roaldbj Startet 2.April.2009 Link til dette innlegget Startet 2.April.2009 Jeg har til sommeren tenkt å bruke Google Earth til planlegging av seilaser. Jeg har hittil benyttet gratisversjonen av Google earth. Bildet er fra småbåthavna i Fredrikshavn. Det er også spennende å se på bildene fra Vestkysten av Sverige - men da flyr tiden fort... Er det noen som har erfaring med bruk av dette programmet til seilasplanlegging. Jeg ser at man kan få en proffversjon for $400. Har noen erfaring med forskjellen mellom gratisversjonen og betalversjonen? Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 GPS-tilkobling hvertfall :) JRO Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Jeg må også legge inn bilde av havna jeg besøker hver sommer: Anholt i Kattegat. Vanligvis er det om sommeren smekkfult i denne havna. Jeg vet ikke hvor ofte Google Erath bildene skiftes ut. Noen som har informasjon om dette? Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 "7 day free trial" https://registration.keyhole.com/setup_trial_kh_initial.html Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 JRO - med GPS koblet til PCen så vil Goggle Earth sentrere seg om denne posisjonen i gratisversjonen av programmet. Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Åja. Jeg får melding om at jeg må ha plusversjonen for å bruke gps. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Jeg har hele tiden posisjonen fra GPSen på Google Earth uten at jeg har betalt noe som helst - i alle fall ikke som jeg vet om. Ikke lett å vite hva som overføres fra bankkontoene mine nå i den elektroniske tidsalderen. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Roaldbj. skreiv "da flyr tiden fort..." 10292 innlegg frå Roaldbj. 292 berre i år. Eg undrar på korleis du har tid til dette.... Ask Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 (redigert) Jeg synes ikke GE er noe særlig verdt på svenske vestkysten. Man skal være godt kjent i Strømstad for å ha glede av dette. Men Østerbyhavn på Læsø, helt OK Redigert 2.April.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Brukte GE første gang jeg skulle seile 2 uker på høsten 2005 i Hellas. fant flott ankringsplasser, avstander, rett å slett super for planlegging. ------ skal til hellas å seile i sommer, og GE er i bruk nå også. isammen med god boka, (som jeg nå ikke husker navnet på ) Men langs Norskekysten er jo "Norgeibilder" best. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Gunga Din Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Man skal være godt kjent i Strømstad for å ha glede av dette. det er vel etter du har vart på Systemet o bukret som bilden blir sånn !! radar o AIS -transponder anbefalles Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Thorlyn Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Bruker google til og planlegge dagsetapper ihht avstander og drivsoff tilgjenlig når jeg går fra uk.. brukte det sist og bruker det igjen nå.. Avstandsmåla stemmer meget godt med det faktiske.. Helt topp Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
mhemil Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Avstandsmålingen i GE er veldig nøyaktig. Testet dette på et par løpebaner i oslo, dvs valgte "path" og målte banene. Begge endte på 400 m +- noen få centimeter. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Bruker Google Earth til planlegging av fottur i England , men jeg synes bildekvaliteten i Norge/Sverige er alt for dårlig til detaljplanlegging - enten det er til lands eller vanns. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Jeg vet ikke hvor ofte Google Erath bildene skiftes ut. Noen som har informasjon om dette? Det kan ta år mellom hver oppdatering. Det er de enkelte land/kommuner som må bestille bedre oppløste eller nyere bilder om de vil ha det inn. Det er et år eller to siden jeg leste dette, så det er mulig det er annerledes nå. i fjor sommer var kartet over havnen der jeg har båten (på grensen mellom oppegård og Oslo), fra 2002. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
roaldbj Svart 3.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Flott med så mange kommentarer til Google Earth. Planen i sommer er å seile med Google Earth koblet opp kontinuerlig via ICE og USB GPS. Dermed får jeg mulighet for å sjekke ut kvaliteten i seilingsområdene som hovedsakelig blir i sørlige deler av Kattegat. Kanskje også Kielerkanalen og til Helgoland - ett av mine favorittsteder. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Jeg deler synspunktene om at svenskekysten kan være og er dårlig monitorert av Google Earth. Imidlertid finner man mange steder denne situasjonen med flott detaljbilder. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Jeg er litt skeptisk til aktualiteten til bildene på GE. Dette bildet er av Knutvika i Larkollen. Her kom det i fjor sommer en småbåthavn med ca 200 båtplasser her. Det arbeidet startet i mars 2008 - så bildet må være eldre enn det Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.