Jump to content

Viktig melding: konvertering av eldre sertifikater til D5L/D5LA


Poseidon

Recommended Posts

Sjøfartsdirektoratet har nylig sendt ut et nytt rundskriv hvor man innfører en ny praksis for de som sitter med f.eks gamle utgåtte kystskippersertifikat eller høyere og som ønsker å konvertere disse til D5L / D5LA.

 

Tidligere har dette vært mulig uten hensyn til hvor gammelt det opprinnelige sertifikatet var, men nå setter man en grense; dog med en overgangsperiode frem til 31.12.2009.

 

Derfor: dere som eventuelt sitter med gamle sertifikat som etter STCW ikke lenger er gyldig - dere bør sørge for å få disse konvertert før året er omme! De som har vitnemål for D5L/D5LA og ennå ikke har søkt sertifikat bør også raske på, ellers foreldes vitnemålet . . . . .

 

Det aktuelle avsnittet i rundskrivet ser slik ut:

 

Ovennevnte inkluderer også utdanning til fritidsbåtskippersertifikat etter §4-2(13) i kvalifikasjonsforskriften. Konvertering av sertifikater etter eldre lov eller forskrift til D5L/D5LA vil fortsatt være mulig frem til 31.12.2009. Etter denne dato vil fritidsbåtskippersertifikat kun utstedes på grunnlag av utdanning av nyere dato (< 5 år) eller ved konvertering av høyere dekksoffiserssertifikater etter STCW-95 konvensjonen.

 

Husk at slike overgangsordninger stort sett er gunstigere enn det som kommer etterpå . . . . :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Er det D5L eller D5LA man skal søke om når man har et gammelt utgått kystskippersertifikat?

Det ligger vel i navnet kanskje? Kystkipper er for de kystnære havområder. D5LA er world wide.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Er det D5L eller D5LA man skal søke om når man har et gammelt utgått kystskippersertifikat?

Ja, og det vil avhenge litt av når du tok kystskippereksamen om du får D5L eller D5LA. Det avhenger delvis av om læreplanen på det tidspunkt inneholdt nok astronomisk navigasjon til at du får godkjenning for D5LA. Men uansett bør du søke i god tid før årets slutt . . . .

 

har D5LA - skulle gjerne hatt min D3. Noen enkel fix? :lol:

Nei, dessverre og dessuten må du vel ta jobben med deg ombord for seile nok til å beholde et høyere sertifikat :wink:

 

Det ligger vel i navnet kanskje? Kystkipper er for de kystnære havområder. D5LA er world wide.

Begrepet "Kystskipper" henger igjen etter gammelt. Nå heter det D5, dvs "Dekksoffiser kl 5". Fartsområdet kan variere endel med når sertifikatet er utstedt. Men hvis man hadde et pensum med tilstrekkelig astro så går det nok greit å få D5LA.

 

Jeg har netopp tatt d5l har igjen instrument eksamen 16 april. er jeg berørt her?

Hvis du "nettopp" har tatt de andre fagene skulle det ikke bety noe. Men ingen av fagene må vitnemålet må rekke å bli 5 år før du søker sertifikatet.....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Ser at D5LA er world wide, men hva hvilke rettigheter betyr dette i praksis? det er jo bare et fritidsbåtsertifikat uansett?

 

 

Forskjellen er fartsområdet sertifikatet gjelder for. D5L gjelder for fartsområdet stor kystfart

"Fartsområdet stor kystfart er alt farvann innenfor 20 nautiske mil fra kystens grunnlinje samt farvannet som ligger mellom en linje trukket fra Lindesnes (N) til Limfjordens (DK) vestre innløp - og en linje fra Karlskrona (S) til Svinemünde (D)."

 

Utenfor dette området gjelder ikke D5L så her må man ha D5LA som også har astronavigasjon.

Eksempel: Du ønsker å leie båt over 15m eller over 25brt (opp til 50brt) i middelhavet eller karibia etc.. eller dra på langtur med tilsvarende båt.

 

Enkelt forklart er D5LA det samme som D5L men med astronavigasjon og hvor fartsområde ikke er begrenset til Skandinavia.

Seiler med langturdrømmer

Link to post

Betyr dette at mitt fritidsbåtskippersertifikat (Deck officer Class 5 Pleasure craft) utstedt i 98 og sist fornyet i 2008, nå må konverteres til D5L(A) og at det ikke er gyldig etter utløpet av inneværende år? Ved fornyelsen i fjor ble det ikke påført utløpsdato, tidligere måtte det fornyes hvert 5. år.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Forskjellen er fartsområdet sertifikatet gjelder for. D5L gjelder for fartsområdet stor kystfart

"Fartsområdet stor kystfart er alt farvann innenfor 20 nautiske mil fra kystens grunnlinje samt farvannet som ligger mellom en linje trukket fra Lindesnes (N) til Limfjordens (DK) vestre innløp - og en linje fra Karlskrona (S) til Svinemünde (D)."

 

Utenfor dette området gjelder ikke D5L så her må man ha D5LA som også har astronavigasjon.

Eksempel: Du ønsker å leie båt over 15m eller over 25brt (opp til 50brt) i middelhavet eller karibia etc.. eller dra på langtur med tilsvarende båt.

 

Kan dette stemme? er ikke D5L bare noe norske greier som egentlig ikke er verdt en dritt i utlandet? Uansett kan du ikke seile båter under utenlandsk flagg med norsk sertifikat.

Så gir egentlig D5L noen rettigheter utover at du i Norge kan føre båt over 15 meter men under 50 bt (som blir sånn ca. 70 fot for en normal båt)? og blir ikke da D5LA da helt unyttig? Selvfølgelig sett bort fra en meget nyttig lærdom.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post
Kan dette stemme? er ikke D5L bare noe norske greier som egentlig ikke er verdt en dritt i utlandet? Uansett kan du ikke seile båter under utenlandsk flagg med norsk sertifikat.

Så gir egentlig D5L noen rettigheter utover at du i Norge kan føre båt over 15 meter men under 50 bt (som blir sånn ca. 70 fot for en normal båt)? og blir ikke da D5LA da helt unyttig? Selvfølgelig sett bort fra en meget nyttig lærdom.

 

Det virker ikke slik. På mitt står det Deck Officer Class 5 Pleasure Craft. Pleasurecraft up to 50 gt: Unlimited Trade Area. Utstedt av sjøfartsdir. i h.h.t. norsk lov, men jeg innehar denne 'utmerkelsen' kun på norske fartøyer. Jeg antar at dette sertifikatet tufter seg på internationale avtaler.

Link to post
Betyr dette at mitt fritidsbåtskippersertifikat (Deck officer Class 5 Pleasure craft) utstedt i 98 og sist fornyet i 2008, nå må konverteres til D5L(A) og at det ikke er gyldig etter utløpet av inneværende år?

Har du D5L så kan du utvide det når du måtte ønske, men du må legge ved vitnemål på bestått teori for å utvide fra D5L til D5LA. Har du dette vitnemålet er det nok lurt å sjekke datoen slik at du ikke må ta kurs og eksamen på nytt.

 

Om du har et sertifikat med teksten Deck Officer Class 5 Pleasure Craft på forsiden og teksten Pleasurecraft up to 50 gt: Unlimited Trade Area i rubrikken "eventuelle begrensninger" så er det et D5LA-sertifikat du har.

 

Kan dette stemme? er ikke D5L bare noe norske greier som egentlig ikke er verdt en dritt i utlandet? Uansett kan du ikke seile båter under utenlandsk flagg med norsk sertifikat.

Norske sertifikatregler gjelder for båter med norsk flagg. Andre land kan, om de ønsker, godkjenne et norsk sertifikat for sine båter. Og, det er en del land som godtar sertifikater fra andre land som dokumentasjon når de skal utstede sine egne sertifikater.

 

Hvor ivrige myndigheter i andre land er til å sjekke sertifikater varierer nok en del, men en ting er nok ganske sikkert. Kommer du i en situasjon med sammenstøt eller havari hvor myndigheter skal se på saken så kan du regne med å måtte legge fram dine papirer. Jeg vil tro at også forsikringsselskap kan være interessert i å få denne dokumentasjonen også.

 

Om du er på jakt etter et maritimt fritidssertifikat som blir godtatt i flest mulig land så bør du kanskje vurdere det britiske. Bare sørg for at du følger et autorisert opplegg. Det er dessverre en del juks, og det er dumt å bruke tid og penger på å skaffe seg et sertifikat som ikke virker likevel. Teorien for en RYA Yachtmaster Ocean er vel omtrent som for D5LA, men i tillegg til skriftlig og muntlig eksamen skal sensor godkjenne en kvalifikasjonsseilas på minst 600 mil distanse og varighet minst 96 timer (sammenhengende). Sånn sett er ikke D5LA bortkastet, men du får nok ikke konvertere et norsk sertifikat sånn uten videre. De britiske yachtmaster-sertifikatene kan utvides med STCW-kurs og da kan du søke det britiske kystverket om sertifikat for båter opp til 200 bruttotonn.

 

http://www.ryatraining.org/professional/co...atiscomend.aspx

 

Ok, det var en omfattende avsporing... :rolleyes:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Ja, men grei nok.

Man har sine gamle drømmer om å kaste siste rester av livet som landkrabbe over bord og kanskje få seg en jobb som skipper på ordentlig yacht (eller drive charter med egen skute). :yesnod:

 

Uansett, jeg kan anbefale båtkurs i den engelske kanal, med tidevann og tildels kraftige strømmer. En ukes praktisk kurs for et dayskipper tidal sertifikat er også en fin form for ferie. Det er på nivå med båtførerprøven pluss grundig praksis, men i tillegg får du praktisiert et annet språk og lærer litt om en annen båtkultur. (Tar du kurset vinterstid i den engelske kanal har du til og med dokumentert at du er båtfrelst så det holder. :saint: )

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
  • 4 måneder senere...

Hei

På mitt fritidsbåtsertifikat står det:

Deck officer Clas 5, pleasure craft.

Fartsområde: Stor kystfart.

 

Sertifikatet er utskrevet høsten 2000

 

Spørsmål som flg:

1.

Må dette konverteres før nyttår til D5L for å fortsatt kunne være gyldig?

 

2.

Tidligere var området for stor kystfart ned til Brest i Frankrike. Ser av D5L at området nå er vestentlig mindre?

 

3.

Tidligere kunne jeg kjøre inntil 12personer mot betaling (selvsagt kun dersom fartøyet er sertifisert), har dette også bortfalt?

 

Finner ikke noe om dette på hjemmesiden til kjøfartsdirektoratet.

 

Hilsen forundret

Link to post

Sertifikatet ditt er D5L, fs. Tror ikke du har behov for å konvertere.

 

Ønsker et derimot å bli kvitt begrensningen på fartsområde må du ta tilleggskurs for å få D5LA.

 

Skal du ha betalende passasjerer så må et nok ha gyldig sikkerhetskurs og legeattest i tillegg, men her er det visst endringer på gang. Båten et bruker til slikt må også ha riktig sertifikat.

Link to post

Sjøtummel;

 

Jeg antok vel egentlig at mitt sertifikat er ok og ikke trenger konvertering. Det er imidlertid greit å være sikker. Videre er jeg inneforstått med begrepene D5L og D5LA. Det som forundrer meg er at fartsområdet til D5L er blitt mindre. Når jeg tok eksamen var dette gjeldende ned til Brest.

 

Kjenner du til hva som er på gang mhp endringer vedr. passasjerer?

Finner ingenting om dette på sidene til sjøfartsdirektoratet. Det virker faktisk som om man nå ikke lenger kan ha betalende passasjerer. (tidligere var det maks 12 stk, forutsatt sertifisert båt etc)

 

På meg virker det som om D5L er blitt vingeklippet de siste årene. :crazy:

Link to post
Hvis reglene ikke inneholder noen om antall, så er det fritt fram vil jeg anta, selvsagt begrenset av båtens godkjenning mht. antall ombord. Så hvis det tidligere stod eksplisitt at det var maks 12 pax, og det nå er fjernet, så er det en utvidelse, ikke en vingeklipping :smiley: .....

 

Beklager fjordgrynt, men så enkelt er det nok ikke.

Akkurat tallet 12 pax ligger neppe an til å bli endret, det er nemlig godt forankret i en hel rekke internasjonale regler og avtaler. Det var også derfor at de gamle linjeskipene f.eks kunne føre inntil 12 pax på sine mange og lange reiser.

 

Man arbeider derimot med en ny forskrift når det gjelder inntil 12 pax. Den har vært ute på høring i flere omganger uten å bli satt ut i livet, hva enn det måtte bety. Her er høringsbrevet, med omtale av den nye forskriften.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...