Lasse_N Startet 22.Mai.2004 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2004 Hører "racing-gutta" si at jeg MÅ starte motoren i gir, med en stål speedpropell, og Yamaha 200, for å unngå problemer med gir/aksling. Har også lagt merke til at endel speedbåter benytter seg av dette. Tungvint, men nødvendig???? :nono: Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 23.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2004 Å starte motoren i gir har jeg ikke hørt om før, dette må kun gjelde "racing". Når det gjelder oss vanlige så vil jeg påstå at å starte motoren i gir er rett og slett farlig og nesten umulig. Kunne bare drømt om hvordan det har gått å startet min 150Hk i gear ved en gjestebrygge. Motoren er også sperret for denne muligheten. Starte motoren i gir - :nono: Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
SveinHa Svart 23.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2004 , for å unngå problemer med gir/aksling.Det kan godt være at racing gutta gjør dette da blodtrimmede motorer ofte har et svært høyt tomgangsturtall. Å koble inn propellen med f.eks. 2500 o/min på en påhenger er gjerne dødsdommen for gir/aksling. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
skippy Svart 23.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2004 Når det gjelder en vanlig påhengs i dag trodde jeg ikke det gikk ann og starte når den står i gear. Mener det er en sperre som gjør at du ikke kan starte. Johnny Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 23.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2004 Jeg har hørt at en stålpropell er så mye tyngre enn en aluminiumspropell at det kan oppstå skader eller stor slitasje på giret når man setter motoren i gir. Du bør undersøke nærmere med motorleverandøren. Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 23.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2004 Neida. Stålpropellen er nok tyngre, og går i gear med et 'klunk'. Men dette tåler motoren meget vel på normal tomgang). Pussig sammentreff: jeg skulle vise den nye båten (med stålpropell ja ) til venner som har hytte ved sjøen i dag. Jeg la kjekt til ved brygga, men når jeg skulle starte igjen ville den bare ikke. Det var strøm på panelet, men død startmotor når jeg dreide på nøkkelen. Sjekket batterinøkkelen og sikringer, intet galt her . Rett før vi hentet et reservebatteri, kom et klokt hode på å sjekke gearspaken. Den sto litt ut av vertikalen, og dermed ute av fri. Skikkelig flaut at jeg ikke kom på dette... Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 23.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2004 Du er ikke den førsten som gjør denne tabben. Samme skjedde meg meg på min forrige båt (Hansvik 560 Sport). Lå å fisket i skipsleia, her kom Hurtigruta i full fart og jeg måtte skynde meg å flytte båten. Vridde om nøkkelen og ingenting skjedde. Det var lys på instrumentpanelet og ingenting skjedde når jeg vridde om nøkkelen. Ringte hjem i pannik til kona - hørte bare en svak stemme - hva kan jeg gjøre da.... Men så var det et lyst hode (ikke meg men sønnen) som spurte om gear spaken sto i fri. Å herre gud for en herlig spørsmål, den sto i gear. Satte den i fri - vips så gikk motoren. Snipp snapp snute osv.... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Anders Svart 23.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2004 Lasse_N: Hvilken propell har du? Du trenger ikke å starte motoren i gir. 150-250 hk undervannshus tåler tunge propeller. Å starte i gir er for racing, for eksempel 1,3 liter klassen (90hk) som kjører løp med store tunge overflatepropeller med stor stigning, som feks Chopper og Cleaver propeller. Propellene er så store at de må ofte kappe eller fjerne zinkanoden som står på undervannshuset. Undervannshusene er ikke beregnet for sånne propeller, og derfor starter de i gir. Ulempen med dette er at det sliter veldig på impelleren har jeg hørt. Og i tillegg du må kun benytte deg av det hvis du har fotgass! Jeg har selv en 150 hk Yamaha med Laser stålpropell. Har fotgass og kan benytte meg av å starte i gir, men det er helt unødvendig. Når det er fotgass kobler du gasskabelen til denne og kontrollboksen fungerer kun til å gire med. Hvis du har fotgass og vil benytte deg av det systemet, er det ikke noe problem å koble ut sperren. Det gjør du i kontrollboksen. Ett lite tips er også å gire minst mulig. For eksempel når du legger inntil. La heller båten drive inntil så du slipper å sette motoren i revers, enn å ha stor fart som gjør at du må gire. Det er en viktig ting du må unngå! Når båten driver i fart, må du aldri sitte den i revers. Propellen går fort rundt og det sliter VELDIG på undervannshuset. Sørg for at båten står nesten eller helt stille når du setter motoren i revers. Unngår du dette så er det ikke noe problem å gire med tunge propeller, undervannshuset tåler det helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
Tempest1983 Svart 25.November.2013 Link til dette innlegget Svart 25.November.2013 Forsøker meg på å ta opp denne tråden igjen. Jeg har en 300hk som jeg skal kjøre cleaver på. Kjører shopper på nå og bruker girspaken til giring mens motor går på tomgang. Lurer også på om jeg skal benytte meg av å starte/stoppe i gir, men er også usikker på om dette faktisk er nødvendig? Vet du hvor den sperra i girboksen sitter? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 25.November.2013 Link til dette innlegget Svart 25.November.2013 Med "vanlig" tung båt vil du ikke kunne ha en stigning på en cleaver som gir deg problemer med gir. Men har du en lett katamaran og en svær tung offshore cleaver og gir med leken utveksling så... Men jeg ville forsøkt å unngå mye giring - så jeg valgte å aldri bakke ut fra båtplassen med en lett båt med stor stigning på propell. Bakset den ut manuelt og satte den kun i forover. Så lenge oljen var kald. Men om oljen var varm ble det giret vanlig. Mye viktigere er å ikke hoppe med propellen løs fra vannet uten å dra av på gassen. Det sjokket en girkasse får av å møte vannet med fullt gasspådrag og WOT med bråstopp mot vannmassene - det dreper giret og propellakslingen! Sitér dette innlegget Link to post
Tempest1983 Svart 25.November.2013 Link til dette innlegget Svart 25.November.2013 Det er en katamaran, så det er en tung cleaver for det ja. Husker ikke størrelse og stigning, men skal forsøke en 4-blads turbo 31"14-1/2 som står på en annen katt. Men når du bakset båten manuelt ut, startet du motoren i gir framover eller fra fri og så i gir? Sitér dette innlegget Link to post
Tempest1983 Svart 25.November.2013 Link til dette innlegget Svart 25.November.2013 Det er en katamaran, så det er en tung cleaver for det ja. Husker ikke størrelse og stigning, men skal forsøke en 4-blads turbo 31"14-1/2 som står på en annen katt. Men når du bakset båten manuelt ut, startet du motoren i gir framover eller fra fri og så i gir? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.