Jump to content

Yanmar 6LY3-UTP, for svak fødepumpe?


Tox

Recommended Posts

Jeg hadde en ny opplevelse med min 2007 model Scand Atlantic, sist sommer.

Som dere ser så er båten ganske så ny, og vi hadde tidligere på sommeren, hatt noen feil med denne Yanmar motoren. Blant annet så feilet "Interface" boksen, utenfor Gøteborg. Heldigvis var det fint vær, og Sjøredningstjenesten, og Öckerö Marina v/Thomas fikset dette i løpet av et par dager.

 

Etter at dette var fikset fant vi ut at vi ville gå nordover for å bunkre, både båten og mat/drikke Så vi gikk inn til Stenungssund. Jeg var klar over at det var ned mot 1/4 tanker med diesel igjen, men forventet ingen problemer med dette. Jeg har to 300 liters dieseltanker, og det betyr at det var ca 80 liter diesel igjen i hver tank, totalt 160 liter.

 

Etter et par timers opphold i Stenungsund, skulle vi starte opp, og gå nordover. Tanken var at vi skulle fylle dieseltankene på marinaen rett nord for Stenungsund, men vi fikk ikke start, starteren gikk, men vi fikk ikke motoren i gang.

Siden klokken var over 1600 fikk vi heller ikke tak i noen hos Yanmar.

 

Dagen etter, kom det en kar fra Yanmar, Stenungsund, selv om de hadde ferie; god service.

 

Etter noe sjekking, og feilsøking, så mente han at motoren ikke fikk diesel, han tok da enkelt og greit, den manuelle dieselpumpen, og etter noen minutter, så fikk han start.

 

Jeg har spurt Yanmar, om dieselpumpen på denne motoren er for svak, men dette benekter de. Yanmar mener at stigerøret som Scand har montert er for kort, og dette er selvsagt en mulig løsning. Men hvorfor får vi da opp diesel med den manuelle pumpen, de bruker vel det samme stigerøret. Dette kan ikke/vil ikke Yanmar svare på!

 

Er det noen som har en forklaring på dette problemet??

 

Jeg vet jo at jeg nå må fylle tankene om dieselen kommer under halve tanker, men skal det være slik??

Link to post

Hei Tox,

 

Det du forteller med at du må ha 1/2 tank eller mer kan tyde på at du har for lavt positivt statisk trykk på innløpet til pumpa eller at tanken ligger for lavt og pumpa klarer ikke og suge opp dieselen, dette kalles PSHD (positive Suction Head) dette står i installasjons manualen til motoren. Kan også være at det er for lite tverrsnittet på diesel tilførsel røret/slangen inn på pumpa.

Du trenger ikke større rør/slangedimmensjoner enn hva hullet som er på innløp/utløp på fødepumpa, da dette er begrensningen på hvor mye som kan gå gjennom pumpa. Regner med at det er ei støtstang mellom membran pumpa og kamaksel/register som skal lage den aksiale bevegelsen til fødepumpa, kan denne være av feil type eller slitt/utslitt slik at det effektive pumpeslaget blir redusert?

Regner med at det skal være en tilbakeslags anordning på diesel tilførsel røret slik at ikke dieselen blir drenert ned når motoren blir stoppet, da kan det være vanskelig å starte motoren hvis du må fylle ett tilførselrøret til motoren hver gang du skal starte den.

 

Sjekk installasjons manualen din og se at alle kriterier for diesel installasjonen er ihht til motorleverandør. Dette er viktig.

 

Lykke til

 

Mvh

mask

Link to post

Kan det være at du har en liten lekkasje et sted, som gjør at du tar inn falsk luft?

Hos meg går tur-dieselen over toppen av tanken (gjennom mannhullet) og så ned mot motoren igjen. Hvis man har en liten lekkasje som er høyere enn nivået i tanken, så kan dieselen renne tilbake i tanken mens luft kommer inn gjennom lekkasjepunktet.

 

Men da skulle man vel normalt merke at det drypper litt diesel på dette punktet når nivået i tanken er høyest.

 

Jeg bare tenker høyt her... :rolleyes:

Link to post

Hei igjen!

 

Takk for gode svar!

Jeg skal selvsagt sjekke dimensjonene på slanger/rør, etter forslag fra dere.

Men.... skulle man ikke tro at dette var iorden, i og med at båten kun er to år gammel, og instruksjonene fra Yanmar burde vel vært fulgt av den som monteret motoren hos Scand?

At man får bedre effekt med håndpumpen er et godt poeng. Kanskje dette sammen med en ørliten lekkasje?

Eller at høyden fra tanken blir for stor/kombinert med litt for tykke rør/dårlig tilbakeslags ventil?

Link to post
Men.... skulle man ikke tro at dette var iorden, i og med at båten kun er to år gammel, og instruksjonene fra Yanmar burde vel vært fulgt av den som monteret motoren hos Scand?

 

Hei,

 

Det er nok ikke alltid at disse instruksjonene blir fulgt. Men denne boka skal du ha fått med motoren, så det går å sjekke dette selv. Har vel lest om motorinstallasjoner som ikke er rett utført fra leverandør, har vel ikke sett dette angående dieselproblemet ditt. Men det viser jo at det kan gjøres feil av installasjons firmaer også.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...