jonsverre Startet 22.Mai.2004 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2004 Hei, er det noen som har tips til hvorfor en Yanmar 1GM (82 mod) starter tregt når den har stått noen dager uten bruk? Det tar 2-4 minutter å få motoren i gang. Når den skal startes lar jeg ikke startmotoren dra mer enn 3-5 sek, den går litt lengre for hvert forsøk, helt til den går som den skal. Kan jeg hjelpe den i gang litt med å øke dieseltilførselen under start ? Er det mangel på forvarming som er problemet? Forrige eier byttet startbatteri før jeg overtok båten og satt feilaktig inn et fritidsbatteri, tenkte å bytte dette på sikt, men kan dette være grunn til problemet? Må legge til at motoren går som en klokke når den er varm, og starter greit igjen i timene etter at jeg har kjørt den. Alle tips & råd tas i mot med takk. Sitér dette innlegget Link to post
skippy Svart 22.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2004 Hallo. Har svart på denne problemstillingen tidligere. Hadde også startproblemer etter å ha ligget noen døgn. Det som hjalp meg var å bruke håndpumpa og pumpe opp trykket igjen uten og løsne på noe ting. Virket for meg som den mistet trykket eller at dieselen renner litt tilbake. Johnny Sitér dette innlegget Link to post
TommyJ00 Svart 22.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2004 Jeg slet med det samme med min Volvo Penta 2003. Problemet ble løst ved å kjøre starteren et par sekunder før jeg dytter stopperen inn. Sto i manualen at dette skulle gjøres. Nå starter den emiddelbart når stopperen er dyttet inn. mvh GipsyGirl Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 22.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2004 Hadde en Yanmar 2qm som alltid var litt treig å få i gang. Den trengte typis 2x10 sekunder kinning på starteren før den kom. Hvis du kun kinner 3 sekunder kan det kanskje være litt lite? Vær likevel obs på at du ved langvarig kinning muligens bør stenge bunnventilen for å unngå at vann fra eksosen blir trukket tilbake og inn i motoren. Forøvrig er første bud å sjekke at du har nok strøm. Prøv med et startbatteri og lad det skikkelig opp med en lader først. Sjekk også alle kontakter fra batteri og frem til startmotor for irr og at det er skikkelige ledninger. Ville i alle fall sjekket det elektriske før jeg gjorde noe mer! Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 22.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2004 En dieselmotor som skal starte må ha god kompressjon og nok mat. God kompressjon er avhengig av at ventilene tetter godt og at stempelfjærene gir god tetning rundt stemplene. Derfor vil en motor som er slitt ofte ha startproblemer når den er kald. Kinning på starten fører til at olje kommer rundt i systemet - også langs cylinderveggene - og det kan hjelpe på tetningen og dermed kompressjonen. Men den mest alminnelige årsaken er nok allikevel "mangel på mat"; de fleste dieselmotorer kan man med fordel sette regulatoren på ca halvt pådrag når man skal starte - og så straks redusere til tomgang når den tenner. Hvor meget pådrag pleier du å ha? Å dra motoren noen sekunder med stoppknappen i funksjon er en fin vane; det bidrar til å pumpe smøreolje rundt i systemet, og som nevnt: det kan bidra til bedre kompressjon. Lykke til! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.