Kjeles Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Min båt har montert fire gammeldagse fenderfester på hver side. Ingen knyting -- bare å hekte fenderne på. Enkelt. Billig. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Nå finnes jo disse allerede på markedet. Kanskje ikke like smart, men til en ganske så annen pris, 148,- for 2pak http://www.maritim.no/product.aspx?id=2354...upkey=004006050 Jeg syns det var en smart løsning, men de er altfor dyre. Faktisk er jeg blitt glad i disse i bildet over. Mye rimeligere, like praktisk og mye enklere å flytte. Skjønner ikke helt at de nye holderne kan måle seg med "de gamle", totalt sett. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 3.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 De produseres av Induform i Levanger. www.induform.no Jeg tror de kan kjøpes direkte fra produsent, uten jeg er sikker. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
VannTro Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 (redigert) Her kreves det en sprøytestøpemaskin(denne har nok fima fra før), tre former til denne, to muttere, to unbrakoskruer et fjærbelastet gummihjul..... Formene koster mellom 50-100.000,- pr. stk. granulatet til støpingen 5-10 kr. pr. kg. også forlanges det kr 300,- pr. stk. ??? Unskyld at jeg maser, men produsent må vurdere denne prisen om det skal omsettes noe særlig stort antall. Formkostnadene har han alt pådratt seg...... Markedet, bare i Norge, er nok mer enn stort nok bare prisen blir "riktig". Produktet i seg selv er jo greit nok... Redigert 3.April.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
arkmarin Svart 3.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Det jeg falt for var at man meget enkelt justerer høyden på fenderne i forhold til den (båt/brygge) man legger til. Jeg henger fendrer alltid på samme plass hver gang jeg legger til, men høyden kan variere. Ofte er det mannskap, som har problemer med halvstikk, som fester fendrene. For de som ikke kan halvstikk og har alltid fendrene hengende ute, (er det de samme som aldri knyter opp slipsknuten), blir det enklere og ta løs og feste de igjen når en har behov. Derfor ingen grunn for alltid å ha de hengende. Jeg er enig i at prisen kan syns noe høy. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Thomas Riis Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Til den prisen så ser jeg ikke så stort marked for dette, er glad jeg hvet ossen jeg skal knyte det fast:) Sitér dette innlegget Det perfekte liv inneholder sommer, sol, båt, damer og alkohol. Link to post
Hilmar 2 Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Den jallaen der var jo for hyssingstumper. Ikke brukbart til noe. Og hvis en ikke kan knyte knuter så får en holde seg på land Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
oddes Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Tror nok ikke trønderen blir rik av de fenderfestene med det første nei Fant ut at for min del er det Vinmonopolet som fdår pengene og jeg 3 flasker XO Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Tulledings, viss "mannskapet ikke kan fikse et dobbelt halvstikk, gi dem et lynkurs. "kjerringer" gir man bare beskjed om å legge opp to "masker" så kan de det plutselig:-))) Forresten, på den reklamefilmen er fenderne knyttet med noen "Kjerringknuter", ikke spleis. Det sier vel det meste om oppfinneren:-)) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Syns de var kjempesmarte jeg.. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Medusa Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Oppfinnelsen er selvfølgelig smart. Er overasket over reaksjonen her....tolker det som en blanding av hovmothet og missunnelse. På mine breddegrader har vi en forskjell på to meter mellom flo og fjære, og ligger man mot en kai blir man fort lei av å justere fendere. Matrosene er ofte gjester som gjerne vil delta i sjømannskapet, og da kan selv en knute som for den innvidde syntes enkel, bli en kunst... Syntes disse "duppedittene" ser veldig praktiske ut, og jeg skulle gjerne ha prøvd dem. Prisen er dog for høy, så jeg tyr til knutene... Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Forresten, på den reklamefilmen er fenderne knyttet med noen "Kjerringknuter", ikke spleis.Det sier vel det meste om oppfinneren:-)) Er det noen som spleiser fast fenderen på tauet? Jeg bruker pålestikk. Uansett. Kjerringknute kan jeg ikke se på filmen. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Flere varianter: Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 4.April.2009 Link til dette innlegget Svart 4.April.2009 Kr 2.400,- for å slippe å slå halvstikk, og som bonus får du 8 fine hvite plastklumper for å bryte opp linjene på den syrefaste rellingen din Stort bedre kan det ikke sies.... og dette er nok fint for de som ikke kan slå et halvstikk...... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
NilsPils Svart 4.April.2009 Link til dette innlegget Svart 4.April.2009 :yesnod: Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Regina III Svart 4.April.2009 Link til dette innlegget Svart 4.April.2009 Er det noen som spleiser fast fenderen på tauet? Unnskyld? :eek: Har det virkelig gått så langt i mangel på interesse for enkel grunnleggende båtsmannskap? :nonod: Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 4.April.2009 Link til dette innlegget Svart 4.April.2009 Største nytteverdien man har av disse, er vel hvis man er alene om bord. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
lippert Svart 4.April.2009 Link til dette innlegget Svart 4.April.2009 Er det noen som spleiser fast fenderen på tauet? Jeg bruker pålestikk. Ja, er ikke store jobben og det ser litt penere ut. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Champagne Svart 4.April.2009 Link til dette innlegget Svart 4.April.2009 (redigert) Muligens smart om den nye 'båtførerprøven' inneholder ett praktisk element.. Hvordan å knytte de elementære knutene ombord i båt.. Hvor den som tar eksamen får utlevert ett tau... eller i allefall oppgaver idenne sjangeren: Hva er ett spring i referanse til båt; a) å hoppe i land for å ta imot båten b) ett Engelsk utrykk for vår c) en diagonal fortøyningsmetode d) noe en unge ikke skal gjøre på brygga Hvor bruker man en kjærringknute: a) på kjærringa dersom hun skriker og skråler over høy sjø og mye vind b) på fenderne dersom du ikke kan noen andre knuter c) bør ikke brukes på båt. Hva er ett flaggstikk; a) ett flagg som har ligget ombord over vinteren og er blitt stukket av jordslag b) noen som har stjålet flagget ditt mens du var å handlet i butikken c) en knute beregnet på feste av flagg Må innrømme at jeg blir litt små skremt over hvor mange positive tilbakemeldinger det er på ett slikt (i mine øyne tullete) produkt for å liksom forenkle båteierens fendring. Redigert 4.April.2009 av MY Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 4.April.2009 Link til dette innlegget Svart 4.April.2009 Har det virkelig gått så langt i mangel på interesse for enkel grunnleggende båtsmannskap? Jeg spleiser der jeg føler at en spleis trengs. Kan ikke huske at jeg noen gang har spleiset en tamp fast i en fender. For meg er grunnleggende sjømannskap: "Rett knop, stikk eller spleis på rett sted" Kan ikke argumentere mot at noen synes at det er penere med en spleis på fenderen, men gi meg en eneste annen grunn til at man skal ta seg bryderiet. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 4.April.2009 Link til dette innlegget Svart 4.April.2009 Kan ikke argumentere mot at noen synes at det er penere med en spleis på fenderen, men gi meg en eneste annen grunn til at man skal ta seg bryderiet. Absolutt ingen - dersom det er et bryderi. For mange er det en koselig fritidssyssel. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 4.April.2009 Link til dette innlegget Svart 4.April.2009 For viderekommende kløner http://www.fenderhooks.com/ Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
2nd Trikker'n Svart 4.April.2009 Link til dette innlegget Svart 4.April.2009 Rart dette med tau og knuter. Jeg kan holde på i flere dager med å lage noen av Ashleys mer kompliserter greier, men spleis til fender Jeg vet det. Det er meg det er noe gæli med. Ikke dere. Sitér dette innlegget Link to post
VHF Svart 4.April.2009 Link til dette innlegget Svart 4.April.2009 Dette er den mest bortkastede duppeditten jeg har sett. Som gammel marinemann og svabergindianer grøsser jeg.Over 2000kr for plastikk. Sitér dette innlegget Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke??? Link to post
rover Svart 4.April.2009 Link til dette innlegget Svart 4.April.2009 For viderekommende kløner http://www.fenderhooks.com/ Nopp, dette er ikke for kløner, men for "oss trawlere":-))))Forsiktig med knuter på lakken:-)))) Ok.... innrømmer at det er litt "jålete".... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.