Jump to content

Hjelp til strøm og sink

steoye

Recommended Posts

Har planer om å oppgradere forbruksbanken i båten, og forsker litt på oppsettet. Noen som kan si meg hva dette er? Dingsen står mellom forbruksbank og bryterpanelet:

img00051.jpg

Planen er å sette inn 2 x minimum 200 Ah AGM batterier, men vil jeg få problemer med å lade disse da dynamoen kun gir 60 A og regulatoren er "70 Amp rated"? For det er vel regulatoren som er koblet til forbruksbanken hvor det står "Multi battery Isolator" på?

Videre lurer jeg på om noen har kjennskap til om det er sink på KAMD43 motorer, og hvor den/disse evnt. sitter. I følge en kar på Maritim var det sannsynligvis ihvertfall to.

Håper noen kan hjelpe en stakkars nybegynner med disse spørsmålene :rolleyes:

Hei.

Dette på bildet er bare en måleshunt for en amperemeter.

Batteriisolatoren er ikke noe regulator, men kun en skillediode.

Men likevel ligger du tynnt an med 70A diode på 60A dynamo,

forutsatt dynamoen din kommer på en fin dag å gi 60A over lang tid..

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Det som jeg mener er at man helst skulle bruke skilledioder som er minst 20% kraftigere enn maksimalt belastningen -kan- bli.

Skilledioder ha bare et problem og dette er temperaturutviklingen mens det går "riktig" strøm.

Stakkars firma Skand kunne jo ikke ane at -du- plutselig og uforutsigbar ønsker å øke både kapasitet og lading. :smiley:

Men så farlig er det ikke.

Du ligger bare få % (2A) under det som skulle være minste krav.

Det du "må" gjøre er avhengig det du allerede har og hvordan du bruker båten din.

Finnes det regelmessig landstrøm?

Finnes det kanskje en høyeffektregulator på dynamoen din allerede?

Ble kablene forandret på større tversnitt?

Hva er ladeslutspenningen på batteriene dine nå?

Du kan lese deg mer enn klok hvis du sjekker under knappen "Emneoversikt" => "Lading, batterier, elektrisk opplegg".

Når du har lest 50% av det er du klar for høyskolen, som lærer.

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Ja, Hulda, ikke sant?

Også jeg blatrer noen ganger gjennom den samlete kunnskap som finnes her.

Det er bare utrolig hva som dykker opp i blandt.

Men Steoye, dette betyr ikke at du ikke skal komme tilbake med flere spørsmål.

Her får du garantert svar, bare at man trenger noe grunnlag først.

Jørg

Det du "må" gjøre er avhengig det du allerede har og hvordan du bruker båten din.

Finnes det regelmessig landstrøm?

Finnes det kanskje en høyeffektregulator på dynamoen din allerede?

Ble kablene forandret på større tversnitt?

Hva er ladeslutspenningen på batteriene dine nå?

Du kan lese deg mer enn klok hvis du sjekker under knappen "Emneoversikt" => "Lading, batterier, elektrisk opplegg".

Når du har lest 50% av det er du klar for høyskolen, som lærer.

Jørg

Takker for det Jørg, du har lært meg mye her inne :smiley:

Har tilgang på landstrøm i havn ja. Landstrømanlegget består blant annet av en Sleipner lader av type 9241. På denne står det 1000Ah 12V DC 20A. Bør vel finne ut om denne har føler slik at den slutter å lade når batteriene er fulle. Har jo også lest at det beste er såkalte puls ladere, og regner vel egentlig med at denne er en slik type men skal kontrollere nærmere.

Om det finnes en høyeffektregulator... aner ikke. Dynamoen sitter så klønete til at jeg klarer ikke å se så mye :headbang: Men er det noe spesielt jeg kan se etter?

Har ikke forandret noe på kablene, dvs. de er originale. Kanskje ikke det du mente?

Ladeutspenningen på batteriene. Forstår jeg deg rett om du mener spenningen (V) på batteripolene når motoren går? Har ikke kjørt siden i fjor, så det er ikke så lett å huske. Men tror bestemt at amperemeteret på dashen viste over 14V, tror nok det var 14,4.

Har lest masse inne på forumet her jeg, men det er lettere med eksempler knyttet til mitt eget oppsett. Blir så mye informasjon :sweat:

Takker igjen for all tilbakemelding!

Hei igjen.

Ja, det er ganske mye informasjon.

Men hvis man reduserer det på kjernesetningene da gjentar seg alle spørsmål.

Også dine er ikke noe annet enn spørsmålene fra andre.

Grunn for det er at alle ha det samme opplegg, med bare få variasjoner.

Landstrøm:

Hvis det finnes daglig lading, forutsatt at det er bra lading med en modern lader,

da kan man diskutere om man må gjøre veldig mye med ladningen i fra dynamoet.

Likevel skulle man i så fall sjekke om dynamoens spenning er tilpasset det man trenger.

Så er det f.eks. sikkert ikke ønskelig for en som dørjer i "hele døgn"

hvis dynamoen leverer permanent 14,5 Volt eller enda mer.

Omvent, er man nå i samme situasjonen av "en sånn fisker",

kunne man jo i så fall heller bruke en flertrinns-dynamoregulator i steden for å bruke dyrt landstrøm.

Men ligger man ofte/gjerne i uthavn, eller er seiler, da er det ofte anbefalt å ordne opp med hele pakken.

Er man derimot "kaffeseiler", altså at båten står mer eller mindre fast på skjell fordi festetauene er rustet fast,

da trenger man verken batterier eller dynamo i det hele tatt men bare bra landstrøm.

:lipseal:

Kabler:

Ja, jeg spør om det finnes kraftigere kabler enn "standard".

Standard likner tykkelsen av en kulepenn = ca. 10 til 16mm².

Er det sånt da er dette for tynn = spenningsfall og unødvendig motstand.

Anbefaling:

Jeg bruker ikke noe ladekabel som er tynnere en 35mm², på kort avstand opp til 2 meter/en vei.

Stooor virker alltid.

Større dynamoer og/eller lengre avstander = større kabler, gjerne 50mm².

Blir det lang avstand (flere meter en vei) mellom dynamo og batteri =

bruk gjerne Båtplassens kabelkalkulator med innstilling 0,2V på tilatt spenningsfall = aldri feil.

Hvem som diskuterer kabelpriser/vekt/dimensjoner er i så fall på feil side.

Flest er dette folk bare for gjerrig fordi slik kabel koster mer enn 10 kroner per 5m-rulle.

Ellers er man gjerne for lat, fordi så tykke kabler finnes ikke hos Biltema.

Jeg tuller jeg, men bare litt. :smiley:

I alle fall blir det gjerne bortdiskutert fordi dette problem er ofte ubekvem.

Om det finnes noe høyeffet-/ekstern regulator ser man ganske enkelt.

I så fall finnes det en ekstra boks som er tilkoblet dynamoen med vanligvis 2 til 4 kabler.

Ang. ladesluttspenningen:

Ja, jeg mener Volt målt på batteripolene.

Dette skulle passe direkte til dine batterier, men ikke allminnelig.

Men nå, etter lesing av det som står ovenfor, kommer du allerede alene på det jeg prøver å belyse.

Viktig er bruksmønstret, fordi vi tenker jo bare og uten unntak "Batteri".

Og da blir det en gigantisk forskjell mellom 14 - 14,4 - eller mer enn 14,4 Volt.

Ha en fin søndag så lenge.

Jeg triller meg nå ut på en minnitur.

Jørg

Da har jeg fått tatt et bilde av dynamoen, gir dette svar på om det sitter en regulator tilknyttet?

img00054.jpg

Har forstått at bruksmønsteret er ganske viktig i denne diskusjonen ja... Ligger som regel fredag

til søndag uten landstrømstilgang og det er grunnen til at jeg ønsker å øke fra 230 Ah til minimum

400 Ah kapasitet. Problemet er selvfølgelig at turene fredag ettermiddag ikke er lenger en 1,5 t. og

kan være helt nede i 30 min. så jeg er nok avhengig av å lade litt i løpet av uka.

Men Jørg, om jeg forstår deg rett nå og jeg faktisk har min. 14,4 v ladespenning så er det bare å putte

inn større AGM batterier? Om ladespenningen derimot er lavere bør jeg kjøpe en PDAR av deg.... :cheers_wine:

Og om det ikke er montert en regulator så må jeg......... kjøpe en PDAR av deg :cheers:

Ladespenningen får jeg uansett snart svar på da båten snart er klar for å gjøre sine første hark etter en lang

vinter.

Kabelen fra dynamoen er som du også skrev på 16mm², men om ladespenningen er ok er det fortsatt nødvendig

å bytte denne?

Du kan godt øke batterikapasiteten din,

dynamoen din spiller ikke noen rolle akkurat nå.

Det som jeg ser på bildet vises kun den gule som går til batteriene.

Opprinnelig sitter den på B+ av dynamoen din, men den kan settes rett på batteriet for å kompensere for spenningsfall.

Det finnes altså ikke noe ekstern regulator tilkoblet dynamoen din.

Regulatorspenningen av dette Valeo blir effektivt 14,2 Volt.

Med stor kapasitet behøver man egentlig likevel en regulator som kan hantere det,

så blir kjøp av en slik ikke noe feil uansett.

Men spørsmålet/det viktigste hos deg blir det som jeg sa før.

Siden man ikke klarer å toplade batterier i løpet av 0,5 til 1,5 timer er det mer enn viktig med en bra lader.

Batteriene dine må topplades i mellom, ellers øddelegges den veldig fort.

Altså for å si det tydelig:

1. sjekk at du har en bra lader som kan stå og gå, altså en flertrinns som kan skifte på vedlikeholdspenning.

2. øk uansett på kabeltversnittet (på både pluss og minus).

3. har du penger til øvrig da skader det ikke med en ekstern regulator.

Ekte 60A er i hvert fall bedre enn bare 15A per time.

4. har du enda mer penger til øvrigs da -kan- du kjøpe en litt større dynamo,

ca. 80 til 90A holder og kreves ikke noe dobbeltreim.

5. Hvis du fortsatt ikke vet hva du skal gjøre med pengene dine, eller hvis man diskuterer bursdagsgaver til deg,

da kan du godt nevne en bra Ah-teller. Det er nemlig også noe som man faktisk trenger for å holde laaang liv i batteriene.

Ha en fin kveld så lenge.

Jørg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...