Kodvaag Startet 4.April.2009 Link til dette innlegget Startet 4.April.2009 Nymalt blå stripe: 90% ferdig skrapet og pusset i bunnen: Rundet rorbladet i for og bakkant, så det lettere skjærer og slipper vannet. Skal se jeg får 0,1 knop ekstra pga dette... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
VannTro Svart 4.April.2009 Link til dette innlegget Svart 4.April.2009 Å runde roret i forrkant er sikkert bra, men å runde det i bakkant gir deg i beste fall bedre stabilitet i styringen. Når det gjelder å "slippe vannet" så er det skarpe kanter som gjelder.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Polarn Svart 4.April.2009 Link til dette innlegget Svart 4.April.2009 (redigert) Har du fått vann på den blå stripa de? Ble jo vakert da Redigert 4.April.2009 av Polar 770 (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Kodvaag Svart 4.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2009 (redigert) Å runde roret i forrkant er sikkert bra, men å runde det i bakkant gir deg i beste fall bedre stabilitet i styringen. Når det gjelder å "slippe vannet" så er det skarpe kanter som gjelder.... Skarpe kanter er det jo der den skal slippe vannet over vannet, i akterspeilet. Roret er jo under vann hele tiden, og entene blir det vakuum bak roret som holder igjen, eller så går vannet pent sammen igjen. Rorbladet vil jo alltid være et "fortrengerskrog" selv om selve båten ligger i plan. Det var en sjømannskompis av meg som maste på at jeg skulle runde det både i for- og bakkant. Noen flere som mener at det var dumt eller lurt gjort? Har du fått vann på den blå stripa de? Vann? Nei... det er malt med malerulle, ikke 100% perfekt lakkverksted resultat, men godt nok for en gammel båt.. Vannet hele gårdsplassen, og naboens garasje, hehe.. for å unngå støv. I dag er det ganske perfekt vær, tørt, varmt, lett skydekke og nesten vindstille. Så jeg håper det får tørke fint i fred... Edit: Hvis du tenker på de prikkene til høyre i bilde tre, så er det bare reflekser fra sola i et dårlig mobilkamera... Redigert 4.April.2009 av Kodvaag (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
VannTro Svart 4.April.2009 Link til dette innlegget Svart 4.April.2009 Jeg tenkte nok litt feil ja....dette er jo under vann. Studerte noen bilder jeg har av en U-båt og det er avrundet i bakkant. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Kodvaag Svart 4.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2009 VannTro, hehe, ubåten er jo også avrundet i bakkant. Dårlig strageisk krigføring å ha en ubåt som planer... hvis ikke den er malt med usynlighetsmaling da. Jeg fikk også til å legge teaklister rundt sikringsboks 12 volt og sikringsboks landstrøm: Legg merke til de to koseilge ko-øyene fra stikkøya og opp til cockpit. Er bare jeg som er misunnelige på alle dere som har nye fancy båter med sånne montert, så jeg måtte også ha et par. Så har jeg montert flaskeholder 1: ...og flaskeholder 2: Jaja, skal rydde før sjøsetting. Har ikke tid til å drive å rydde før fotografering alltid. Blir litt arbeid å matte treverk, og lakke før sjøsetting. Nå er det jo ubehandlet teak, oljet teak og lakkert teak i skjønn forening... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Øya Svart 6.April.2009 Link til dette innlegget Svart 6.April.2009 Godt du legger ut bilder - så vet vi hvordan turbo jodaen ser ut og kan passe oss når vi er i ditt distrikt. Synes du får en fin båt. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Kodvaag Svart 6.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2009 Godt du legger ut bilder Jeg syntes det er hyggelig å se bilder av deres båter og prosjekter. Hint hint hint alle som leser dette! så vet vi hvordan turbo jodaen ser ut og kan passe oss når vi er i ditt distrikt. Hehe, jeg spiser nok ikke helplanere, som din, men halvplanere får unngjelde. :lol: Husker forresten en episode i fjor, da vi kom ut i fri fart sone, og vi dro på forbi en Dynamic, (i kosefart) full av kompiser på kose/øl tur, alle hoiet og smilte, og vinket med ølflaska... Synes du får en fin båt. Takk, begynner å komme seg nå, etter mange båtpenger og halvannen måned med arbeid. Og det var bare på å gjøre ferdig en båt som var ferdig ombygd og påkostet... Holder å å bytte olje på motor og gear i ettermiddag/kveld. Har kjøpt en sånn vakumpumpe, og denne er suveren! Bare å pumpe opp vakuum, og la den stå en stund, og vips så er den full og stoppet automatisk. Slipp ut (inn, hehe) vakumet ved å trykke på en knapp, tøm den i ei kanne, og sett i gang igjen. Lydløst og veldig effektivt, var ikke mye pumping med håndmakt som skulle til. http://www.flak.no/index.php?expand=11&...mp;ProdNo=05407 Biltema sin elektrisk oljebytter blir utslitt av dårlig olje, har dårlig erfaring med den. Mye lyd og lite futt. Ikke noe i mot Biltema generelt, etterhvert så har de en del gode ting til llitt av hvert, men den eletriske oljebytteren er skit... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Kodvaag Svart 7.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 I går var min slitne stakkars bror på besøk igjen, og tok resten av skrapejobben i bunnen. Han har vært flink å hjelpe meg med møkkajobben! Nå gjenstår det for meg å gå over med den oscillerende pussemaskinen, og prime og stoffe, så er bunnen klar. I dag har jeg, etter jobb, jobbet litt på badeplattformen: Alle gamle plankene på badeplattformen er fjernet. Lånte med med TIG apparat hjem fra jobben, og sveiset sammen mange sprekte sveiser. Nå tenker jeg den skal bli mer stabil å gå på, uten svikt hist og her... Så har jeg kjøpt nye trykkimpregnerte bord, 8mm tykkere enn de gamle, 120x28. I kveld, når jeg har fått lagt ungene, skal jeg tilpasse de nye bordene, med de gamle som mal. Så blir det å male de med en brun beis, så ikke alle ser jeg har grønn trykkimpregnert badeplattform. Når bordene er montert på plattformen så skal jeg montere på disse: http://flak.no/index.php?expand=11&sho...mp;ProdNo=38404 Skulle jeg ha kjøpt teak til dette hadde det kostet mange tusen.. og jeg har allerede brukt mange tusen på denne båten... Fortsetter det slik så må jeg, i mangel av penger til kranbil, bære båten til sjøen. Der var barnetv ferdig, nå må jeg få de i seng så jeg kan fortsette! Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Polarn Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Jeg tar av meg hatten for deg Kodvaag, du står jammen meg på Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Kodvaag Svart 7.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Dagens innearbeid, det begynte jammen å regne her! Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Dieselboy Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Da er det bare å finne fram terasseoljen .... :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 7.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Da er det bare å finne fram terasseoljen .... :lol: Frekke tromsøværing.. hmpf.. Skal bruke dette. Lasert badeplattform på snekke. Woha... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Dieselboy Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Sorry...men altandekke...den måtte jo komme !! hehe Å en ting til...e ikkje fra Tromsø !!!! Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 8.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2009 Da var startbatteriet byttet, og terassebordene beiset et strøk. ...og kvelden er enda ung! Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Kodvaag Svart 8.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2009 Gulvet på badet er malt andre strøk med lysegrått, det samme er thrustlagerbraketten til propellakselen. Det regner sånn at selv jeg har mistet arbeidslysten... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Polarn Svart 8.April.2009 Link til dette innlegget Svart 8.April.2009 Du verden Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Kodvaag Svart 9.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2009 I dag har jeg skrapet ferdig bunnen med BAHCO skrapa, pusset mye med HITACHI oscillerende pussemaskin, vasket båt og omgivelser med FOMA G150X høytrykksvasker, og montert TERASSEGULVET bak på båten. Her er bildebevis, bare så ikke noen tror jeg ligger på latsiden: Ble det så ille med lasyrbeisa 28mm tykke tr. imp. bord? Den ble i hvert fall superstødig, nå er jeg ikke lengre engstelig for å slippe StoreUlvI ombord. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
SandAnker Svart 9.April.2009 Link til dette innlegget Svart 9.April.2009 Ser ut som du er nesten klar Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 9.April.2009 Link til dette innlegget Svart 9.April.2009 Har aldri sett makan til pågangsmot, du er jo en ekte arbeidsmaur. Tar av med hatten for hva du har fått utretta med denne speed-snekka på kort tid Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Kodvaag Svart 9.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2009 Som svar til en IM så legger jeg ut flere bilder: Hadde du hatt mulighet til å tatt et bilde der du står på hekken av båten og ser fram mot styreposisjon?Har en Scand classic som er veldig lik Joda 7500 å kunne tenke meg å bygge om ute til dobbel stol v førerpos. Er ikke mye jeg ser på de bildene du har lagt ut men liker det jeg ser. Din er ikke lik andre Jodaer på finn.no. Mvh. Joda, alle bildene er tatt ombord i min Joda. ...forresten, gå inn på http://s3.photobucket.com/albums/y78/kodvaag/Joda/?start=all så finner du ca 200 bilder av båten. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Estelle Svart 10.April.2009 Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 Kjekt å se at alt arbeidet gir resultater. Dette ser veldig flott ut. Keep up the good work! Mvh Estelle Sitér dette innlegget Link to post
Jandus Svart 10.April.2009 Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 Utroligt bra jobba, dette blir bedre enn da båten var ny. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 10.April.2009 Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 Ett lite spørsmål i forbindelse med dobbel førerstol....... Vil ikke den stolen som er "midt i båten" delvis dekke motorrom-luka? Hvordan løser du det problemet når du skal ned i motorrommet? Har sjøl en ekstra pidestall med stol som jeg godt kunne tenkt meg å sette inn, men da må denne pidestallen flyttes hver gang jeg skal åpne luka og det synes jeg blir forferdelig "krøkkete". Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 10.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 To strøk to-komponent epoxybasert primer, la på tykt lag. Et strøk Hempel Ultimate selvpolerende mørkeblått bunnstoff: Puh, sliten gitt... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.