Elise Startet 22.Mai.2004 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2004 Har en Skarpnes 30 med kratig propellstøy, det høres ut som kraftig pisking i bunn over propellen. Når jeg holder på bunn av båten i akter kabinen kjennes det som skikkelig slag mot bunn. Lyden kommer fra ca 3000 r/m og oppover maks 3600 r/m. Jeg mener lyden kom etter skifting av Cutless lager og korting av alselen. I år har jeg skiftet motor og propell. Lyden ble ikke noe bedre, snarere tvert om. Jeg kjøpte en Radic 18X14 firebladet propell og håpet på at dette skulle redusere støyen (hadde trebladet fra før ). Jeg har nå testet litt et par dager, og når jeg trekker propellen litt bakover blir det mindre støy. Kan grunnen til det være at propellen får "tak" i mer vann da den kommer lenger fra stevnen? Hvor lang fri ende fra Cutless lageret til propellen kan jeg ha, det virker som jeg i hvert fall må 2,5 ganger aksel dia for og ungå den værste støyen. Er dette en lyd pga. kavitasjon som følge avturbulens fra akter stevnen ? Er det noen som har hvert borti noe lignende og har noen glupe tips og komme med. :headbang: :headbang: På forhånd takk. ps begynner og bli en smule oppgitt. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 22.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2004 Her er et par linker til stoff relatert til dette. Det kan jo være noe å starte med. Regner med at de som har erfaring med dette kommer på banen etter hvert. Denne linken omhandler bl.a. avstander mellom skrog og propell. http://www.maritimstart.com/propell.shtml På Ingars båtside finner du en artikkel under "Kjøl" om avrunding av enden. http://iotech.no/baat/artikler/index.htm Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Lotus Svart 22.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2004 Det normale er å ha min 1 og max 2 x akseldiameteren mellom kant av stevnlageret og begynnelsen av propellen, samt å ikke sette på en akselanode klin oppi stevnlageret. Er akselen/lageret godt dimensjonert i forhold til motoren, kan lengden antagelig økes noe. Du skal også ha en viss avstand fra propell til rorbladet. 10% av propelldiameteren eller bedre. Gevinsten i å trekke propellen langt ut er jo at du både øker avstanden til kjølen og til skroget, men stevnlageret liker det altså dårlig. En bedre løsning er å runde av kjølen hvis den er tykk og skarpkantet fra før. Det vil kanskje løse eller redusere problemet ditt. Kun18" propell på en 30-fot Skarpnes er vel heller ikke ideelt? Du har kanskje en høy propellhastighet siden du også bare har 14" stigning? Eller har båten liten toppfart? Lotus Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 22.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2004 Kjedelig at du ikke finner ut av det, men får håpe det hjelper å "sike" igjen åpningen rundt inspeksjonluka (boksen) i tillegg til å flytte akselen lengre bakover. Resonans i boksen?? Har liten tro på at slarken i cutlesslageret alene har skylden for støyen. Du skifter jo imidlertid til nytt cutlesslager også, og det er fornuftig. Jeg ville tatt en tur etter de siste utbedringer før jeg ville gjort noe annet. Blir det ikke bra nå så er det etter min mening stor sannsynlighet at det er kavitasjonsstøy. Det rimer også litt med at det blir bedre når propell kommer lenger vekk fra stevn. Løsningen kan være som du selv nevnte å runde/smalne stevn i bakkant. Det er en større operasjon så jeg ville som sagt prøvekjørt på nytt først. Jeg kan bli med når du skal prøvekjøre. Enklere med to. Er jo stadig i havna. Lurer du på hvem jeg er nå :-) Hint: Sort BMW 530D.... Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 22.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2004 Nå har jeg hogd ut Cutless lageret. Jeg setter et inn et nytt lager på tirsdag. Sjekker avretting av aksel en ny propell med en tomme mer stigning (14x18 ga 300 r/m for mye). Så prøver jeg med en avstand på 2 ganger dia aksel (70 mm) fra Cutlesslager til propell. Håper det hjelper, Vi snakkes Olpi. Ellers har jeg vurdert løsningen med rundet avslutning på stevn. Mulig jeg lager meg en "kloss" til vintern og prøver til neste år. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 23.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2004 Hei! Håper selvsagt at støyen er vekk eller redusert kraftig. Hvis den er der og fremdeles kun merkes over 3000 o/min er det jo ikke noe stort problem å "seile" med i sommer. Husk 3200 o/min med gamle propell gir sannsynligvis omtrent samme fart som 3000 med den nye. Du trenger vel ikke marsje med noe høyere turtall kanskje? Vi snakkes til uken. Forsatt god helg! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.