Jump to content

Kjøpe Viksund 31 Combi, lasteevne, generelle erfaringer?

HomeFunk

Recommended Posts

HeiHei alle Båtfolk :smiley:

Min husvært var nylig "søraførr" å kjøpt seg en Viksund 31 Combi, å i forbindelse med denne båt typen, så har jeg noen spørsmål. båten kommer oppåver hit med fraktebåt. :smiley:

Har prøvd å søkt her på forumet, Google, og på viksund sine egne sider ink. forumet dær, etter svar men lite med info å finne :smiley:

1. Hva er lasteevnen på disse båtene? i rom å på dekk?

2. hvordan er disse båtene skjenerelt?

3. noe man burde sjekke grundig ved sjøsetting?

4. ellers noe man burde vite om/ ha i bakhodet ?

Takker for svar :cheers:

Har lyst på båt, i type sjark o.l.

Har ingen/liten erfaring me båt og sjø-livet.

Ønsker info om ulike trebåter(typer?) dens fordel og "bakdel"

info kan sendes pr IM eller Email: homefunk15@yahoo.no

Søgne Dykkerklubb hadde en sånn i mange år, dessv. endte den til slutt på havets bunn. Søk på +søgne +dykkerklubb eller dykkerklubben så finner du endel.

Lasteevnen vet jeg ikke, men den er stooor... Mener vi iallfall hadde ett tonn på dekk.

Båten har ballast så den kan rigges, ergo er den svært trygg, kan ikke 'velte'. Ballasten gir harde bevegelser i grov sjø.

Med den motoren vi hadde (ca 120hk) gikk den så høyt med baugen at det sikten innenfra ble hindret, grov seg tilsvarende ned bak. Dette endret seg drastisk med montasje av trimplan (se bilder på forumet). Men det førte også til at den ble VÅT i mye sjø.

Høyden på vindskjermen er slik at rammen kommer akkurat i synsfeltet når man står ute og styrer.

Utsatt for plastpest, dette bør sjekkes nøye, spes. hvis båten har ligget ute hele året uten å være forskriftmessig grunnet.

Vinduene er utsatt for lekkasjer.

Kan tilføye at den er lettkjørt og grei å manøvrere. Tung og doven i bevegelser. Litt uenig med Ingar om bevegelser i grov sjø, men det spørs hva man sammenligner med. Betraktelig roligere en sin lillebror på 27 fot. Når det gjelder plastpest, tror jeg det er lettere å finne en eier/selger som sier den ikke har det, enn å finne en båt som ikke har det. Forøvrig tror jeg ikke det er så mye å bekymre seg for. Synes det er romslige og solide båter, hvor man får forholdsvis mye bruksbåt for pengene.

Takker, detta var kjekt å vite :tongue:

men hvordan er den med last i rommet? antall kg?

hvordan finner man ut at det er plastpest ?

@ Traust: det høres ut som om du er bosatt i nærområdet ? har vert å sedd på bloggen din, så ut så det kunne bli en real go båt tilslutt det dær :yesnod:

båten skal brukest till "yrkesfisking", så veiledene lasteevne kan være kjekt :rolleyes:

blir jo å starte ganske mykt på lastinga i begynnelsen, for å se hvordan den oppfører seg i sjøen :smiley:

motoren er forøvrig en 124Hk Volvo Penta TAND

Her er link til salgs ann. Viksund combisjark selges grunnet sykdom

Hjalp i sin tid en bekjent med å innrede en slik samt skifte maskinen....

har inntrykk av at mange etterhvert satte inn mye større maskin enn Viksund i sin tid tenkte på da de konstruerte båten.... De ble dermed ofte stående til endes og da kom "murerflaket" på akter... Husker en god del gikk med 68-81hk..... da var det ikke noe stort problem.....men det var dette med fart da....

Plastpest sees lettest med en gang båten er tatt ut av vannet og spylt rein..... Se langsetter bunnen.....Ser ut som små (og store) blærer i skroget. Stikker du hull på en av de så lukter det svakt eddik av det som kommer ut.

Ellers kan du sjekke litt her vedr. den båten, vet ikke om det er noe stor trafikk på sidene.....: http://www.viksund.no/smf/index.php?board=53.0

Redigert av Gudrun (see edit history)

Ja leste for litt siden at Viksund 31 Combi`en var "godkjent" opptill 100 hk, så jeg lurer på hva som skjer når du overgår denne grensa?

Ja vi får se nå når båten ankommer her, ca 13 - 14 April :) skal inspisere båten under før den sjøsettes :)

og vist man finner plastpest, hva gjør man da?

Redigert av HomeFunk (see edit history)

Jeg har båten min her i sørhavna på sortland.

Plastpesten vil nok ihvertfall ikke utvikle seg i stor grad her oppe, det er altfor kaldt i vannet til det. Det som kan være lurt å se etter er skroggjennomføringene, kanskje rorhylsa. Slike ting vil jeg ordne på min etterhvert. Men det som er mest guffent med en slik gammel båt er at det gjerne er lekasjer ved vinduene, spesielt foran. Og gjerne andre plasser. Ikke vent til vinteren med å "oppdage" det.

Arti at båten skal brukes til yrkesfiske, og at noen ser nytten i en god gammel viksund.

Yrkesfiske med fritidsbåt er lite lurt ..... MARINA, sier det noe? For yrkesfiske skal båten bl. a. tåle 70 graders slagside uten å ta inn vann. Det klarer du neppe med denne.

Iøvrigt en sabla god båt. Det var en slik jeg EGENTLIG hadde lyst på...

"Marina" var ikke det en viksund 9 ettellerannet? men lufting til motorrom skal flyttes viss den er for lav :smiley:

er ikke langt herrifra den sank, ble losset på kystvaktbasen her.

Men "marina" var også påbygd en go del, blandt annet slikt hus akter(husker ikke hva det nå het) og ettermontering av alaskens fiskerutstyr, denne var blandt annet rigget for line. så alt dette har jo bra å si.

Ja det er en fin båt :smiley:

"Marina" var vel fiskeriregistrert. Det er en del viknes 1030 som er det også, noe Selfa var fortvilt over en gang i tiden, mener jeg å ha hørt.

.. kanskje et omstridt tema for disse båtstørrelsene..

Ja mener at den var det, men som nevnt oppførr, så var det jo mange "nybygg" som ikke var org. på båten, som også kan ha mye å si på stabiliteten.

sørhavna sier du, ja bor rett "oppførr" oppe i øvermarka :) kan jo henne jeg/vi må gi et pip til deg, så kan vi komme ned å se på båten din, en dag sola skin :cheers:

Hvis speedsjarker kan godkjennes for fiskebruk, så skal det hvertfall ikke mye til før denne kan det. Spenn lukene fast med låser og tette pakninger,og høye luftinntak, så tror jeg du skal slite med å senke den. Velting er vel knapt noe tema i det heletatt.

Hehe, ja tror ikke at senking blir det som står først på lista :lol:

nei men ellers, så skal vi følge med når vi er ute å går/fisker, å se hvordan båten oppfører seg :smiley: så blir ting endret etter det + litt til :smash:

I følge Viksund sin spec, skal motorbåtversjonen ha 800kg betong ballast og kan bære 27kvm rigg. Motorseilerversjonen med stor rigg 42kvm og 2t jernkjøl. :smiley:

http://www.viksund.no/nedlasting/eldremode.../lystb/31gf.pdf

Ja jeg vet ikke hva slags ballast det er i denne, eller om det er gjort noe med dette. får ikke sjekket dette før vi har båten her oppe :smiley:

men org. er det vel betong som du sier ja :smiley:

Redigert av HomeFunk (see edit history)

Ja nå er båten kommet hit, å er lagt i havna :cheers:

alt av sinkanoder var byttet, og den er bunnsmurt nylig :smiley:

så nå skal det rigges div saker og ting.

:seeya:

Hei

Ville byttet alle orginale skroggjennomføringer da legeringen tæres og blir sprø uten at det vises på overflaten. Knekker lett under demontering.

Sjekk smøring og tettingen på rorhylsa.

Sjekk om det er laget mange ekstra hull i skottene i forbindelse med gjennomføringer mm.

Tor nok du kan laste lasterommet fullt av fisk utne at dt føles ubekvemt. Kjørte ofte til Songvår med 1000 l parafin på dekk. Den ble baktung ettersom jeg måtte sette dette helt bak pga avstivningen i dekket, men den føltes fortsatt meget stødig.

Vinduene begynner å lekke når de syrefaste skruene som er skrudd i aluminiumen er irret av. Da bør du sette gjennomgangsbolter for å unngå at vinduet kommer inn hvis du får en brottsjø.

Den orginale masta i syrefast er elegant, men sjekk sveisene nede og resten av masta for sprekker. Er den sprukket bør du bolte fast beslag som forsterkninger istedenfor å sveise.

Sjekk også tilgjengelighet og funksjonalitet på bunnventil (vanninntak) og toalett

Lykke til

Mons

Mons

Hei Mons :smiley:

Alt av gjennomføringer er byttet i fjor, nye sinkanoder ble satt på før vi fikk båten, og den ble bunnsmurt :smiley:

Lastelære er en viktig del av opplæringen for alle som skal ha ansvar for føring av større fartøy.

Aktualiteten blir ikke akkurat noe mindre på mindre båter som i tillegg er skapt slik at mesteparten av last må plasseres på dekk.

Marinas (Viksund 900) forlis, skyldtes etter det jeg har forstått, for høgt tyngdepunkt kombinert med bevegelig last på dekk.

Også for lavt plassert luftinntak for motor var nok medvirkende til forliset skjedde raskere enn ellers.

Gad se den speedsjarken som tåler en krenging på 70 grader. (ref.Worsoe)

Tror heller ikke mesanhuset bak på hekken er avgjørende med mindre mesanseilet var i bruk, hvilket det ikke var.

Vil anta at hvilken som helst type speedsjark i samme størrelse ville kantret under disse omstendigheter.

Et eventyrlig fiske, kombinert med garnbruk som "måtte" opp av havet, kombinert med "tar du den så tar du også den"

førte sannsynligvis til at grensene for hva denne båten tåler av last ble gradvis oversteget!!

Kraftige hydrauliske garnspill plassert på rekken, ofte med kapasitet for drakraft på bortimot ett tonn og vel så det, gjør at en faktisk også kan dra båten rundt!

Fiskeren hadde lang erfaring ble det sagt! De færreste har lang erfaring i bruk av denne båttypen med mye last ombord.

Speedsjarkene har sånn sett ikke vært så lenge på markedet at noen kan snakke om særlig lang erfaring med disse!

Blir desverre neppe siste gangen vi får høre om forlis som dette!

Poenget mitt er at en god gammeldags Viksund i større grad vil kunne bære last og være mer stabil sjøen enn en tilsvarende speedsjark uten ballast i kjølen, selv om det samme vil kunne skje med hvilken som helst type båt!

er enig i dette, å har selv god tro på at alt dette har mye å si.

etter som det jeg har hørt, var fiskeren "veteran" når det gjaldt fiske, men ikke med den båten.

etter det jeg har fådd hørt så hadde fiskeren ikke hatt båten i mere enn et par år, og var før han kjøpte denne, påbygget av 2 tidligere eiere.

og dette(viss dette stemmer) i kombinasjon med Garnspill/Lavt øuftinntak/bevegelig lass på dekk(høyt tyngdepunkt) o.lignende, + instillingen "tar du den så tar du også den", kan ha hadd veldig mye og si på dette.

men det blir mye synsing(og høring :smash: ), og man kommer aldri til fakta, uansett. eneste man kan oppnå er en god teori.

Link til Viksund 900(pdf dokument)

900 combi er samme båt som 830/35 bare med en forlengelse av skrog.

Sånn bare for å ha det "svart på hvitt" :lol:

Natta :sleep:

jørn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...