Kodvaag Startet 4.April.2009 Link til dette innlegget Startet 4.April.2009 Jeg har et hjemmelaget blandebend. Kjølevannet blir blåst inn kun et kort stykke etter turboen. Kjølevannsrøret stikker ikke inni eksosrøret. Det er rett og slett bare sånn som dere ser på bildene. Jeg har montert fabrikkny turbo, for at den gamle rustet i stykker i kjølekappa rundt eksosturbinen. Er det noen fare for at vann kan slå tilbake og ødelegge turboen min? Her er noen bilder av hvordan det ser ut: Det er kjørt med slik et par år, og det gikk jo bra, så jeg bekymrer meg kanskje unødig? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Dieselboy Svart 4.April.2009 Link til dette innlegget Svart 4.April.2009 Jeg mener innløpet på vannet er litt for nære bendet ut av turbo. Burde ha vært flyttet litt lenger vekk fra turbo, eller bare fått endret retningen på vannrøret, slik at dette ligger paralellt med eksosrør. Nå er varmt sjøvann, varm eksos og rustfritt en dårlig kombinasjon uansett ..... Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 5.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2009 Nå er varmt sjøvann, varm eksos og rustfritt en dårlig kombinasjon uansett ..... Vil bendet tæres fort siden det er laget av syrefast? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
VannTro Svart 5.April.2009 Link til dette innlegget Svart 5.April.2009 Lagde til et bend i syrefast til en Yanmar 3QM30 en gang. Dette ble laget fordi det originale av støpegods ikke holdt. Det syrefaste derimot var i hvert fall like bra da jeg solgte båten. da var motoren 20 år gammel. Skal ikke påsta akurat hvilken kvalitet det var. Det ble laget på Jernbaneverkstedet og sagt å være syrefast. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Dieselboy Svart 5.April.2009 Link til dette innlegget Svart 5.April.2009 Rustfrien vil sikkert holde en stund, like godt som noe annet ....men varmt sjøvann tærer på det meste. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 5.April.2009 Link til dette innlegget Svart 5.April.2009 (redigert) Lagde selv et rustfritt bend til min forrige båt, jeg lagde det med dobble rør slik at sjøvannet kom inn mellom det ytre og det indre røret og ble ledet ut i eksosen. Med denne løsningen er du 100% sikker. Jeg brukte en løsning som er noe tilsvarende dette bendet fra Maritim.no Med din løsning vil jeg tro at det er reell sjanse for at du får litt sjøvann i turbo ved start eller stopp av motor. Tror ikke den er optimal. Redigert 5.April.2009 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.April.2009 Link til dette innlegget Svart 5.April.2009 Farligst er det nok, dersom du ved vårstart, sliter med å få gang. Kinner ddu lenge så pumpes jo sjøvann gjennom systemet uten at eksosen gir det fart videre. Så lenge motor er i gang så går jo vannet bare en vei vel? Har du verktøy og mulighet så sover du nok bedre om du flytter vannkoplingen lenger vekk, men om det er nødvendig? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.