Jump to content

Kjempepraktisk fenderfeste - ny oppfinnelse

arkmarin

Recommended Posts

Nå finnes jo disse allerede på markedet.

23450_auto.jpg

Kanskje ikke like smart, men til en ganske så annen pris, 148,- for 2pak

http://www.maritim.no/product.aspx?id=2354...upkey=004006050

Jeg syns det var en smart løsning, men de er altfor dyre. Faktisk er jeg blitt glad i disse i bildet over. Mye rimeligere, like praktisk og mye enklere å flytte. Skjønner ikke helt at de nye holderne kan måle seg med "de gamle", totalt sett.

Her kreves det en sprøytestøpemaskin(denne har nok fima fra før), tre former til denne, to muttere, to unbrakoskruer et fjærbelastet gummihjul..... Formene koster mellom 50-100.000,- pr. stk. granulatet til støpingen 5-10 kr. pr. kg. også forlanges det kr 300,- pr. stk. ???

Unskyld at jeg maser, men produsent må vurdere denne prisen om det skal omsettes noe særlig stort antall. Formkostnadene har han alt pådratt seg......

Markedet, bare i Norge, er nok mer enn stort nok bare prisen blir "riktig". Produktet i seg selv er jo greit nok...

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det jeg falt for var at man meget enkelt justerer høyden på fenderne i forhold til den (båt/brygge) man legger til. Jeg henger fendrer alltid på samme plass hver gang jeg legger til, men høyden kan variere. Ofte er det mannskap, som har problemer med halvstikk, som fester fendrene.

For de som ikke kan halvstikk og har alltid fendrene hengende ute, (er det de samme som aldri knyter opp slipsknuten), blir det enklere og ta løs og feste de igjen når en har behov. Derfor ingen grunn for alltid å ha de hengende.

Jeg er enig i at prisen kan syns noe høy.

Oppfinnelsen er selvfølgelig smart. Er overasket over reaksjonen her....tolker det som en blanding av hovmothet og missunnelse.

På mine breddegrader har vi en forskjell på to meter mellom flo og fjære, og ligger man mot en kai blir man fort lei av å justere fendere. Matrosene er ofte gjester som gjerne vil delta i sjømannskapet, og da kan selv en knute som for den innvidde syntes enkel, bli en kunst...

Syntes disse "duppedittene" ser veldig praktiske ut, og jeg skulle gjerne ha prøvd dem. Prisen er dog for høy, så jeg tyr til knutene...

Kr 2.400,- for å slippe å slå halvstikk, og som bonus får du 8 fine hvite plastklumper for å bryte opp linjene på den syrefaste rellingen din

Stort bedre kan det ikke sies.... og dette er nok fint for de som ikke kan slå et halvstikk......

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Muligens smart om den nye 'båtførerprøven' inneholder ett praktisk element.. Hvordan å knytte de elementære knutene ombord i båt.. Hvor den som tar eksamen får utlevert ett tau... :yesnod:

eller i allefall oppgaver idenne sjangeren:

Hva er ett spring i referanse til båt;

a) å hoppe i land for å ta imot båten

b) ett Engelsk utrykk for vår

c) en diagonal fortøyningsmetode

d) noe en unge ikke skal gjøre på brygga

Hvor bruker man en kjærringknute:

a) på kjærringa dersom hun skriker og skråler over høy sjø og mye vind

b) på fenderne dersom du ikke kan noen andre knuter

c) bør ikke brukes på båt.

Hva er ett flaggstikk;

a) ett flagg som har ligget ombord over vinteren og er blitt stukket av jordslag

b) noen som har stjålet flagget ditt mens du var å handlet i butikken

c) en knute beregnet på feste av flagg

Må innrømme at jeg blir litt små skremt over hvor mange positive tilbakemeldinger det er på ett slikt (i mine øyne tullete) produkt for å liksom forenkle båteierens fendring.

Redigert av MY Champagne (see edit history)
Har det virkelig gått så langt i mangel på interesse for enkel grunnleggende båtsmannskap? :nonod::nonod::nonod:

Jeg spleiser der jeg føler at en spleis trengs. Kan ikke huske at jeg noen gang har spleiset en tamp fast i en fender.

For meg er grunnleggende sjømannskap: "Rett knop, stikk eller spleis på rett sted"

Kan ikke argumentere mot at noen synes at det er penere med en spleis på fenderen, men gi meg en eneste annen grunn til at man skal ta seg bryderiet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...