Suzumar Startet 3.April.2009 Link til dette innlegget Startet 3.April.2009 Jeg tror jeg kan klare meg uten brakett for å feste nød/jollemotor. Det er sansynligvis mulig å feste den på akterspeilet ved siden av hovedmotoren slik som på bildet under. Det er avhengig av at motoren har stor nok åpning som kan trees ned over akterspeilet, eller sagt på en annen måte, at akterspeilet er tynt nok. Noen som vet om disse småmotorene har standard åpning? Et annet spørsmål: Må vel feste en plate på begge sider av akterspeilet der motoren skal festes. Noen som vet hva disse kalles eller hvor jeg kan kjøpe dem? Har leitet og leitet og det nærmeste jeg har kommet er plastskjærefjølene på kjøkkenet. Sitér dette innlegget Link to post
10ta9c Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Du kan få tilpasset en plate i rustfritt hos blikkenslager. Rimelig, bygger lite, og bare å tre nedpå. Brukte 3mm plate på min, tror jeg. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Suzumar Svart 3.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Det høres ut som en god ide. Må jeg skru platene fast, eller holder det med lim? Sitér dette innlegget Link to post
10ta9c Svart 4.April.2009 Link til dette innlegget Svart 4.April.2009 Om du ikke ønsker å lage hull, vil jeg tro det holder greitt med noe slags lim eller fugestoff. Fint om det han fjernes uten spor senere, men kjipt om motoren faller av. Uansett lite trolig om tersene er skikkelig skrudd til. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
ivar Svart 4.April.2009 Link til dette innlegget Svart 4.April.2009 På min Yamarin 5940 er det også plass ved siden av hovedmotor - men der er akterspeilet akkurat litt for tykt til at braketten på min Yamaha 4hk går nedpå. Har da fundert på å bolte på en plate på utsiden med en kloss på , som den kan gripe over. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Seilersnobben Svart 4.April.2009 Link til dette innlegget Svart 4.April.2009 Hvis du skal bruke motoren fra jolla som nødmotor, går det fint (under rolige værforhold) å fortøye jolla godt ved siden av moderfartøyet og kjøre ekvipasjen derfra. (Prøvde dette med 6 t båt og gummijolle med 4 hk en hel motorhavarert sommer...) Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 4.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2009 Ja, det vil jeg nok tro kan gå. Men uansett må jeg ha et sted å feste motoren når den ikke er i bruk. Jeg får ta en tur til forhandlere og måle hvor mye motorene klarer å gape over. Ingen som vet om dette er standarisert eller om det varierer fra motor til motor? Sitér dette innlegget Link to post
bluemarlin Svart 4.April.2009 Link til dette innlegget Svart 4.April.2009 På min Yamarin 5810 som er godkjent for 130 hk så har jeg montert en suzuki 6 hk ved siden av hovedmotoren, det gikk helt fint. Jeg har ikke brukt noe plate mellom motor og akterspeil, men har brukt gjennomgangsbolter med silikon rundt. Stoler ikke helt på å bruke bare de klemmene som er på motoren, vet ikke ordet av det før motoren spretter av når man hopper litt på bølgene i 35-40 knop.. En annen fordel med å montere motoren på akterspeielen er at man får den ekstra vekten "i båten" og ikke "bak båten" Jeg får ca 5 knop med 6 hesteren. Husk også å bruk kort stamme på ekstramotoren. Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.