M/S Bastard Startet 2.April.2009 Link til dette innlegget Startet 2.April.2009 Motoren gikk i går men ikke i dag Etter filterbytte i går så luftet jeg, og startet motor. Den gikk vel en halvtimes tid før jeg dro hjem. Når jeg skulle starte opp i dag så gikk den i 5 sekunder og stoppet. Ante meg at det var luft som var problemet, og det stemte. Forsøkte og lufte i dag, men ble aldri ferdig. Kommer en del luft. Mellom tank og fødepumpe sitter filter med vannutskiller. Og orginalmontert filter mellom fødepumpe og høytrykkspumpe. Vilken rekkefølge skal dette luftes i, regner med at det bare skal luftes på filtre? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Hei. Eg kjenner ikkje til din motor, men det er vanlig at det skal luftes på høgtrykkspumpa også på eldre motorer. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 2.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Motoren er forresten en 91 modell, og hvor kan da lufteskruen sitte da? Sitér dette innlegget Link to post
scania Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 (redigert) hvis motoren står i feil posisjon vil ikke fødepumpa ta siden den går på kamakslingen,drei motoren litt på startern og prøv igjen.du kjenner det med en gang om han tar.under dekslet på toppen av fødepumpe sitter det en sil som kanskje må blåses rein,men dette vet du sikkert. trodde vi snakket om noe på 80 tallet,det er samme som jeg har,men da har du nyere.på høytrykkspumpa sitter det 2 skruer med kontramutter,disse må luftes på min. Redigert 2.April.2009 av scania (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Den sitter som regel på toppen av pumpa. Regner med at du har rekkepumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord-duden Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Hei, du må begynne å lufte på grovfilter/vannutskiller. Regner med at du har skiftet både grov og finfilter. Ettersom grovfiltret sitter foran fødepumpe må det ikke åpnes noen skrue for å lufte på dette, luft dras da inn i systemet. Åpne lufteskruen på finfiltret og pump til det ikke er mer luft igjen og steng lufteskruen. Tips: Heng ei lita bøtte under filtret som samler opp diesel. Videre til høgtrykkspumpa dersom det er lufteskru der men hvis ikke gå videre til dysene. Løsne litt på mutteren til et par tre dyser og kjør på startmotoren - evt luft vil nå komme ut som skum. Steng dysene og vips.............så går den. Perkinsmotorer er noe herk mht lufting dersom båtmotorer er like kranglete som traktormotorer. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 2.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Takker for tipsen her, da trår jeg til i morgen igjen. Må på fjorden en tur i morra, så dette må fikses Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Hei Jeg syns det var rart at motoren gikk en halv time igår men ikke idag. Det tyder på at det er noe som ikke er tett. Er du sikker på at du har fått på plass alle pakninger på filter? Hilsen Smapala Sitér dette innlegget Link to post
scania Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 hadde det problemet på en traktor jeg hadde.den gikk hele dagen,men ver morgen måtte jeg lufte.det var tilbakeslagsventilene i fødepumpa som ikke holdt tett(tanken lå jo under motoren)så dieselen rant tilbake og da blei det luft i systemet Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 2.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Ja, syns det var rart den gikk i gåt og ikke i dag. Tar en full gjennomgang i morgen, litt lettere på dagtid enn og surre med dette på kveldstid Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Har motoren stoppet p.g.a luft! Kan det hende du må lufte på dysene Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
M/S Bastard Svart 5.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2009 Lufting var gjort på fem minutter, ved lufting på dyse. Da vet jeg ihvertfall det til neste gang. I dagslys så jeg også at der var lufteskrue på dieselpumpa. Der var det ikke noe luft, så den må ha ligget ved dysene Sitér dette innlegget Link to post
bert Svart 5.April.2009 Link til dette innlegget Svart 5.April.2009 Hei, da blir det vel en ettter lengtet sjøtur da vel ? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 5.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2009 Ja, blir nok en runde på fjorden i dag Sitér dette innlegget Link to post
Hallais Svart 5.April.2009 Link til dette innlegget Svart 5.April.2009 Vilke filter har du? Hvis du har CAV med alle gummipakninger kan det være trøblete å få tett etter filterbytte. Hadde dette filter på en Perkins. Skiftet filter med alle pakninger, startet motor, alt ok. Etter 2 timers kjøring av motor, stopp. Luft i systemet med ny lufting og alt ok. Ny kjøring i ca 2 timer, luft i systemet igjen. En liten lekkasje i gummipakning på filter som ikke ble oppdaget. Tips : Har du CAV med alle pakninger, skift til annet filtersystem. Hallais Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.