Jump to content

Radar reflektorer


bliss X

Recommended Posts

Min koklusjon ender opp med at jeg ikke kjøper radar reflektor. Det er nok andre ting å bruke penger på, og det blir litt for mange "om, hvis dersom" osv.

 

Synd og litt rart at det  i år 2003 ikke finnes noe sikkert og rimelig system for å varsle skip om sin tilstedeværelse. Det er hvis man skulle være så uheldig å komme ut i tåke at dette hadde vært nyttig sikkerhetsutstyr.    

Link to post
Share on other sites


Lasse: Ja, det dyre, og så fungerer de etter det jeg kan se kun for x- bånd og ikke S- bånd, og da er vel halve vitsen borte eller?

 

Det finne S-bånd transpondere også Lasse, men de er enda dyrere.  Hadde jeg vært deg tror jeg at jeg hadde satset på en billig sammenleggbar sak som er vist lenger oppe i tråden, #3.  Disse reflektorene virker på både x-bånd og s-bånd, og blir det aktuellt for deg noengang er det bare å heise den opp i riggen. Da er det så tjukk tåke at det estetiske ikke har noe å si.  Vel i havn er det bare å ta den ned igjen.  Det er ukritisk hvordan den henger, reflekterer fra alle retninger. Hvis ikke tar den liten eller ingen plass.  Prisen er neppe til å leve eller dø av (i båtsammenheng.)

 

Selv med mine to jernklumper på tilsammen 1,5 tonn har jeg en sånn liggende ombord, men den er kun brukt en gang, og det var når båten ble seilt over fra England for 20 år siden.  Det var såvidt jeg har hørt ikke tåke som var plagsomt den gangen, men full storm underveis :sailing:.  Slitsomt, men det gikk bra.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Hvorfor ikke gjøre det billig:

Har prøvd mye rart (og dyrt) som radarreflektor, men det beste (og billigste) er den jeg har i dag: Tok 3 stk 3mm aluminiumsplater 300X300mm, skar et 3mm spor i hver av dem, fra et hjørne og helt inn til midten, kjørte platene inn i hverandre. Så tok jeg et 15mm tykkvegget aluminiumsrør og skar 2 spor vikelrett på hverandre på den ene enden av røret (ca 40mm inn i røret), kjørte spissene av de sammensatte platene ned i sporet og låste det hele av med en skrue og vips: Ferdig.

Det hele er altså sammenleggbart bare ved å løsne en skrue.

Skipperen på en av rutebåtene her påsto da vi testet reflektoren at den gav ekko som en 40-fots tråler...

Og han brukte begge radarene (3 og 10cm)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Kjøp en radar, da her dere ett bra radarekko

Mye kjekk info i denne linken. Har selv tenkt både på radarreflektor og å anskaffe radar.

 

BK, mener du med dette at en radar på egen båt gir signaler som vises på radaren til andre båter? Er det i tilfelle selve radaren som reflekterer signalene, eller er det signalene som sendes fra egen radar som oppfattes hos andre?

 

Jeg er taknemmelig for en oppklaring av dette.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Mener 99% sikkert at strålene som egen radar sender ut gjør deg til ett bra ekko for andres radar.

Dette kan hekt sikkert Poseidon svare nermere på  :crazy:

 

 

:seeya:

BK,

 

Du kan nok ha delvis rett, men jeg mener at det begrenser seg til de tilfellene der radarstrålene treffer hverandre "head on". Og siden utstrålingen fra en radar er en ganske smal sektor (helst 1- 3 grader) så er det jo sjelden at utstrålingen treffes så direkte.

 

En annen sak er at når flere radarer opererer i samme geografiske området så får man ofte en interferens som viser seg som et litt merkverdig mønster av små punkter som danner et slags mønster av buede linjer over skjermen.

 

Min erfaring med radarreflektorer er muligheten for å oppdage småbåter  -  som ofte dupper i bølgedalene  -  og da er forskjellen enorm mellom den som har reflektor og den som ikke har.

 

mvh

Poseidon

 

PS

Klart det er en fordel å ha radar selv, men man skal ikke ha de helt store forhåpningene til de som bare har en liten dome-antenne, med en diameter på 12 - 18 tommer   -   da blir nemlig den horisontale strålevinkelen så stor at det meste flyter isammen på et par mils avstand. Og når skjermen i tillegg er bare 6 - 7 tommer   -   da kan man like gjerne "spå i hånden" som jeg pleier å si :crazy:

DS

 

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

"Poseidon

PS

Klart det er en fordel å ha radar selv, men man skal ikke ha de helt store forhåpningene til de som bare har en liten dome-antenne, med en diameter på 12 - 18 tommer   -   da blir nemlig den horisontale strålevinkelen så stor at det meste flyter isammen på et par mils avstand. Og når skjermen i tillegg er bare 6 - 7 tommer   -   da kan man like gjerne "spå i hånden" som jeg pleier å si :crazy:

DS"

 

Oki, der har jeg bommet en del ja  :seeya:

 

Angående siste epistel, så kommer vel min 16 Mils Appelko inn under "spådomsradar" ??

 

Men jeg kan ikke si meg helt enig, jeg har stort utbytte av radaren, samt folk du kjenner til (ex: Tidligere skipper på Poseidon) utrykker at radaren er bra denn.

 

Men jeg vil jo tro at en som er vant med 28" Tv ikke ville syntest det var noe bra å gå ned til en 14"

 

:crazy:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen BK,

 

Du kan sikkert ha en bra radar på mange måter og jeg tviler heller ikke på at Frode likte den, men mitt poeng er rent teknisk.

 

For det første om avstanden; siden radarstrålene beveger seg stort sett som "synsstrålene" er det høyden som bestemmer hvor langt radaren "ser". Tar du en kikk i tabellene for kimmingens avstand ser du fort at med en radarantenne 2 meter over havet trenges et objekt med minst 40 meters høyde for at det skal være synlig på 16 mils avstand.

 

Men det som er langt viktigere i kystnavigasjon er "radarens skilleevne", altså dens evne til å oppfatte holmer, skjær og båter som adskilte holmer, skjær og båter   -   og ikke bare som en sammenhengende "grøt", hvis du forstår hva jeg mener.

 

Skilleevnen henger direkt sammen med bredden på den strålen som sendes ut, og dermed hvor hyppig slike stråler kan sendes ut og registreres tilbake. På en stor radarantenne kommer strålebredden ned mot 1 til 2 grader. (Under 1 grad på de helt store som er uaktuelle for oss).

 

Hvis man da har holmer, skjær og båter med noenlunde samme avstand, og mindre enn 1 grads vinkel mellom dem, ja da bør den radaren som har en slik antenne være istand til å skille dem. På denne måten vil man være istand til å se smale åpninger og sund på avstand.

 

Hvis man derimot har en liten, lukket antenne, da er strålebredden fort oppe i 7 grader og da minker det på skilleevnen. Tenk deg en avstand på 5 nm, siden sinus til 7 grader er ca 0,12, får man ca 1100 meters strålebredde i denne avstanden. Det vil si at radaren får vanskeligheter med å oppfange at de omtalte holmer, skjær og båter er adskilte  -   hvis avstanden mellom dem er mindre enn de nevnte 1100 meter.

 

Men på mindre avstand, f.eks 1 nm, da gir 7 graders strålebredde ca 220 meter  -  og det er jo ikke så aller verst... :seeya:

 

- - -

 

Konklusjonen her som så ofte ellers i radiotekniske sammenhenger blir at det er antennen som er det svakeste leddet. Det er antennen som legger grunnlaget for både utstråling og selektivitet.

 

Derfor vil jeg ved valg av radar si; skal man spare  -  så spar ikke på antennen! Gå etter den største antennen som tilbys for det radaranlegget du ønsker deg!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Stemmer det du sier der ja, jeg pleier ikke gå lenger en til 4 max 8 mil alt over blir bare klatter av landskap.

Men alikeveld så er radaren et kjempeverktøy en om den er liten.

Det som er lenger borte ser jeg på kartplotteren, båtene ser jeg omtrent når jeg har behov for å se dem  :seeya:

Men vi får vel heller holde oss til Reflektorer som er temaet her  :crazy:

 

:crazy:

Link to post
Share on other sites

Jeg abonnerte i endel år på Practical Boat Owner. Der stod det engang en artikkel om radarreflektorer med beskjed om ny oppfølging i neste nummer med bl.a. testresultater. Til min overraskelse kom ingen ny artikkel i neste nummer og da den endelig kom, innledet forfatteren med å beklage at neste artikkel ikke hadde kommet før.

 

Grunnen var at testresultatene var så overraskende dårlige at testpanelet trenge mer tid for å finne ut om det virkelig kunne være så ille. Det viste det seg å være, og essensen i konklusjonen var at bølgene til refleksjonen fra lystbåten i mange tilfeller kom i mot-fase med refleksjonen fra radar-reflektoren  og dermed ble svekket. Lystbåtene som var med i testen ga stort sett god refleksjon uten radar-reflektor. Ikke alle radar-reflektorer ga like dårlig resultat.

 

Jeg har forøvrig hatt radar ombord i 10 år og er fornøyd. Jeg ser det meste hvis jeg vil (tømmerstokker og kajakker kan være problematiske).

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...