Jump to content

Råte i festene på dekksbjelkene

Storø RC 34

Recommended Posts

Hei!

Jeg har oppdaget råte der dekksbjelkene møter Skrogsiden. Jeg vurderer å skjære ut det som er råttent, påføre bocarol og lime det sammen med epoksy. Er dette en ok måte å gjøre det på?

Mellom dekksbjelkene og stavene på dekket ligger det en lag med kryssfiner. Dete er fullstendig råttent, og er mer eller mindre matjord. Jeg jobber nå med å fjerne dette. Planen er å legge noe nytt i mellom dekksbjelkene og stavene slik at dekket blit stivt og sikkert. Er dette en ok måte å gjøre det på?

image_086.jpg

image_084.jpg

Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat

Hei Storø! Er det vanskelig å bytte ut hele bjelkene? Er alle dårlige? Hvis du også må bytte fineren, kanskje det er like lett å skru av stavene, og bytte ut alt!? Fineren skal vel være limt eller epoxybehandlet for å være tett, så det er vel vanskelig å bytte denne fra undersiden!? Står litt om hvordan å lage dekksbjelker og legge dekk på http://www.njordforum.no/

Storø RC34, du kan klare å lappe dette sammen sånn 'halvveis' slik at det holder en stund til på den måten du beskriver, men du får det aldri bra og sansynligheten for at du får det lekkasje tett fra oven er liten til umulig. Dessuten vil styrken på baugkonstruksjonen din ikke være slik den var designet for og det kan være litt skummelt. [dog vil den bli sterkere enn hva den er med den råten du har i konstruksjonen nå]

Årsaken til denne råten kommer ovenifra (ferskvann + høy fuktighet ombord + frost) For å fjerne det bør du angripe problemet også ovenifra lag for lag og kle av dekket ned til dekkspant. Siden du sier det er råte i disse så har du mest sansynlig råte problemer i de 5-15 cm av øverste bordgang mot dekket og i innenfor dette i innfestningen mellom skrog\dekk\spant\dekkspant.

Det er ikke sikkert du ønsker å angripe så omfattende problemstilling så nære sjøsetting dersom du skal ha båten på sjøen i år. Heller lappe litt, bruke båten begrenset i år (dvs ungå å utsette båten for tung sjøgang, da den er svekket i konstruksjonen) og planlegge for å gjøre jobben nøye og skikkelig til vinteren.

Som thomsped sier; 'Er det vanskelig å bytte hele bjelkene' han har helt klart ett poeng når han sier dette. Det er sånn det bør gjøres, dekksbjelker, spant, kjøl og kraveller er rammeverket på båten og det er viktig at disse byttes hele, eller som alternativ høvles ned forbi råte, dersom delvis angrepet og lamineres opp igjen for å sørge for at man ikke taper styrken i konstruksjonen.

Ta en titt her: Bytte av dekksbjelker

Mvh

Champagne

Redigert av MY Champagne (see edit history)

Jeg har en bekjent som er en meget dyktig båtbygger og trebåtreparatør.

Han sier enkelt og greit: "Det brukes alt for lite epoxy i norsk fartøyvern"!

Det høres kanskje ironisk ut, men han mener i fullt alvor at man ofte river og river for å skifte lange bjelker som kanskje bare er dårlig i den ene enden. Her kan epoxy være en god måte å gjenvinne styrken uten "å drive hærverk" med resten av båten.

Sikkert verdt en ettertanke . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Poseidon, jeg kan være enig med din venn mht å bruke epoxy, jeg bytter heller ikke skutesiden hvis jeg har ett bord som er dårlig, da bytter jeg det bordet eller deler av bordet dersom jeg ikke risikerer å minske styrken på konstruksjonen. Dog velger jeg ikke å sparkle råta bort med epoxy med microballonger....

MEN når det gjelder båten til Storø RC34, så har det vært en god del poster allerede, jeg har prøvd å svare han så godt jeg kan på mange av de. ikke alle gjaldt dekksbjelken, det er tydlig at mange andre steder som trenger nøye ettersyn på denne båten før den kan erklæres for shipshape\frisk, vi snakker om en Storø 34 som har manglet riktig ettersyn i 'noen' år.

Skroget på storø'n hans er bygd nesten identisk som min båt er konstruert, (Otto Scheen designet den første lille Storø 30 fotern som denne er basert på året etter han tegnet min)

Jeg mener at dersom Storø RC34 ikke får bukt med råten fra samtlige sider og heller velger å gjøre jobben innenifra og baker inn underdelen i epoxy, så kommer råten til og fortsette. Sansynligheten for at Storø RC34 ville få en sterk konstruksjon dersom han byttet råtten bjelke med frisk bjelke, frem til han hadde gjenskapt ett sunt og friskt dekk vil være mer sansynlig enn at han forstår hvilke krefter som må taes høyde for dersom man skal lappe på syke bjelkelag hvor du ikke kommer til over 50% av bæreflaten til bjelkene det gjelder.

Dersom han lapper med epoxy innenifra tror jeg at i bestefall merker han da at over ett par sesonger så vil dekket hans begynner å bli mykt når han går på det, i værste fall så ryker hele det råtne dekket i det han står å stamper i motsjø i det han blir overrasket av værett eller at båten hans går i oppløsning dersom han får en liten kilevink fra en udressert landstedbåt på vei fra pubben eller no.

Jeg liker ikke å anbefale folk dårlige løsninger som ikke tåler tidens løp og som kan ende opp med at eier risikerer egen og andres helse og i værste fall liv.

Det er mange som har lagt glassfiber i polyester eller epoxy på utsiden av trebåter med "råte" for å gjøre en lett reperasjon være seg under vannlinje eller over. Og det er båter som har sunket på grunn av dette. Håper ikke han bekjente er en av de som tror det er en god løsning.

Dersom man ender opp med å kapsle inn 3 sider av ett råte infestet bord med epoxy, hvordan vet du da om det bordet har noe som helst styrke igjen fra den siden du ikke ser som da er mot skuteside eller opp mot dekket?

Mvh

Champagne

Vil bekrefte det MY Champange skriver, at det er ingen vei utenom å skifte dekksbjelkene og dekket for å få en 100% sterk båt og ikke minst tett. Det er klart det er en stor jobb og det trengs planlegging, bruk båten denne sesongen og start reperasjonen til høsten. Ett tips kan vere å prefabrikere deler, laminere bjelker i jigg etc, slik at det blir mindre liming med epoxy i den kalde årstiden. Jeg har gjort denne jobben med 46 fot Otto Scheen båt, og er medlem av Cmb. Hilsen Inger II

Bare for sikkerhets skyld: jeg anbefaler slett ikke epoxy i alle sammenhenger og det er selvfølgelig ingen optimal løsning. Jeg bare tillot meg å sitere min spissformulerende båtbyggerbekjent . . . .

Det finnes tallrike skrekkeksempler på båter som er blitt totalt ødelagt ved å bake dem inn i diverse super-duper-uhumskheter og det var ikke slike situasjoner som var i tankene hverken hos meg eller båtbyggeren!

Lykke til med prosjektene deres, det er alltid like stor stas når en velpleiet Furuholmen, Scheen eller lignende klassikere dukker opp på fjorden!

:flag::flag:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Poseidon,

Jeg tok det ikke som kritikk fra deg med ditt innlegg, du har veldig rett i det du sier såfremt det blir gjort av noen som skjønner konstruksjonen.

Men jeg fryktet at Storø RC34 ville velge den enkleste utvei uten å helt skjønne hva han begir seg utpå ved å feilrestaurere en slik båt i den forfattning den er i. Dette tar jeg fra at han har en lei tendens til ikke å svare på egne tråder eller si takk til de som tar seg tid til å tilby hjelp :giggle: han fyrer heller bare opp en ny tråd, så jeg er langt fra sikker på hva som synker inn av det man skriver her..

Jeg mener det er viktig å prøve å redde denne Storø'n før den går til grunne, dersom Storø RC34 finner at akkurat denne båten er for mye å gape over, er det bedre om han skjønner det nå, enn etter at han blåser av flere år med arbeid + hele båtinvesteringen sin og sikkert like mye som han har betalt på å feilrestaurere båten og sitte igjen med svarteper i form av en båt som ikke er salgbar eller ligger på havets bunn.

Da er det muligens bedre om han stikker fingern i jorda (råten) på ett tidlig tidspunkt og sier, jeg har tatt meg vann over hodet med dette prosjektet og heller legger båten ut for salg, en Storø går stort sett altid ann å omsette dersom den flyter og ikke har vært tuklet for mye med og så lenge man ikke ber om for mye penger. Muligens bedre løsning for ham og muligens også bedre for båten i det lange løp om denne båten finner en eier i form av en fingernem tre kyndig mann\kvinne som kan sine ting.

Alternativt kan han vurdere å sette båten på verft og betale det det koster å få båten sound & shipshape.

God påske!

Mvh

Champagne

Hei alle sammen!

La en ting være helt klar, jeg er veldig takknemlig for den hjelpen jeg har fått her inne. Jeg jobber på spreng med å få båten klar for årets sesong, og målet er helt klart å "lappe" dette sammen midlertidig for i år, nettopp med tanke på at dette skal gjøre skikkelig til året.

Jeg er enig i det Champagne sier i forhold til at man hverken klarer å fjerne all råten som allerede er der eller stoppe årsaken til problemene ved å lappe dette sammen. Og, siden jeg har vært ute i grov sjø, så tar jeg hintet om å kunne stole på konstruksjonene alvorlig. Siden Champagne er såpass engasjert her, så vil jeg raskt ramse opp hvilke utfordringer jeg har, og hva vi har gjort så langt. Båtne var i elendig forfatning da jeg kjøpte den, så i dag fremstår den som rene smykket i forhold til for bare 12 måneders iden. Mange hundre timer, og en del penger er gått med allerede, båten må bli bra til slutt:

Båtens tilstand ved kjøp:

- Dekket er slipt ned så skruene synes

- Dekket lekker, med påfølgende råte under dekk og som Champagne sier, trolig også i bordgangene.

- Styrbord dollbord er mykt av råte, babord dollbord er bedre. Trolig råte i bordganger likevel

- Tendens til råte her og der i innredningen ute

- Det elektriske anlegget er et mareritt, lite fungerte

- Tendens til råte inne ved sofa, sprer seg under styrekonsoll (trolig vanninnsig fra dollbord)

- Motorer mangler vedlikehold, gammel stygg olje, dynamoene hang og slang, batteriene var døde

- Som tidligere omtalt, utrolig tørr i skroget med påfølegden enorme vanninntak ved sjøsetting

- Stor lekkasje i styrbord rorgjennomføring, et omfattende problem hele sesongen - båten holdt på gå ned flere ganger

- Lekkasjer i alle vinder som kan åpnes

- Alt av stoffer, madrasser etc var ødelagt afv fukt, mugg sopp etc

- Malinga på skrogsiden løsner i store flak'

- Flere sprekker i skroget under vannlinjen

Oppsummert: Ung, uerfaren båtkjøper lar seg friste av en pen klassiker, med ny kalesje, ny komfyr, nytt kjøleskap, ny varmer. Båten skal bli flott den, med noen timers arbeid :).....trodde jeg...som dere skjønner, båten sto på land, under presening...

Hva er gjort på 12 mnd av meg og mine uten peiling på trebåt:

- 60% av det elektriske er kablet opp på nytt.

- Byttet bordgang og to stavbredder på styrbord dollbord.

- Erstattet en del tre i byssa lekkasje fra vindu med på følgende råte

- Tette flere sprekker under vannlinjen

- Pusset og lakkert alt brunt tre inkl dekk, pusset, sparklet og malt skroget hvitt.

- Byttet dynamoer, lagt opp skikkelige ladekretser, satt i skikkelig lader

- Lagt opp to lensepumpeanlegg (som faktisk fungerer)

Plan før årets sesong:

- Midlertidig fikse dekket innenfra

- Flekke litt på skrogmalinga

- Fjerne tendens til råte i innredningen ute

- Ta råten ved sofaen grundig (allerede åpnet, kan poste bilde senere)

- Gi motorene skikkelig vedlikehold.

- Tette alle lekkasjer i skroget

Dersom vi ikke stikker fingeren i jorda og selger båten, så vil den trolig gjennomgå restaurering til vinteren. Dvs, planen er da å bygge et kapell og jobbe med båten som en hobby. Jeg bor 15 min unna marinaen, og har også tilgang på stor garasje, billige materialer og hjelp.

Det skal også sies at jeg er blitt utrolig glad i båten, og har tatt båtførerprøven og VHF Sertifikatet. Jeg har også meldt meg inn i Storebro klubben, og vurderer å melde meg inn i CMB. Jeg lærere utrolig mye underveis, og synes trebåt er herlig og morsomt! For bare 12 måneder siden hadde knapt tatt i verktøy, og nå gjør jeg snart alt selv :)

Så til slutt, takk for alle støtte og hjelp underveis!

Dette var en veldig bra oppsummering Storø RC34!

Høres ut som det er en fornuftig plan du har. ett spørsmål, hvor viktig for deg og din familie er det å få henne på vannet i år? hvorfor jeg spør er fordi for meg, fra september 2007 opptak, så sto båten i sitt vanlige OB Wiik presenning båthus over vinteren, mai 2008 tørr landeveis transport inn i temperert hall på lastebil. Da tok det faktisk helt frem til oktober 2008 før treverket i OVERBYGGET holdt lav nok fuktighet for at det kunne limes\fuges med sikkerhet for at det skulle ha brukbart feste. Vann tar lang tid for å gå ut av treverk mye lenger enn jeg trodde. og vann mot lim er suboptimalt.

Det kan være optimalt dersom du sjøsetter i år bruker båten og begynner umiddelbar oljing når du tar opp båten til høsten for skroget ditt. Da erstatter du vannet i skroget med olje og du kommer til å oppleve, dersom du får mettet båten at den ikke kommer til være like ekstrem i truttningen fra gang til gang og etter ett par år bør hun ha blitt stabil og tørr.

Men du skal vite at det er vanskelig å lime treverk som er stappa fulle av olje :yesnod: så dersom du skal jobbe overbygg først så kan du olje skroget fra opptak, og gjennom vinteren.

Videre dersom du kan ta deg råd til det, bør du tenke litt på om du syntes det gir deg verdi i å investere i å leie deg inn i en hall hvor du får lov å jobbe i slik hos Maritim Center Fredrikstad AS (Isegran) Du opplever det gir deg bedre arbeidsforhold, jevnere temperatur muligens tilgang på båtbygger verktøy og proffe båtbyggere, rundt deg som vil kunne være der med øyne og ører og vise deg hva du må og ikke må gjøre uten at de fakturerer deg for konsultasjon fra gang til gang. En halvtimes kjøretur i varm bil fra Sarpsborg til Frederikstad er ikkeno i forhold til hvor vanskelig det er å gå ut av døren hjemme for å jobbe i ett telt i minus grader når det er fotball på TV og kona har tatt frem godvinen. man mister fort motivasjonen da. Husker selv med skrekk tilbake til 1997 når en kamerat og jeg sto hele vinteren og jobba utendørs i iskaldt telt på Champagne, jeg får frysninger av å bare tenke tilbake på det brannsår etter varmepistolen på ene handa, halv forfryst på den andre..

Mvh

Champagne

Det finnes svært tynntflytende epoxy å få kjøpt - CPES, denne er godt egnet for saturering av råte.

Jeg lager liknende selv, jeg blander West (206) med AKOL Pro Tynnol (hovedsaklig toluen og nafta, kan bestilles hos byggmakker feks.) og typisk injiserer med kanyle i forborrede hull.

Jeg bruker denne sprøyta.

Det skal ikke mye til av tynneren før epoxyen blir svært tynn, et par korker til et B-sett pump og den er som vann, herdetiden blir laang, typisk dager/uke, og herdet epoxy blir ikke så stiv og hard som ublandet.

Glimrende til midlertidige fikser, kvikkfikser og som primer for polyurethan/epoxy toppstrøk.

Mindre områder med delaminert finer kan fort få flere års ekstra levetid om det ikke er for ille stelt med den.

Jeg er veldig enig med Poseidon's bekjentskap ..

Retroguruen i båthavna kan få noe mer å grumle over når en setter ut nyinjisert båt mens han står igjen med prosjektet som vokser seg større og større.

Er enig med SamH dersom du skal lappe dette sammen for å bruke båten i sommer. Med å sprøyte inn tyntflytende epoxy i råte områder får du kjøpt deg litt tid og forhåpentligvis forbedret styrken i områdene du jobber med.

Storø RC34 ha gjerne i tankene at du skal ha dette fra hverandre igjen.

Når du bruker epoxy så pass på å ikke overlim. Slik som skjøtene mellom kabinbordene i overbygget mot siden av dollbord etc, da kan du få ett helv... strev med å få demontert delene hele.

Gjør du tynn epoxy jobben forsiktig og holder deg til å fylle råte plassen i delenes enkelhet og ikke faller for fristelsen av å lime tilstøtende deler for å forsikre om at det skal bli ekstra sterkt så kan dette faktisk hjelpe deg til å få ut delene 'helere' av båten når du demonterer de for å lage maler til nye dekksbjelker etc.

Mvh

Champagne

Ja, jeg har tenkt litt på hvordan jeg skal gå frem, og har tidligere lest at man få få til at epoksyen trekker seg inn i treverket. Jeg vurderte derfor å hullborr det som er dårlig i midten av stokke, for så å borre flere mindre hull rundt om kring for skikkelig feste for epoksyen. Litt i tråd med hva SamH foreslår.

Det blir å gjøre det på den måten, men jeg skal også ha i tankene at dette skal fra hverandre igjen, epoksy blir jo hardt som stål :drink::drink:

Skål folkens, det er påske :drink:

Du kan gjøre som du sier med tynntflytende epoxy og hullborr, du kan vurdere å helspunse hullene du lager med friskt treverk (feks en eike stokk eller no hardt trevirke du har liggende). Videre dersom du er usikker på om dette er sterkt nok, kan du epoxylaminere den dårlige biten med lengder av plywood der du kommer til av annleggsflater.

:cheers:, fremdeles ett par døgn til før det er påske for meg, må jobbe litt til, det gjør jo ikke noe med møkkaværet vi har her i hovedstaden.

mvh

Champagne

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...