Jump to content

OT...Nettleser

880

Recommended Posts

Mozilla Firefox 1.0 , ble lansert over hele kloden igår 9. november.

Har du ikke prøvd den eller satt deg inn i hva dette handler om - funksjonalitet og sikkerhet i høysetet - så logg deg inn på www.firefox.no og last ned , den er på bare ca. 5 Mb og funkerer utmerket!

Der finner du også Mozilla Thunderbird , som er et e-post program med spamfilter og ellers sikkerhet i høysetet. (ser at siste ver.0.9 ikke er kommet på norsk foreløpig)

Virus og adware/spyware kommer i hovedsak gjennom IE og Outlook Ekspress, så det er en veldig god grunn til å sjekke dette ut som en alternativ installasjon - slik at det kan testes ut av hver enkelt!

Vel - vel , bare en anbefaling!

Ship O'Hoi :sailing:

Lastet også ned FF 1.0 igår,

virker noe "rensket" for meg som langvarig opera-bruker , men den virket da absolutt meget rask og grei. Kjapp å starte opp (Noe Opera slett ikke er - når jeg åpner 10-20 sider i slengen...)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har brukt vanlig Mozilla nå i noen uker. Er ikke imponert:

- trykker du på en link i en email så plukker'n et eller annet åpent nettleservindu istedenfor å åpne et nytt et - kjedelig dersom det var vinduet som spiller et radioprogram

- på den bærbare henger den seg opp noen ganger slik at jeg må ta ut batteriet

- en aller annen oppførsel med cookies slik at jeg må bruke IE allikevel i noen få tilfeller (eller må passe på å la være å bruke 'www.' først).

- pluss noe annet tull som jeg ikke kommer på i farten

En del av det kan muligens ordnes vha instillinger, andre kan være at det er riktig oppførsel egentlig, men da liker jeg 'feilen' i IE bedre

Tilhørende epostklient er det ikke så mye tull med. Med OE kunne jeg kopiere hele epost-databasen til en annen maskin og starte OE på denne maskinen og hadde da kopi av alle emailer tilgjengelig der. Muligens det går også her, men har ennå ikke prøvd

Noen som kjenner en epostklient som IKKE bygger opp sin egen databasestruktur men heller bruker windows sin katalogstruktur isteden? Er lei av å ha emailene ligge et annet sted enn dokumentene ellers - og ja, jeg vet at jeg kan lagre emailer som .eml, men det er ikke det samme

Hvis flere hadde brukt f.eks. Firefox ville det også kunne ha en gunstig effekt på vårt forbruk av båndbredde.

Etter at vi reduserte emnelisten fra 50 til 30 emner har det gått markant ned, så emnelisten er definitivt "ansvarlig" for en god del av forbruket.

Firefox fungerer slik at man ved å klikke på scroll-hjulet åpner linken i en ny tab.

På denne måten kan man ta frem de tråder som er intr. på emnelisten uten å gå frem og tilbake og reload'e denne mange ganger.

(Man kan oppnå det samme med IE ved å høyre-klikke og velge Åpne link i nytt vindu, alt. shift-klikk.)

Noen som kjenner en epostklient som IKKE bygger opp sin egen databasestruktur men heller bruker windows sin katalogstruktur isteden? Er lei av å ha emailene ligge et annet sted enn dokumentene ellers - og ja, jeg vet at jeg kan lagre emailer som .eml, men det er ikke det samme

Hei Andreas!

Forstår godt problemstillingen - har kjent det på kroppen selv vet du!

Og min løsning som jeg har brukt med stor tilfredstillelse: Samler / importerer / eksporterer all epost jeg vil ta vare på tii min Outlook 2003 - som jeg bruker som sentral til alt ellers også, som notater / avtaler / kontaktinformasjon o.l.

Dessuten har jeg et program som sync'er den ønskede  infoen, hvis jeg ønsker det, med min Sony/E Z600 mobiltelefon.

MEN det største clue'et, synes nå jeg da, er at i min hverdag der jeg bruker min laptop mye og en hoved/ stajonær maskin omhverandre, er at jeg bruker et program som automatisk syncroniserer outlook'ene på de to maskinene når jeg ønsker det.

Og ja, backup av hele Outlook informasjonen taes regelmessig i en enkelt fil, som sikkerhet eller ved behov for reinstallasjon eller bare opprette alt i en smell på en ny maskin!

Og den geniale mappestrukturen og oversikten etter alle mulige kriterier over bl.a. mailer som man kan ha og tilpasse selv i Outlook 2003,.........VEL - VEL - jada, - det høres kanskje ut som at jeg er tilfreds med systemet etter mine behov og det er jeg, det fungerer utmerket sammen hele pakken. :flag:

Ship O' Hoi :sailing:

Hvis flere hadde brukt f.eks. Firefox ville det også kunne ha en gunstig effekt på vårt forbruk av båndbredde.

Etter at vi reduserte emnelisten fra 50 til 30 emner har det gått markant ned, så emnelisten er definitivt "ansvarlig" for en god del av forbruket.

Jeg bruker "tilbake" når jeg har lest et emne og da ligger emnelisten cachet slik at den ikke leses fra serveren på ny. Det ser jeg pga at den dukker opp momentant og det emnet jeg nettopp har lest står fremdeles markert med "Ny". Dette gjelder Opera, tror ikke det virker slik i MSIE.

Elers så synes jeg innlegg forsvinner svært så fort til side 2 men jeg skjønner hvorfor :cryin:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Har nu lastet ned og installert Firefox, kan bare ta av hatten for denne, mangler mange funksjoner men er meget rask.

Kjører flere nettlesere i sanntid, men denne er så langt den raskeste...............

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Hei.

Har også testet denne nettleseren, men finner ingen fordeler, kun ulemper. Standard html-koder for bakgrunnsfarge forstår den dårlig når den er satt i et css-script, og tabeller blir i enkelte tilfeller uleselige.

Håper ikke alle går over til denne. Hittill har jeg sørget for at mine hjemmesider funker i IE, Netscape og Opera. Og der får grensen gå. Å spesialtilpasse for ennå en nettleser, har jeg ikke kapasitet til. Validiterer sidene mine iht.  Bilde  får det greie seg.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg bruker "tilbake" når jeg har lest et emne og da ligger emnelisten cachet slik at den ikke leses fra serveren på ny. Det ser jeg pga at den dukker opp momentant og det emnet jeg nettopp har lest står fremdeles markert med "Ny". Dette gjelder Opera, tror ikke det virker slik i MSIE.

Jo da, det er likedan i MS IE.

Og til Ingar - jeg skjønte ikke dette med MS IE og norske tegn i web-adressen. båtplassen.no gå helt greit hos meg. ?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Ok, du har antagelig installert IE-tillegget for norske tegn?

Vet ikke helt, jeg installerer alle oppdateriner som kommer fra MS. Har også installert service pack 2. Trodde da jeg hadde gjort meg bort, men på andre installsjonsforsøk gikk det greit. Så da jeg jeg sikkert også tillegget for norske tegn.

Og bare for å presisere - når jeg taster inn båtplassen.no så kommer jeg inn på riktig sted. Etter et par sekunder endres web-adressen til baatplassen.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...