Jump to content

Lufte dieselsysemet på en Perkins 4.236

M/S Bastard

Recommended Posts

Motoren gikk i går men ikke i dag :confused:

Etter filterbytte i går så luftet jeg, og startet motor.

Den gikk vel en halvtimes tid før jeg dro hjem.

Når jeg skulle starte opp i dag så gikk den i 5 sekunder og stoppet.

Ante meg at det var luft som var problemet, og det stemte.

Forsøkte og lufte i dag, men ble aldri ferdig. Kommer en del luft.

Mellom tank og fødepumpe sitter filter med vannutskiller.

Og orginalmontert filter mellom fødepumpe og høytrykkspumpe.

Vilken rekkefølge skal dette luftes i, regner med at det bare skal luftes på filtre?

hvis motoren står i feil posisjon vil ikke fødepumpa ta siden den går på kamakslingen,drei motoren litt på startern og prøv igjen.du kjenner det med en gang om han tar.under dekslet på toppen av fødepumpe sitter det en sil som kanskje må blåses rein,men dette vet du sikkert. trodde vi snakket om noe på 80 tallet,det er samme som jeg har,men da har du nyere.på høytrykkspumpa sitter det 2 skruer med kontramutter,disse må luftes på min.

Redigert av scania (see edit history)

Hei, du må begynne å lufte på grovfilter/vannutskiller. Regner med at du har skiftet både grov og finfilter.

Ettersom grovfiltret sitter foran fødepumpe må det ikke åpnes noen skrue for å lufte på dette, luft dras da inn i systemet.

Åpne lufteskruen på finfiltret og pump til det ikke er mer luft igjen og steng lufteskruen.

Tips: Heng ei lita bøtte under filtret som samler opp diesel.

Videre til høgtrykkspumpa dersom det er lufteskru der men hvis ikke gå videre til dysene.

Løsne litt på mutteren til et par tre dyser og kjør på startmotoren - evt luft vil nå komme ut som skum.

Steng dysene og vips.............så går den.

Perkinsmotorer er noe herk mht lufting dersom båtmotorer er like kranglete som traktormotorer.

Vilke filter har du? Hvis du har CAV med alle gummipakninger kan det være trøblete å få tett etter filterbytte. Hadde dette filter på en Perkins. Skiftet filter med alle pakninger, startet motor, alt ok. Etter 2 timers kjøring av motor, stopp. Luft i systemet med ny lufting og alt ok. Ny kjøring i ca 2 timer, luft i systemet igjen. En liten lekkasje i gummipakning på filter som ikke ble oppdaget.

Tips : Har du CAV med alle pakninger, skift til annet filtersystem.

Hallais

Krokede ror gjere lang fjord.

Mvh, "Minitrawler" Hallais

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...