Jump to content

Påhengsmotor og gummibåt på badeplattformen

John Kjell

Recommended Posts

Skulle gjerne hatt både en påhengsmotor og en gummibåt bak på badeplattformen. Fra før har jeg en badestige der. Tenker meg at stigen slår jeg ned når gummibåten skal løftes opp i snappdaviter og løfter stigen deretter. Men vil ikke gummibåten og påhengsmotoren stå i veien for hverandre? Finnes det en avtakbar motorbrakett som kan monteres på plattformen og takes av når motoren ikke brukes? Tror motoren vil være mer av veien om den lagres i et feste utvendig på bakskottet. Er det noen som har funnet en god løsning på dette, å kombinere badestige, brakett for påhengsmotor og gummibåt. Jeg har søkt og lest det som finnes her, tror jeg, uten å ha funnet en god løsning.

tror snap davit importøren i Norge endelig har tatt inn det motorbeslaget som Weaver har utviklet. Det gjør at motoren kan stå på jolla hele tiden

her ser du hvordan vi løste dette på Nidelv 300 - den har ganske trang badeplatform.

nidelv_300_snap_davit.jpg

nidelv_300_snap_davit_med_jolle.jpg

det finnes også braketter så du kan feste motoren liggende på badeplatformen. sist jeg sjekket hadde Maritim slike

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg tror jeg har lest alt på dette forumet pluss det meste av kataloger, før jeg spurte. Det nærmeste jeg er kommet er å bruke lange daviter slik at gummibåten komme langt ut fra plattformen. Da blir det plass til motorbrakett og stige, men dette er en dyr løsning samtidig som det blir avstand mellom båt og gummijolle. Har så langt ikke funnet noen helt god løsning.

Hei!

Bildet nedenfor viser hvordan jeg lagde "jollestativ" med snapdaviter på vår Nidelv 28. Problemstillingen her var å få jolla så langt bak at den ikke kolliderte med ankeropplegget. Løsningen gir justeringsmuligheter både ut-/bakover og sidelengs, samt når det gjelder avstanden mellom snapdavitene. Snapdavitene her er av typen "Grip", men med litt tilpasninger så bør vel nesten hvilken som helst type snapdavider kunne brukes. Badetrappa var ikke montert da bildet ble tatt, men den er festet helt ytterst på SB side av badeplattformen, utenfor "jollestativet". Badetrappa er av "teleskop"-typen, og kan slås ned/opp uten at den kommer i konflikt med gummibåten.

jollestativ_002.jpg

Hei, takk for oversiktlig bilde. Ja, noe sånt vil fungere. Dette har du laget selv, sier du? Antar at jeg da må forsterke plattformen, det blir et kraftig moment når gummibåten kommer så langt bak. Jeg har også et ønske om å ha en motorbrakett på plattformen. Ønsker å bruke en liten påhengsmotor både til gummibåten og til en reservemotor til båten ved eventuell motorstans. Denne blir det kanskje plass til i "brønnen mellom plattformen og tverrliggeren?

Bitteliten, hva slags daviter er det du bruker? Hva heter de og eventuell leverandør?

Dette er weaver avtagbare snap davit modifisert av Nidelv ved at de er hevet opp for å komme klar av ankeret. På stb side av båten er det en brakett slik at hele sulamitten kan tas av. På bb side er braketten festet i ankerrullen. Dette var første N300 Nidelv leverte dette til - senere er den solgt til mange.

Påhengerfestet er lagd av nidelv.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Dette har du laget selv, sier du? Antar at jeg da må forsterke plattformen, det blir et kraftig moment når gummibåten kommer så langt bak.

Ønsker å bruke en liten påhengsmotor både til gummibåten og til en reservemotor til båten ved eventuell motorstans. Denne blir det kanskje plass til i "brønnen mellom plattformen og tverrliggeren?

Det ble nok litt upresist fra min side her. :blush: Jeg tegnet, en lokal "smed" kuttet og sveiste og jeg monterte.

Badeplattformen min har skråstøtter på undersiden inn mot akterspeilet på båten, så noe ekstra avstivning er det ikke behov for her, men dette må jo selvfølgekig vurderes avhengig av konstruksjonen i ditt tilfelle. Jeg kan stå på den ytterste "ramma" uten noe problem.

På min båt hadde det sikkert vært plass til "hjelpemotor-brakett" på styrbord side av ankervinsjen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...