan lese av på en enkel måte. Informasjonen er litt vanskelig å tolke, men det ser i beste fall ut som den kan telle motortimer og måle "liter/time" (volum/tidsenhet). Men det viktigste parameteret i en båt vil nok være "liter/NM" (volum/distanse), for det er nemlig denne du trenger for å kunne justere inn flaps og tilt for å oppnå det beste resultatet. Da ser du fort hvilken hastighet som er mest økonomisk i motsjø også. Meg bekjent finnes ikke "volum/distanse" som eget parameter i NMEA protokollen, så integrering mot eksisterende utstyr blir ikke helt enkelt det heller. Det betyr at selv om denne enheten hadde hatt tilgang til GPS slik at den kunne regnet ut "volum/distanse" så ville den likevel ikke kunne overført disse dataene over NMEA 2k. I teorien kan instrumentet (Garmin plotteren i båten?) kunne motta både "volum/tidsenhet" og GPS over NMEA, slik at "volum/distanse" kan regnes ut lokalt i instrumentet, men jeg kjenner ikke til at noen har implementert dette per i dag.

 

For å oppsummere litt enkelt: Det virker som enheten du linker til kun er selve sensoren som måler "volum/tidsenhet" og temperatur, og at den ikke behandler de respektive målingene utover dette. Så registrerer jeg også at de tilsynelatende kan selge noen kompatible displayer også, men finner ingen bilder eller spesifikasjoner på dette. Jeg finner ingenting som virker som det kan monteres direkte i en båt. Jeg tror dette i bunn og grunn kun er en sensor som krever en betydelig mengde post-prosessering før dataene kan komme til nytte.



×
×
  • Create New...