Jump to content

Fjernet dekor, fargeskille på gelcoat

Vikane Inlander

Recommended Posts

Fjernet noe oppskrubba dekor på båten, det viste seg da at gelcoaten var noe hvitere der dekoren stod og jeg har nå fått et ganske synlig skille.

Noe tips til hva jeg kan gjøre ?

Prøvde litt med maskinpolerer og rubbing i dag, hjalp litt etter å ha gått over to ganger, men skal dette bli bra får jeg jo en ganskje drøy jobb med å få resten av båten like hvit som under de gamle merkene :(

Du kan jo prøve og bestille nye klistermerker. Det har jeg gjort til mineldgamle Silver Viking

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Du kan jo prøve og bestille nye klistermerker. Det har jeg gjort til min eldgamle Silver Viking

Når klistremerka til utenbordsmotoren kosta 1500 kr, tipper jeg disse koster x antall ganger mere, de er temmelig store, så det er ganske utelukket er jeg redd

Vil man ikke ha klistremerkene så vil man ikke, men synes man det er ok å ha dem så burde man i alle fall spørre om de er tilgjengelige og om pris. Er det veldig dyrt er det jo bare å la være, men ellers...... :yesnod:

Jeg fikk i går levert med posten 18m (!) med dekorstriper til min 1993 Skibsplast 450VS og 2 stk Skibsplast-dekaler samt 2 stk 450VS-dekaler. Jeg bestilte dette samtidig med ny kalesje. Det er nødvendig med nesten 18 m dekorstriper da disse er både over og under fenderlisten (4Xstriper). De originale klistremerkene kom seg på kun ca 800 kr og det synes jeg er billig. Regner dette som småpenger for å "freshet" opp båten ved å få bort de solblekede og til dels avslitte klistremerkene fra 1993.

Jeg har bare 2 merker som ikke er spesielt store, disse skulle silver plast ha 100,- for

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Skal underøke en gang til med tanke på pris på dekor, men båten er en italiensk Selva, alt er dyrt der kanskje.......?

Motoren er en yamaha med selva klistremerker, en propell til denne koster over 1000 kr mere hos den norske selva importøren, enn hos yamaha :crazy:

Har vurdert det med våtsliping, og har litt tro på at det kan funke, raser raskt over det med et 2000 papir på eksenter-sliperen.

Du kan prøve Hempel sin gelcoat cleaner. Den i pulverrform, ikke sparay.

Leste litt om beskrivelsen av den, tror neppe den gjør jobben i dette tilfelle.

Ser ut til at vannsliping av hele skroget utvendig er alternativet til ny dekor, det blir da pris på dekor opp mot jobben det er å vannslipe, pest eller kolera :cryin:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...