Poseidon Startet 2.April.2009 Link til dette innlegget Startet 2.April.2009 Sjøfartsdirektoratet har nylig sendt ut et nytt rundskriv hvor man innfører en ny praksis for de som sitter med f.eks gamle utgåtte kystskippersertifikat eller høyere og som ønsker å konvertere disse til D5L / D5LA. Tidligere har dette vært mulig uten hensyn til hvor gammelt det opprinnelige sertifikatet var, men nå setter man en grense; dog med en overgangsperiode frem til 31.12.2009. Derfor: dere som eventuelt sitter med gamle sertifikat som etter STCW ikke lenger er gyldig - dere bør sørge for å få disse konvertert før året er omme! De som har vitnemål for D5L/D5LA og ennå ikke har søkt sertifikat bør også raske på, ellers foreldes vitnemålet . . . . . Det aktuelle avsnittet i rundskrivet ser slik ut: Ovennevnte inkluderer også utdanning til fritidsbåtskippersertifikat etter §4-2(13) i kvalifikasjonsforskriften. Konvertering av sertifikater etter eldre lov eller forskrift til D5L/D5LA vil fortsatt være mulig frem til 31.12.2009. Etter denne dato vil fritidsbåtskippersertifikat kun utstedes på grunnlag av utdanning av nyere dato (< 5 år) eller ved konvertering av høyere dekksoffiserssertifikater etter STCW-95 konvensjonen. Husk at slike overgangsordninger stort sett er gunstigere enn det som kommer etterpå . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
lnjk Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Er det D5L eller D5LA man skal søke om når man har et gammelt utgått kystskippersertifikat? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 (redigert) har D5LA - skulle gjerne hatt min D3. Noen enkel fix? Redigert 2.April.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Er det D5L eller D5LA man skal søke om når man har et gammelt utgått kystskippersertifikat? Det ligger vel i navnet kanskje? Kystkipper er for de kystnære havområder. D5LA er world wide. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Ribtjenester Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Jeg har netopp tatt d5l har igjen instrument eksamen 16 april. er jeg berørt her? Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Poseidon Svart 2.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Er det D5L eller D5LA man skal søke om når man har et gammelt utgått kystskippersertifikat? Ja, og det vil avhenge litt av når du tok kystskippereksamen om du får D5L eller D5LA. Det avhenger delvis av om læreplanen på det tidspunkt inneholdt nok astronomisk navigasjon til at du får godkjenning for D5LA. Men uansett bør du søke i god tid før årets slutt . . . . har D5LA - skulle gjerne hatt min D3. Noen enkel fix? Nei, dessverre og dessuten må du vel ta jobben med deg ombord for seile nok til å beholde et høyere sertifikat Det ligger vel i navnet kanskje? Kystkipper er for de kystnære havområder. D5LA er world wide. Begrepet "Kystskipper" henger igjen etter gammelt. Nå heter det D5, dvs "Dekksoffiser kl 5". Fartsområdet kan variere endel med når sertifikatet er utstedt. Men hvis man hadde et pensum med tilstrekkelig astro så går det nok greit å få D5LA. Jeg har netopp tatt d5l har igjen instrument eksamen 16 april. er jeg berørt her? Hvis du "nettopp" har tatt de andre fagene skulle det ikke bety noe. Men ingen av fagene må vitnemålet må rekke å bli 5 år før du søker sertifikatet..... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Fru Jacobsen Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Ser at D5LA er world wide, men hva hvilke rettigheter betyr dette i praksis? det er jo bare et fritidsbåtsertifikat uansett? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
JubaTuba Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Ser at D5LA er world wide, men hva hvilke rettigheter betyr dette i praksis? det er jo bare et fritidsbåtsertifikat uansett? Forskjellen er fartsområdet sertifikatet gjelder for. D5L gjelder for fartsområdet stor kystfart "Fartsområdet stor kystfart er alt farvann innenfor 20 nautiske mil fra kystens grunnlinje samt farvannet som ligger mellom en linje trukket fra Lindesnes (N) til Limfjordens (DK) vestre innløp - og en linje fra Karlskrona (S) til Svinemünde (D)." Utenfor dette området gjelder ikke D5L så her må man ha D5LA som også har astronavigasjon. Eksempel: Du ønsker å leie båt over 15m eller over 25brt (opp til 50brt) i middelhavet eller karibia etc.. eller dra på langtur med tilsvarende båt. Enkelt forklart er D5LA det samme som D5L men med astronavigasjon og hvor fartsområde ikke er begrenset til Skandinavia. Sitér dette innlegget Seiler med langturdrømmer Link to post
Coast Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Betyr dette at mitt fritidsbåtskippersertifikat (Deck officer Class 5 Pleasure craft) utstedt i 98 og sist fornyet i 2008, nå må konverteres til D5L(A) og at det ikke er gyldig etter utløpet av inneværende år? Ved fornyelsen i fjor ble det ikke påført utløpsdato, tidligere måtte det fornyes hvert 5. år. Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
Fru Jacobsen Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Forskjellen er fartsområdet sertifikatet gjelder for. D5L gjelder for fartsområdet stor kystfart"Fartsområdet stor kystfart er alt farvann innenfor 20 nautiske mil fra kystens grunnlinje samt farvannet som ligger mellom en linje trukket fra Lindesnes (N) til Limfjordens (DK) vestre innløp - og en linje fra Karlskrona (S) til Svinemünde (D)." Utenfor dette området gjelder ikke D5L så her må man ha D5LA som også har astronavigasjon. Eksempel: Du ønsker å leie båt over 15m eller over 25brt (opp til 50brt) i middelhavet eller karibia etc.. eller dra på langtur med tilsvarende båt. Kan dette stemme? er ikke D5L bare noe norske greier som egentlig ikke er verdt en dritt i utlandet? Uansett kan du ikke seile båter under utenlandsk flagg med norsk sertifikat. Så gir egentlig D5L noen rettigheter utover at du i Norge kan føre båt over 15 meter men under 50 bt (som blir sånn ca. 70 fot for en normal båt)? og blir ikke da D5LA da helt unyttig? Selvfølgelig sett bort fra en meget nyttig lærdom. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Ktveiten Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Jan! Hvordan er det me oss så holder på med eksamenene? Hvor lenge kan vi vente med å søke? Tenker på dette, siden jeg er jo ikke 18 år ennå...? Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
Hulda Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Kan dette stemme? er ikke D5L bare noe norske greier som egentlig ikke er verdt en dritt i utlandet? Uansett kan du ikke seile båter under utenlandsk flagg med norsk sertifikat.Så gir egentlig D5L noen rettigheter utover at du i Norge kan føre båt over 15 meter men under 50 bt (som blir sånn ca. 70 fot for en normal båt)? og blir ikke da D5LA da helt unyttig? Selvfølgelig sett bort fra en meget nyttig lærdom. Det virker ikke slik. På mitt står det Deck Officer Class 5 Pleasure Craft. Pleasurecraft up to 50 gt: Unlimited Trade Area. Utstedt av sjøfartsdir. i h.h.t. norsk lov, men jeg innehar denne 'utmerkelsen' kun på norske fartøyer. Jeg antar at dette sertifikatet tufter seg på internationale avtaler. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 (redigert) Betyr dette at mitt fritidsbåtskippersertifikat (Deck officer Class 5 Pleasure craft) utstedt i 98 og sist fornyet i 2008, nå må konverteres til D5L(A) og at det ikke er gyldig etter utløpet av inneværende år? Har du D5L så kan du utvide det når du måtte ønske, men du må legge ved vitnemål på bestått teori for å utvide fra D5L til D5LA. Har du dette vitnemålet er det nok lurt å sjekke datoen slik at du ikke må ta kurs og eksamen på nytt. Om du har et sertifikat med teksten Deck Officer Class 5 Pleasure Craft på forsiden og teksten Pleasurecraft up to 50 gt: Unlimited Trade Area i rubrikken "eventuelle begrensninger" så er det et D5LA-sertifikat du har. Kan dette stemme? er ikke D5L bare noe norske greier som egentlig ikke er verdt en dritt i utlandet? Uansett kan du ikke seile båter under utenlandsk flagg med norsk sertifikat. Norske sertifikatregler gjelder for båter med norsk flagg. Andre land kan, om de ønsker, godkjenne et norsk sertifikat for sine båter. Og, det er en del land som godtar sertifikater fra andre land som dokumentasjon når de skal utstede sine egne sertifikater. Hvor ivrige myndigheter i andre land er til å sjekke sertifikater varierer nok en del, men en ting er nok ganske sikkert. Kommer du i en situasjon med sammenstøt eller havari hvor myndigheter skal se på saken så kan du regne med å måtte legge fram dine papirer. Jeg vil tro at også forsikringsselskap kan være interessert i å få denne dokumentasjonen også. Om du er på jakt etter et maritimt fritidssertifikat som blir godtatt i flest mulig land så bør du kanskje vurdere det britiske. Bare sørg for at du følger et autorisert opplegg. Det er dessverre en del juks, og det er dumt å bruke tid og penger på å skaffe seg et sertifikat som ikke virker likevel. Teorien for en RYA Yachtmaster Ocean er vel omtrent som for D5LA, men i tillegg til skriftlig og muntlig eksamen skal sensor godkjenne en kvalifikasjonsseilas på minst 600 mil distanse og varighet minst 96 timer (sammenhengende). Sånn sett er ikke D5LA bortkastet, men du får nok ikke konvertere et norsk sertifikat sånn uten videre. De britiske yachtmaster-sertifikatene kan utvides med STCW-kurs og da kan du søke det britiske kystverket om sertifikat for båter opp til 200 bruttotonn. http://www.ryatraining.org/professional/co...atiscomend.aspx Ok, det var en omfattende avsporing... Redigert 2.April.2009 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Ok, det var en omfattende avsporing... Ja, men grei nok. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 (redigert) Ja, men grei nok. Man har sine gamle drømmer om å kaste siste rester av livet som landkrabbe over bord og kanskje få seg en jobb som skipper på ordentlig yacht (eller drive charter med egen skute). Uansett, jeg kan anbefale båtkurs i den engelske kanal, med tidevann og tildels kraftige strømmer. En ukes praktisk kurs for et dayskipper tidal sertifikat er også en fin form for ferie. Det er på nivå med båtførerprøven pluss grundig praksis, men i tillegg får du praktisiert et annet språk og lærer litt om en annen båtkultur. (Tar du kurset vinterstid i den engelske kanal har du til og med dokumentert at du er båtfrelst så det holder. ) Redigert 2.April.2009 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 2.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Jan! Hvordan er det me oss så holder på med eksamenene? Hvor lenge kan vi vente med å søke? Tenker på dette, siden jeg er jo ikke 18 år ennå...? Når du har fått vitnemålet, dvs om ca en måned, da kan du vente i inntil 5 år med å søke D5L-sertifikat. Kjenner jeg deg rett så venter du maks 5 minutter . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Ktveiten Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Når du har fått vitnemålet, dvs om ca en måned, da kan du vente i inntil 5 år med å søke D5L-sertifikat.Kjenner jeg deg rett så venter du maks 5 minutter . . . . Ja får prøve å holde meg litt lengre! Kan vel ikke sende inn vitnemålet før jeg er fylt 18 år? Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
Poseidon Svart 2.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Ja får prøve å holde meg litt lengre! Kan vel ikke sende inn vitnemålet før jeg er fylt 18 år? Der skulle vel ikke være noe i veien for å sende inn søknaden i god tid og dermed bli "Historiens yngste fritidsbåtskipper, med D5L-sertifikat, på 18-årsdagen" Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Ktveiten Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 (redigert) Der skulle vel ikke være noe i veien for å sende inn søknaden i god tid og dermed bli "Historiens yngste fritidsbåtskipper, med D5L-sertifikat, på 18-årsdagen" Får satse på dette da! Redigert 3.April.2009 av Ktveiten (see edit history) Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
fs Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Hei På mitt fritidsbåtsertifikat står det: Deck officer Clas 5, pleasure craft. Fartsområde: Stor kystfart. Sertifikatet er utskrevet høsten 2000 Spørsmål som flg: 1. Må dette konverteres før nyttår til D5L for å fortsatt kunne være gyldig? 2. Tidligere var området for stor kystfart ned til Brest i Frankrike. Ser av D5L at området nå er vestentlig mindre? 3. Tidligere kunne jeg kjøre inntil 12personer mot betaling (selvsagt kun dersom fartøyet er sertifisert), har dette også bortfalt? Finner ikke noe om dette på hjemmesiden til kjøfartsdirektoratet. Hilsen forundret Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Sertifikatet ditt er D5L, fs. Tror ikke du har behov for å konvertere. Ønsker et derimot å bli kvitt begrensningen på fartsområde må du ta tilleggskurs for å få D5LA. Skal du ha betalende passasjerer så må et nok ha gyldig sikkerhetskurs og legeattest i tillegg, men her er det visst endringer på gang. Båten et bruker til slikt må også ha riktig sertifikat. Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Sjøtummel; Jeg antok vel egentlig at mitt sertifikat er ok og ikke trenger konvertering. Det er imidlertid greit å være sikker. Videre er jeg inneforstått med begrepene D5L og D5LA. Det som forundrer meg er at fartsområdet til D5L er blitt mindre. Når jeg tok eksamen var dette gjeldende ned til Brest. Kjenner du til hva som er på gang mhp endringer vedr. passasjerer? Finner ingenting om dette på sidene til sjøfartsdirektoratet. Det virker faktisk som om man nå ikke lenger kan ha betalende passasjerer. (tidligere var det maks 12 stk, forutsatt sertifisert båt etc) På meg virker det som om D5L er blitt vingeklippet de siste årene. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Står om det her Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 15.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 (redigert) Hvis reglene ikke inneholder noen om antall, så er det fritt fram vil jeg anta, selvsagt begrenset av båtens godkjenning mht. antall ombord. Så hvis det tidligere stod eksplisitt at det var maks 12 pax, og det nå er fjernet, så er det en utvidelse, ikke en vingeklipping ..... Beklager fjordgrynt, men så enkelt er det nok ikke. Akkurat tallet 12 pax ligger neppe an til å bli endret, det er nemlig godt forankret i en hel rekke internasjonale regler og avtaler. Det var også derfor at de gamle linjeskipene f.eks kunne føre inntil 12 pax på sine mange og lange reiser. Man arbeider derimot med en ny forskrift når det gjelder inntil 12 pax. Den har vært ute på høring i flere omganger uten å bli satt ut i livet, hva enn det måtte bety. Her er høringsbrevet, med omtale av den nye forskriften. Redigert 15.August.2009 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
blueline Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Jeg tok kystskippereksamen for yrkesbåter i 1992 men hadde ikke fartstid på yrkesbåt og fikk derfor D5L sertifikat. Det er forlengst rotet bort. Hva gjør jeg for å skaffe meg et nytt et. Har fortsatt eksamenspapirene men alt annet er borte etter div. flyttinger. Har direktoratet et register over tidligere utstedte sertifikat? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.