Jump to content

Montere mast på 29ft båt, ø. hjelp/tips. (Tønsberg/Nøtterøy)

Khaoz

Recommended Posts

Nå når seilbåt er innkjøp melder alle "dumme" spørsmål seg :blush:

Vi har planer om å sjøsette båten vår ved Teie (Tønsberg/Nøtterøy) førstkommende onsdag hvis alt går etter planen.

Båten er klargjort bortsett fra en ting..masten må reises og rigges.

Masten er ca 10 meter (29 fots båt). Av hva jeg kan forstå så er det en tynnere del som går ned i båten som masten tres over??

Jeg har ikke peiling på hvordan jeg gjør dette. Antar at jeg må bruke en slags mastekran? :confused:

Noen som vet hvor i nærheten av nevnte sted dette er tilgjengelig?

Eller enda bedre, finnes det en lokal vennlig seilersjel som ikke har fått sjøsatt og som ikke har planer om fjellvandring som kanskje kunne bistått oss med råd og tips når vi skal prøve på dette?

Får det nok til alene, men du verden så mye lettere med veiledning fra noen som kan...

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Hjelp til å rigge opp mast? . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette

There are two choices in life-Take it or leave it

Ja, du må bruke mastekran og bør nok være minst 2, kanskje 3 stk. 1 som styrer krana og 1-2 som styrer masta. Pass på at du gjør dette et sted som det ikke blir noen bølger og fortøy båten stramt.

Heis opp masta og balanser den før du fører den inn over båten og setter den forsiktig på plass og fest den midlertidig forut, akter og på begge sider. Husk på at stroppen eller hva du bruker må være mulig å ta av også etter at masta er på plass. En stropp rundt masta som er festet under salingshornet er som regel en grei løsning, ihvertfall dersom masta ikke er for tung.

Enten er nok masta gjennomgående, d.v.s. at du har en krave i dekket som masta skal føres igjennom. Da er det viktig å ha god balanse på masta før den føres igjennom dekket. Tipper den når masta først har kommet gjennom dekket blir det dyrt.

Eller så står masta på dekket. Da har du et feste på dekk som passer til bunn av masta, gjerne sikret med en bolt. Dette er litt lettere og mindre nervepirrende.

Uansett er nok tid og å tenke igjennom ting en god løsning.

Siden det er første gang du skal ha opp masten, bør du minimum være 3 personer, slik som dhjerp påpeker. Det er også en stor forskjell om masten står på dekk eller er gjennomgående. Dersom den står på dekk, må du feste nødvendige stag for å få masten til å stå. Jeg har f.eks. en mastheadrigg med doble undervant, og på den er det kun nødvendig å stramme disse for å få masten til å stå. Men for andre rigger, må man feste forstag og sidevant. Dersom masten er gjennomgående, vil masten stå når den er forankret i mastefoten i bunn av båten. Så kan man rolig feste vant.

Det greit at det er rolig vann når du skal ha opp masta. Min erfaring er at det lønner seg å fortøye båten løst, slik at man kan justere båtens plassering underveis uten å måtte løsne båten. Det er litt styr dersom man skal gjøre dette når masta henger i krana.

På kaia der jeg tar opp masta, er det et merke på kaia som viser hvor matefoten bør være. Merket er satt i forhold til krana. slik at det er enkelt å balansere masta når den skal festes. Sjekk om det er det der du skal ta opp masta.

Til sist har jeg noen VIKTIGE råd. Tenk godt i gjennom prosessen på forhånd og fortell hva den enkelte skal gjøre. Ha nødvendig verktøy klart og ha splinter, togler og strekkfisker klare. Og ta det med ro når du holder på, da går det ofte mye greiere. Man har god tid.

Ta også og kjøp en flaske med strekkfiskolje som du skal ha på gjengene. Dette er en veldig feit olje (ikke husholdningsolje eller CRC) som kan forhindre skjæring av gjengene på strekkfiskene. Tar du knekken på gjengene, MÅ de byttes.

Er det rulleforstag på båten, må du passe godt på dette, så du ikke brekker det. Ofte greit å ha en person dedikert til å passe på det (evnt. en 4. mann)

Lykke til ....dette går bra!

Redigert av MortenK (see edit history)

s/y "Arnegrut", Asker

Tusen takk for informative svar!

Masten er ikke gjennomgående, dette så jeg også som en fordel når den skal rigges.

Tror nok at vi skal klare å få opp masta, det å trimme den rett kan nok bli minst like interessant.

Fordelen med dette er at man lærer hele tida. Og en dag man ikke lærer noe nytt er ikke verdt å leve;)

Spørs om ikke jeg bør prøve å finne meg en aktiv seilklubb i nærheten og be pent om litt assistanse.

Jeg fant denne da og den ga meg hvertfall litt forståelese av prosessen.

http://www.maxisidorna.com/maxibatarna/riggning_1.html

Ta en tur ned på Fjærholmen. Der må det da være noen som kan bidra !!!! Har de ikke opplag der nede, da Alltid noen som står og pusser båt og kan ta seg en 5 minutt og hjelpe deg litt. Tar jeg ikke helt feil, er det et seilarrangement der i påsken også!

Fjærholmen var det jeg tenkte på også.

Har ikke sett noen mastekran der, men det må jo finnes. Har vært noen ganger med motorbåt og det virker jo til å være et særdeles aktivt seilmiljø der.

Spørs vel kanskje om det lar seg gjøre å komme inn der hvis det er et seil arrangement.

Vi får prøve, er ihvertfall ikke lange svippen:)

Fjærholmen var det jeg tenkte på også.

Har ikke sett noen mastekran der, men det må jo finnes. Har vært noen ganger med motorbåt og det virker jo til å være et særdeles aktivt seilmiljø der.

Spørs vel kanskje om det lar seg gjøre å komme inn der hvis det er et seil arrangement.

Vi får prøve, er ihvertfall ikke lange svippen:)

Hvis du har riggen liggende på båten, kan du jo belage deg på å gå til mastekrana på fjærholmen. Der vil du nok få kyndig hjelp. Men siden du er helt grønn, syns jeg du uansett bør alliere deg med noen på forhånd, en som kan "lede operasjonen" (inkl trimming).

Dersom du belager deg på å bruke fasiliteter i på Fjærholmen, bør du melde deg inn i seilforeningen (noe som kanskje er naturlig uansett). Krana der er låst, og man må få tilgang på nøkkel. Samtidig vet jeg at krana er litt "til bekymring" for foreningen, som ellers er veldig opptatt av ryddighet og sikkerhet rundt bruk av kjølbåt-krana (kurs, sertifikat etc). Mastekrana er gammel og litt "sjølmekka", og mitt inntrykk er at de har en slags dårlig samvittighet pga manglende ordnede forhold mtp sikkerheten rundt mastekrana. Men den brukes stadig uansett...

Ellers er det en mastekran på Rosanes båthavn, men den vet jeg ikke noe om.

Lykke til!

Hei Player,

hvis du finner en lastebilsjåfør som har tatt ned/satt på master før klarer du og han/hun dette i sammen. Lastebilen jeg brukte hadde fjernkontroll til krana, så han kunne holde masta og styre krana samtidig. Fordel å være to, men jeg er sikker på at han som tok ned masta mi hadde greid det alene.

De hekter en stropp under salingshornene som masta henger i, og da har den fin balanse.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Jeg har fått beskjed om at sjåføren jeg skal bruke har løftet den aktuelle båten og vært med på å rigge den mange ganger.

Denne båten har blitt nedrigget hvert eneste år.

Så et nytt spørsmål i samme gate...

Kan masten ha tatt skade av to år på land?

Den ligger med 3-4 støtter under seg men har nok hatt noe press av snø i år dessverre.

Jeg synes masta ser noe "krokete" ut slik den ligger nå. Kan jo være at det er et par meter mellom hver støtte den ligger på, og at den svikter noe her.

Er dette naturlig slik at den vil rette seg når den blir reist og spent fast?

Skulle jo tro at aluprofilene i masta skulle tåle det meste?

Så et nytt spørsmål i samme gate...

Kan masten ha tatt skade av to år på land?

Svaret er ja .... men i utgangspunktet tar ikke masten skade av å bli lagret lenge, så lenge det gjøres riktig. Det man skal passe på er at det ikke legger seg vann på steder slik at man får frostsprengning, passe på at det ikke ligger vant og lignende av stål inntil aluminiumsmasten og at det ikke ligger vedvarende press som kan deformere masten.

Du sier at det har har vært press fra snø. En får jo håpe at det har gått bra. Masta skal jo i utgangspunktet se rett ut, men det første jeg ville gjort er å løsne eventuelle tau som er brukt til å binde fast masten, slik at du fjerner eventuelle spenninger. Deretter kan sjekke hvordan masta ser ut. Vri litt på den og sikt. Det kan jo være at masten har litt naturlig bøy, alt etter som hvilken type rigg det er (masthead eller brøkdel). Håper det ser greit ut når du får sjekket nærmere.

mvh Morten

s/y "Arnegrut", Asker

Har du sted og tid for når denne skal ut så er det bare å si fra , har jeg tid så kan jeg stikke innom og se på saken om det ikke er noen andre som føler seg kallet

Takker så mye!

Jeg håper på avklaring av tidspunkt for sjøsetting i løpet av dagen.

Håper i utgangspunktet på førstkommende onsdag, men det er mange som vil sette ut til påske så vi får vente å se.

Svaret er ja .... men i utgangspunktet tar ikke masten skade av å bli lagret lenge, så lenge det gjøres riktig. Det man skal passe på er at det ikke legger seg vann på steder slik at man får frostsprengning, passe på at det ikke ligger vant og lignende av stål inntil aluminiumsmasten og at det ikke ligger vedvarende press som kan deformere masten.

Du sier at det har har vært press fra snø. En får jo håpe at det har gått bra. Masta skal jo i utgangspunktet se rett ut, men det første jeg ville gjort er å løsne eventuelle tau som er brukt til å binde fast masten, slik at du fjerner eventuelle spenninger. Deretter kan sjekke hvordan masta ser ut. Vri litt på den og sikt. Det kan jo være at masten har litt naturlig bøy, alt etter som hvilken type rigg det er (masthead eller brøkdel). Håper det ser greit ut når du får sjekket nærmere.

mvh Morten

Takk for svar :cheers_wine:

Var nok bare jeg som var over middels bekymret.

Masten ser grei ut (sett med mitt utrente øye) nå når jeg har fått lettet litt på tau og flyttet litt på den.

Nå ser jeg jeg veeeldig frem til å få rigget den og så smått prøve å seile litt.

Antar at jeg kommer til å prøve meg forsiktig frem med litt av rullefokket ute bare.

Eller er det like greit å heise storseilet med en gang?

Får kjøpe inn et par flasker prima ankerdram til de som jeg evt kommer til å mase høl i huet på :cheers:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...