møring Startet 1.April.2009 Link til dette innlegget Startet 1.April.2009 Hei Vurderer å kjøpe en Fjord 23, 1980 mod. Hvor er disse båtene laget? er det en forlengt 21 foter? Her er annonsa: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16896998 Noen som kjenner denne båttypen? Sitér dette innlegget Link to post
Brizo Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 Jeg synes prisen var for høy! Ville ha sett etter noe annet. Men men, det var bare mitt synspunkt da. Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 Prøv www.fjordboatclub Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 Hei!Jeg hadde en båt for ca 20 år siden som var en lisensbygget fjord.Det var tidlig sunseeker fra Poole powerboats.Min var en kopi av fjord 24 weekender, men den het Sunseeker 23.Den var fra 1979.Tror de også lagde en kopi av fjord 24 dc, og at den het Sunseeker 23 dc.Kanskje det egetlig er en Sunseeker som er til salgs? Dette er bare en antagelse, men kan ikke huske å ha sett en tilsvarende Fjord.Da jeg solgte min, fikk ikke jeg mer enn det det forlanges for den du ser på, men det er jo en "mannsalder" siden.Lykke til med båtkjøp,men vær forsiktig med gamle båter, for det kan fort bli dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Hei Fjord produserte 21 fot og 24 fot i forskjellige utførelser (Weekender-cabin, Daycruiser og et par HT-varianter av 21 fot). Båten som er annonsert er neppe en Fjord. Sammenlign med bildene av modellene på Fjordklubbens sider så ser du en masse "detaljer" i utformingen som er annerledes, både innvendig og utvendig. Det kan sikkert være at Fjord hadde lisensproduksjon utre i en periode, men det var i alle fall ikke hos Sunseeker. I artikkelserie i Båtmagasinet fortalte Eivind Amble om hva som skjedde. Fjord Weekender bla lansert av Fjord designet av Amble ca 1973, og var revolusjonerende ved at dørken ved fører/sidefører var hevet en "halvhøyde" og det var laget til mes fullsize stikkcabin under. Fjords lansering fikk begrenset omtale og salg i det store utland. En del år etter (begynnelsen av 80-åra om jeg husker rett) ble en tilsvarende konstruksjon med stikkøye og halv-løftet dørk i en 23-24 fot lansert med brask og bram som revolusjonerende nytenkning av en av de "store", husker ikke om det var SeaRay el Sunseeker. Og ble på sett og vis standard for maks plassutnyttelse i slike båter for mange år framover. Jeg kjenner ikke igjen båttypen i annonsen, men FJord er det ikke. Hvis det er en Sunseeker så er jo det et absolutt kurant fabrikat. Hvis det er en "replika" fra en eller annen blir det veldig ukurant med tanke på økonomisk/salgsverdi. Nissan marinisert diesel er jo heller ikke akkurat "hyllevare", men antakelig en utmerket motor. Hvis båt og motor er i prima stand og uten dikkedarer ser det ut til at du får mye båt for kr 130.000 minus pruterabatt. Men ukuransen kan nok bli en utfordring med tanke på salg hvis det er et stramt selgers marked den dagen du skal selge. Overhaling - i ordets rette forstand - av en seks syl diesel og hekkaggregat for kr 31.000 høres veldig billig ut. Hvis det stemmer tar jeg gjerne tips om det verkstedet......... Sjekk kvitteringene for "overhalingene" for å sikre deg at det virkelig er overhalt, ikke bare reparert enkeltelementer som har vært utslitt. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
evenR4u Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Jeg synes prisen var for høy! Ville ha sett etter noe annet. Men men, det var bare mitt synspunkt da. Dæsken. En med Nimbus 23R som synes 130.000 for en 23 foter er høy pris. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Øya Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Jeg tror heller ikke dette er en ekte FJORD. Sjekk ut nøye da det vil være vanskelig å omsette den som ekte hvis det bare er en kopi. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
ivar Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 lengden stemmer heller ikke ift. Fjord 24, den er 725cm lang. Har ikke hørt om noen Fjord 23 tidligere. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Endeavour Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Eg skal ikkje påstå at eg har full oversikt, men blir overraska om dette verkeleg er ein Fjord. Har sjølv ein Fjord 24 Weekender. Sitér dette innlegget Link to post
Storø Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Det er ikke en Fjord båt. Fjord 21' designet av Eivind Amble på slutten av 60 tallet er 6,41 m lang og 2,50 m bred. 24 fts skroget er 7,20m langt og 2,91 m bredt. Vindu og oppbygg på fordekk avslører også at dette ikke er et Fjord Plast produkt. Ser stadig vekk at enkelte forsøker å "seile under falsk flagg" da de markedsfører båtene som annet enn de er. Sitér dette innlegget Link to post
Brizo Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Dæsken. En med Nimbus 23R som synes 130.000 for en 23 foter er høy pris. Ja, det kan du si he he, men ut ifra bildene av denne båten. Så var vel kun kalesjen som var fin, eller? Ja, jeg synes det var dyrt ja! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Hei Fjord produserte 21 fot og 24 fot i forskjellige utførelser (Weekender-cabin, Daycruiser og et par HT-varianter av 21 fot). Båten som er annonsert er neppe en Fjord. Sammenlign med bildene av modellene på Fjordklubbens sider så ser du en masse "detaljer" i utformingen som er annerledes, både innvendig og utvendig. Det kan sikkert være at Fjord hadde lisensproduksjon utre i en periode, men det var i alle fall ikke hos Sunseeker. I artikkelserie i Båtmagasinet fortalte Eivind Amble om hva som skjedde. Fjord Weekender bla lansert av Fjord designet av Amble ca 1973, og var revolusjonerende ved at dørken ved fører/sidefører var hevet en "halvhøyde" og det var laget til Jeg hadde en Sunseeker 23, Som Var en blåkopi av Fjord 24 Weekender , men som var speilvendt inne.Den ble produsert av Poole powerboats, som er de som lager Sunseeker.Jeg mener bestemt at jeg leste historien rundt denne saken et sted, men husker ikke hvor.Det skal vistnok være en kopi av Fjords klassiker. Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Hei igjen Du finner hovedtrekkene i denne historien på Båtmagasinet Som du vil se sier Amble at Sunseeker var "redelige" og informerte om at de kopierte Ambles konstruksjon, mens Sunseeker friskt la ut en ljuger-story om deres fantastiske "oppfinnelse". Mange artikler med/om Amble og Fjord-utviklingen i bladarkivet på Båtmagasinet. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Fru Jacobsen Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Nei dette tror jeg bestemt ikke er noen Fjord. Som andre her så har jeg også hatt både Fjord 21 og 24. Personlig ville jeg holdt meg langt unna denne båten, er det en bilmotor som står der? og 8 båtpenger for en PC med karter vel heller ikke et scoop. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Bearded Beast Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Som du vil se sier Amble at Sunseeker var "redelige" og informerte om at de kopierte Ambles konstruksjon, mens Sunseeker friskt ".. øøh hmm ? Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 øøh hmm ? Sorry, sein nattetime (i går også). Dette ser vel bedre ut "Som du vil se sier Amble at Sunseeker var "redelige" og informerte om at de kopierte Ambles konstruksjon, mens SeaRay friskt la ut en ljuger-story om deres fantastiske "oppfinnelse". Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Bearded Beast Svart 4.April.2009 Link til dette innlegget Svart 4.April.2009 aaahh Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.