Storø RC 34 Startet 3.April.2009 Del på Facebook Startet 3.April.2009 Er det noen som vet ca hvor lang tid mahogny trenger på å bli "matjord". Jeg synes dette er relevant i forhold til å vite om det er forrige eier eller forrige eier der igjen som har "skylda" samt fint å kjenne til hva man kan forvente av endring fra år til år.... Sitér dette innlegget Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat Link to post
Champagne Svart 3.April.2009 Del på Facebook Svart 3.April.2009 (redigert) Det kommer helt ann på. Det har mye med hvor lenge ting har stått med fuktighet, hva slags fuktighet, hvorvidt det har fått tørke imellom gangene og slikt. Så det kan ta alt fra 5-40 år for å få til matjord! Jeg kan gi deg ett eksempel, dette er ett bilde av ett særdeles utsatt område på min båt som i tillegg til å være under vinylduk (med sprekker) også er vertikale bord med endeveden rett opp, mao mer mottagelig for fuktighet pga capilær effekten på treverket. Denne skaden har gradvis blitt værre og værre over de siste 30-35 årene hvor jeg har vært klar over at det var ulumskheter under duken. Dette er fuktighet (ferskvann) som har trengt seg inn gradvis over typiske norske våte sommere, med utendørs kald vinterlagring i telt hvor det ikke rekker å tørke skikkelig før det fryser. Så det er vanskelig å si med noen eksakt sikkerhet NÅR skaden ombord hos deg oppsto så fremt du ikke vet historikken på båten, og hvordan de forrige eiere har vedlikeholdt henne. Beste måten er å prøve å visualisere hvilken vei vannet som har skapt skaden har kommet. Da gir det deg kanskje en føling på om det har tatt lang eller kort tid utifra størrelsen på området som er blitt til 'matjord'. Mvh Champagne Redigert 3.April.2009 av MY Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 3.April.2009 Del på Facebook Svart 3.April.2009 Hei! Jeg har trebåt og er snekker. Jeg anbefaler deg å ta forbindelse med et båtbyggeri som driver med treverk og snakke med dem om saken. Ellers får du nok mye synse-svar, inkludert fra meg selv :) Men, mahogany som får lov å puste skal være et veldig godt materiale :) JROe Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.April.2009 Del på Facebook Svart 4.April.2009 Det er vel også muligens forskjell på de forskjellige mahognytypene. Generelt må vel råteegenskapene til dette treslaget klassifiseres 'sånn midt på treet'. En annen ting er tropiske tretypers aversjon mot frost i vått trevirke. Det som skjer er at treverket ikke greier å kompensere for vannets utvielse når det fryser. Dette håndterer nordiske treslag. Resultatet i mahogny (og andre tropiske treslag) ser etterhvert ut som råte. Treet beholder imidlertig stort sett den brune fargen, men sprekker opp slik at man kan grave trevirket ut med bare fingrene. Så om man ønsker å bevare en mahognybåt, få den på land tidlig om høste og sørg for vannavisende tildekking med god lufting og tørk. Sitér dette innlegget Link to post
Storø RC 34 Svart 4.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2009 Ja, det er slik det er hos meg. Kanskje det ikke er råre, men resultat av våt båt om vinteren.... Sitér dette innlegget Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.