Jump to content

Trimflaps giverfeil - Scand 360DC

Mart0n

Recommended Posts

Heisann

Har en Scand 360DC (2002) hvor giveren til ett trimflaps har sluttet å gi signal til instrumentet. Jeg har målt med multimeter og kryss koblet med bb. instrument og funnet ut at det er giveren i styrbord sylinder som er kortsluttet. Trimflapsen funker fint, mekanisk sett.

Dette er en 2002 modell.

Noen som har erfaring med slikt?

Går det an å åpne og skifte kun giveren, eventuelt fikse?

Har båten på land nå, så må få sett på det nå

/Frode

Ja, har tenkt på dette. Men det kan se ut som det er samme kabel som går helt fra instrumentet og ned gjennom skroggjennomføring og inn i trimflaps-sylinderen.

Et annet problem er når man har 2stk KAD300 bak i en scand 360 så er det umulig å komme seg rundt bak motorene å se, inne i båten. Hadde vært greit om noen som har erfaring med Scand båter fra den tiden vet hvilken type sylinder og hvordan det er koblet.

Det jeg lurer på nå er om sylinderen lar seg åpne. For da blir det enkelt å måle om det er brudd på kabel.

Eksisterer Scand for tiden eller? De gikk jo konk, men jeg leste noen prøvde å starte opp igjen.

Ser også at web-sidene har ikke vært oppdatert siden ifjord..

/Frode

Redigert av Frode Marton Meling (see edit history)

Heisann.

Gikk litt næmere i sømmene idag og fant ut at trimflapset som var brukt i 2002 var Bennett. boatparts.no ser ut til å være leverandør, så jeg har kontaktet dem for å høre om jeg kan får bestillt sensoren som del hos dem.

Jeg fant bennett her: www.bennetttrimtabs.com

Her fant jeg også en reservedels liste, så det skal gå an å få kjøpt sensoren (som er øvre del av sylinderen som del).

Satser på at www.boatparts.no kan levere, hvis ikke kontakter jeg www.telmo.no som er listet som Bennett´s distributør i Norge.

Takk for alle svar sålangt, jeg vil poste tilbake her når jeg har fikset problemet. Greit å følge opp emnene slik at emnene har en løsning.

Greit at Scand blir etablert igjen. Vil nå tro at det er marked for slike båter fremdeles. Er ihvertfall veldig fornøyd med 360DCen. Suveren båt i sjøen. God driftsøkonomi og høy marsjfart, gjør båten veldig anvendelig..

/Frode

Liten oppfølging av Bennett trimflaps.

boatparts.no er ikke offisiell leverandør i norge, de bare importerer hele kits.

Jeg snakket nå med Telmo og de gav meg navn på nærmeste båtbutikk som jeg kunne bestille delen fra.

God service, deler på lager, så jeg er happy :smiley:

For å oppsummere:

Dersom det er andre som har trøbbel med sensoren/giveren i Bennett trimflaps, så må man skifte hele øvre del av sylinderen. Denne er forseglet, så åpning og fiksing lar seg ikke gjøre. Delen er heldigvis ikke så dyr.

Telmo snakket om kr 330,- (sikkert pluss moms)

Bennett har ikke gjort endringer på delen heller, så disse 2 delenummerene er det du trenger for å bestille:

017991055 - Grønn, Styrbord side

017991054 - Rød, Babord side.

Men for all del, sjekk dette selv med Telmo før du bestiller

/Frode

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...