John_Kr Startet 22.Mai.2004 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2004 Hei Folkens Driver å modifiserer båtopptrekket mitt. Har en 3-fase elektrisk vinsj med drakraft 2500 kg. I denne forbindelse så ønsker jeg å bruke ei talje/kaste blokk til å avlaste wire og vinsj. Bruker 10mm wire. Taljen bør tåle 1.5 til 2.5 tonn. Hvor får jeg tak i ei slik talje? Er det noen som selger slike? Har dere noen linker til produkter? På forhånd takk. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Poseidon Svart 22.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2004 Hei John Kr. Jeg er litt i tvil om hva du egentlig er på utkikk etter; er det en talje, eller er det en kasteblokk - eller kanskje begge deler. Uansett så finner du det du trenger i enhver skipshandel, og trolig i de fleste gamle sjøhus.... Jeg har sikkert også liggende en kasteblokk du kunne få, men det er vel neppe portoen verdt? mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
John_Kr Svart 22.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2004 Hei John Kr. Jeg er litt i tvil om hva du egentlig er på utkikk etter; er det en talje, eller er det en kasteblokk - eller kanskje begge deler. Uansett så finner du det du trenger i enhver skipshandel, og trolig i de fleste gamle sjøhus.... Jeg har sikkert også liggende en kasteblokk du kunne få, men det er vel neppe portoen verdt? mvh Poseidon Takk for svaret. Ja du har rett - hva er det egentlig jeg er på utkikk etter.... Jeg har tenkt å halvere drakrafta til båtvisja mi med å montere en "talje" på båthengeren for å dra hengeren opp fra sjøen og inn i båtnaustet. Jeg har en vanlig boggie båthenger (opphalingsvogn) som kun brukes mellom sjøen og nauset. Den skal ikke dras med bil. For å minske drakraften så tenkte jeg å montere en talje eller en kasteblokk - har egentlig ikke peiling på hva de heter. Håper forklaringen ble noe bedre... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
citroen Svart 22.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2004 På bergingsbiler bruker vi mye kasteblokker for å kunne flytte trekkretninga på winchen. Var selv på jakt etter en liten kasteblokk rundt 2 tonn, men til privat bruk er det vanskelig å finne noe til vettuge priser da det ser ut til at det meste av dette utstyret er sertifisert og derfor dyrt. Fra kr 1000,- for ca 1 tonns belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 22.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2004 Den nærmeste er vel denne fra Clas Ohlson, men den blir vel for spinkel. Bryteblokk Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
John_Kr Svart 22.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2004 Kom i kontakt med et Landbruksrekvisitabutikk ved mitt hjemsted i dag, de kunne skaffe en "kasteblokk" på 1.5 tonn som er sertifisert. De påstår at sikkerhetsmarginene er x 4. Dvs at bruddstyrken er 1.5 tonn x 4 = 6 tonn. Den kostet kr. 520,- + moms. Den var også beregnet for 10 mm wire. Jeg trur jeg går for denne. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.