Jump to content

Spørsmål om festing av nødmotor på akterspeil uten bruk av brakett

Suzumar

Recommended Posts

Jeg tror jeg kan klare meg uten brakett for å feste nød/jollemotor. Det er sansynligvis mulig å feste den på akterspeilet ved siden av hovedmotoren slik som på bildet under.

Det er avhengig av at motoren har stor nok åpning som kan trees ned over akterspeilet, eller sagt på en annen måte, at akterspeilet er tynt nok.

Noen som vet om disse småmotorene har standard åpning?

Et annet spørsmål: Må vel feste en plate på begge sider av akterspeilet der motoren skal festes. Noen som vet hva disse kalles eller hvor jeg kan kjøpe dem? Har leitet og leitet og det nærmeste jeg har kommet er plastskjærefjølene på kjøkkenet.

1x.jpg

På min Yamarin 5940 er det også plass ved siden av hovedmotor - men der er akterspeilet akkurat litt for tykt til at braketten på min Yamaha 4hk går nedpå. Har da fundert på å bolte på en plate på utsiden med en kloss på , som den kan gripe over.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

På min Yamarin 5810 som er godkjent for 130 hk så har jeg montert en suzuki 6 hk ved siden av hovedmotoren, det gikk helt fint.

Jeg har ikke brukt noe plate mellom motor og akterspeil, men har brukt gjennomgangsbolter med silikon rundt. Stoler ikke helt på å bruke bare de klemmene som er på motoren, vet ikke ordet av det før motoren spretter av når man hopper litt på bølgene i 35-40 knop..

En annen fordel med å montere motoren på akterspeielen er at man får den ekstra vekten "i båten" og ikke "bak båten"

Jeg får ca 5 knop med 6 hesteren. Husk også å bruk kort stamme på ekstramotoren.

21062008001.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...