Jump to content

OT...Nettleser

880

Recommended Posts

Har nå registret Opera nettleser. Har tidligere kjøt på gratisversjonen og syntes denne var kjapp. Med et par minutters test av "reg" versjon blir jeg bare imponert over farten.

Hilsen Webb frik......................

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Med et par minutters test av "reg" versjon blir jeg bare imponert over farten.

Betyr det at gratisversjonen er "bremset" eller er det bare reklamen som er vekk?

Jeg har lyst å bruke og bruker i enkelte perioder Opera men finner litt for ofte sider der den er ubrukelig, er det andre som opplever det samme?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Betyr det at gratisversjonen er "bremset" eller er det bare reklamen som er vekk?

Jeg har lyst å bruke og bruker i enkelte perioder Opera men finner litt for ofte sider der den er ubrukelig, er det andre som opplever det samme?

Hei SveinHa

Hastigheten er den samme på alle versjonene. Det som er forskjellen er at gratisversjonen har et lite vindu oppe til høyre som viser reklame. Betaler de ca 300,- + så slipper du denne reklamen. Denne reklamen er ikke skjenerende. Det som er fint er at du slipper alle "pop ups" og "spam" mail i denne versjonen.

Den nye versjonen av Opera 7.50 er svært bra, den finnes bare i engelskversjonen akkurat nå. Her er en link til nedlasting:

http://www.opera.com/download/index.dml?op...lng=en&ver=7.50

Husk å ta med JAVA skript.

Det kreves litt arbeid med å tilpasse den til ditt behov, men det skulle være overkommelig.

Er det noe dere trenger hjelp til så kan jeg bidra "litt".

Ja dette var dagens reklame. :cool:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Hei SveinHa

Hastigheten er den samme på alle versjonene. Det som er forskjellen er at gratisversjonen har et lite vindu oppe til høyre som viser reklame. Betaler de ca 300,- + så slipper du denne reklamen. Denne reklamen er ikke skjenerende. Det som er fint er at du slipper alle "pop ups" og "spam" mail i denne versjonen.

Den nye versjonen av Opera 7.50 er svært bra, den finnes bare i engelskversjonen akkurat nå. Her er en link til nedlasting:

Sorry, har rettet overskriften nu..

Kjører 7.50. Ved lasting av sider virker det som om det går en del fortere.

Har ellers samme problem som SveinHa, enkelte sider med under/tileggsmenyer virker ikke.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

• 4 måneder senere...

Tatt i bruk ny nettleser: iCab....  Nettbanken ville ikke godta min aksess mot Terra lengre; Fellesdata hadde endret noen parametre og dermed var jeg utestengt;  Etter mye søkearbeide på nettet fant jeg iCab; Kjæmpeprodukt! Raskeste leser jeg har hatt på min Macintosh. Baatplassen og andre siter spretter opp raskere enn før. En av årsakene er muligens forenklede fasiliteter og at programmet er mindre enn 5 Mb. Anbefales!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Mange fornøyde Operabrukere forstår jeg. Selv bruker jeg Avant Browser som egentlig bare er et shell til IE og gir IE den funsjonaliteten som Microsoft burde lagt inn for å gjøre den brukervennlig. Den er gratis og reklamefri, har popup stopper, Ad-blocker og er bra "customiserbar."

Anbefales til alle IE brukere: www.avantbrowser.com

Neinei, dette er jo IE i fåreklær. Og IE liker vi ikke.

Altså, mitt synspunkt på saken er følgende:

1) Hold deg unna IE (internett eksplorer, som følger med windows). Denne er treg, usikker, dårlig, ustabil, avdanket osv. Og den er faktisk det!

2) Hvilken nettleser du vil ha kommer litt ann på hva du bruker den til. Vil du at nettleseren skal ha drøssevis av funksjoner kan du bruke Opera (http://www.opera.no ), eller Mozilla (http://www.mozilla.org ). Begge disse er veldig fine, og kommer til både Windows, Mac og Linux. Trenger du en nettleser som kun er nettopp det bør du vurdere Firefox ( http://www.mozilla.org/firefox ). Denne er en slags lettversjon av Mozilla. Uansett hva man velger, det finnes nemlig masse, bør man holde seg unna alt som kun er "skall" for IE.

Selv bruker jeg Opera.

Her avslører jeg min uvitenhet om data  :flag:    Er det bare å logge seg inn på en av de linkene oleandreas her har listet opp, og laste ned ett eller annet, og så vips så har jeg en ny nettleser i funksjon  :eek::lol:   Eller er det verre enn som så ?????

JA

Du kan ha flere nettlesere på din PC. Jeg vil også anbefale Opera.

Når det gjelder Opera så anbefaler jeg at du ikke laster ned Opera inkludert Java, du laster ned den siste Java på Java sin hjemmmeside. http://java.sun.com/downloads/

Java trenger du til å kunne se visse sider som Teks-TV i TV2 osv.

Trenger du hjelp, sende meg en IM.

Når det gjelder Opera så anbefaler jeg at du ikke laster ned Opera inkludert Java, du laster ned den siste Java på Java sin hjemmmeside.

Den Java versjonen som følger med Opera nå vil oppdatere seg (nesten) automatisk. Når nye versjoner er tilgjengelige får du beskjed om det og etter et par museklikk er ny java lastet ned og installert.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Den Java versjonen som følger med Opera nå vil oppdatere seg (nesten) automatisk. Når nye versjoner er tilgjengelige får du beskjed om det og etter et par museklikk er ny java lastet ned og installert.

Dette var jeg ikke helt klar over, men grunn til at jeg anbefaler den nye Java versjonen var at den utgaven som fulgte mef Opera 7.54 var det problemer med. Den versjonen som ligger på Java sidene fungerer fint.

Har brukt Opera on and off i mange år (mest fordi den er Norsk !!), men ble veldig overrasker over Firefox - enkel og grei og ikke noe dill !!

Firefox begynner å få en bra prosentandel av markedet, har prøvd denne selv og synes den er vesentlig bedre en IE. Uansett så synes jeg Opera er mere komplett en både IE og FireFox.

Bruker selv Netscape 7.2 og må si at dette er den beste nettleseren på markedet.

"Alle" sider virker som de skal og den er reklamefri og gratis. Det beste er "tabs" som jeg

er blitt helt avhengig av å bruke. Nekter plent å trykke "tilbake-knappen" for å vente på en

side jeg allerede hadde oppe! Netscape inneholder også cockie-kontroll og pop-up-killer.

Anbefaler alle å teste ut denne. Den er dessuten "trygg" i bruk med hensyn til store-bills

internett exploder.

http://channels.netscape.com/ns/browsers/download.jsp

Hva er galt med IE? Kjørte opera (som alle skryter av) en stund, men synes det var for tung

ALLE nettlesere har både gode og dårlige sider, så også med Opera.

Jeg bruker BÅDE Opera og MSIE av følgende grunner:

• Opera har tabs slik at når en starter Opera kommer alle sidene jeg normalt bruker opp med en gang og det er 12-14 sider for tiden.
  • Har jo brukt et utall timer på leting etter båt de siste år og om en f.eks. setter opp et søk på finn.no og skal endre dette ved å trykke "tilbake" er alle tidligere valg tilbakestilt. Tilsvarende problemer på batborsen.no. Dette fungerer LANGT mer elegant på Opera.
  • Opera har pop-up stopper.
  • Opera har bedre sikkerhet innebygget.
  • Enkelte nettsider er designet spesielt for MSIE og der kan Opera ha problemer, spesielt i menyer.
  • På kartplotterPCen min (urgammel Toshiba Tecra på 233 MHz) blir Opera for tung og virker f.eks. ikke i det hele tatt på redigering/nye innlegg på baatplassen.no.

Hva er galt med IE? Kjørte opera (som alle skryter av) en stund, men synes det var for tung

Problemet med IE er vel egentlig ikke selve programmet, funksjonalitet mv. , men det faktum at absolutt alt som finnes av virus, pop-ups, hijackers og annesn shitt er spesialdesignet for å ramme IE. Selvfølgelig ikke noe skikkelig viruskontroll, pop-up killer osv kan hanskes med, men noen foretrekker vel å ta problemet ved roten, istedet for å "fikse på" dette i ettertid.. ?

Suzuki

No boat needed..

Jeg har prøvd både Netscape, Opera og Firefox. Opera virker mest proft av disse, men kan virke litt voldsomt, et utall funksjoner og knapper, menyer og undermenyer samme hvor du beveger deg. Jeg synes det er for mye i samme mix. Bl.a. derfor har jeg også gått tilbake til Internett Explorer, irriterende egentlig, for jeg misliker Bill Gates "monopol" sterkt. Men IE er, på tross av sitt noe alderdommelige preg (eller kanskje nettopp derfor?) en enkel, oversiktlig og grei nettleser. Og du vet at du får frem de sider du vil ha frem!

Nå har jeg oppgradert til Windows XP SP2, og da er også popup-killeren i IE på plass, meget effektiv, så da er også det argumentet mot IE borte.

Problemet med IE er vel egentlig ikke selve programmet, funksjonalitet mv. , men det faktum at absolutt alt som finnes av virus, pop-ups, hijackers og annesn shitt er spesialdesignet for å ramme IE. Selvfølgelig ikke noe skikkelig viruskontroll, pop-up killer osv kan hanskes med, men noen foretrekker vel å ta problemet ved roten, istedet for å "fikse på" dette i ettertid.. ?

Suzuki

Og det virker som at IE er spesialdesignet for å være særdeles enkel å ramme.  :fishing:

Det har heller ikke skjedd noen særlig utvikling på IE de siste 3 årene , annet enn diverse tetting av gapende sikkerhetshull.

Bruker selv Opera til all vanlig surfing på nettet, føler meg rett og slett handicappet dersom jeg blir nødt til å bruke IE.

Har ikke hatt tid til å teste Firefox enda, men det virker som at den blir et mer og mer aktuelt alternativ.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 4 uker senere...

Nytt OT-problem !

jag vill skapa en CD som starter automatiskt när jag stopper den i PC'n

og drar igang ett HTML-dokument som jag skapat själv.....

hur gör jag det ?

på en gammel CD jag har finns det tre filer

-autorun fil

-en.exe   fil

- en HTML-fil   som er startsidan  (som jag vill skall komma opp automatiskt, när jag putter in CD'n)

i autorun filen står det

[AutoRun]

open=start.exe

icon=start.exe,0

exe.filen kan jag ikke åpne  :nonod:

o HTML-filen er ett konverterat Word-document med hyperlinker vidare til andre dokument på CD'n!

hur skaper jag en exe.filen ??????

S/Y Gunga Din

Hei!

Har tre maskiner i heimen som alle blir brukt flittig på nettet, har tidligere hatt mye maskintrøbbel og stadig nye store utgifter til nye betalprogrammer for sikkerhet for å få bukt med dette. Men alikavel mye problemer og stadig et bedre program og nye utlegg.........!

Har nå med hell satset på lik konfigurasjon av alle maskiner med tilgjengelig GRATIS programvare for sikkerhet.:

Brannmur : Zonealarm - som oppraderes aut. ved nyvinninger/nødv. oppgraderinger.

Viruskontroll: AVG 6.0 Antivirus - med aut. oppdatering av v. definisjoner og programforbedringer.

Synes at IE nå har fungert greit hos meg, spesielt etter XP SP2 oppgraderingen. Vet jo fordelen med at den fungerer på alle sider/nettbanker o.l.

Må her nevne at jeg i tillegg alltid har kjørt SpywareBlaster 3.2 , som er et GRATIS program som "holder ute" det meste av adware og Spyware fra overhode å installere seg og/eller kjøres på maskinen gjennom bruk av IE.

Dette la jeg merke til i praksis tidligere, at uten dette programmet , så hadde både Spybot S&D og AdAware SE, stadig veldig mange funn av slikt søppel på maskinene (og laget etterhvert trøbbel) som jeg måtte slette........, men nå etter installeringen av SpywareBlaster 3.2 finner disse programmene aldri noe slikt mere.

Har aldri mere trøbbel, og hverdagen har blitt helt annerledes  -  MEN vil nevne at jeg i tillegg har lagt inn Firefox (www.firefox.no), som jeg bruker til vanlig surfing, veldig sikker, rask og brukervennlig browser.

Til slutt:

Last ned CCleaner 1.15, som også er GRATIS og som renser maskinen for alt crap og søppel som "bygger seg opp" på en maskin i normalt bruk over tid - renser automatisk også IE og Firefox for brukerspor enten automatisk eller ved et tastetrykk.

Alle mine maskiner og mange andre av venner ellers, som bruker denne malen, i tillegg til vanlig fornuft og årvåkenhet til hva man åpner av e-post og ellers laster ned - har fått maskiner som det aldri er mere trøbbel med.

Det er nesten som med båtene våre jo, - med godt stell og vedlikehold - bare går og går de og gir oss mye glede.....!

Ship O'Hoi

:flag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...